Citat:
Min uppfattning är att de flesta med lantställen har dessa för det finns någon form av koppling sen tidigare generationer till just den platsen. Kan vara att man var mycket där hos sin mormor/morfar eller att ens föräldrar växte upp där.
Att köpa sig ett ställe någonstans där det inte finns någon tidigare koppling är nog inte lika lätt rent känslomässigt. Man behöver vara själsligen ihopkopplad med stället om man ska finna den ro ett sånt ställe är tänkt att ge en. Annars blir det bara en dyr Instagram-uppdatering och man vill helst av allt bara åka hem.
Att köpa sig ett ställe någonstans där det inte finns någon tidigare koppling är nog inte lika lätt rent känslomässigt. Man behöver vara själsligen ihopkopplad med stället om man ska finna den ro ett sånt ställe är tänkt att ge en. Annars blir det bara en dyr Instagram-uppdatering och man vill helst av allt bara åka hem.
Ja, den känslomässiga kopplingen är helt avgörande. Mitt ställe ligger ca 5 mil från en liten by där både min bror och min syster har varsin stuga. Från början ville jag ha nåt med gångavstånd till dem, men det är så få objekt som kommer ut på marknaden då de flesta ärvs i generationer… sen insåg jag att det också finns fördelar att vara en bit bort… inte från mina syskon men div andra i byn, där trätoämnen också verkar ärvas i generationer.
Hur som helst, tanken att det finns skogar och badplatser några mil bort som jag känner väl betyder mkt. Helt avgörande får man säga.
Citat:
Tack! 😊
En sak till: om du köper fritidshus kan du ju också hyra ut vissa veckor, det har jag gjort. Men det kommer inte vara värt att göra det i höst/vinter pga de nuvarande elkostnaderna skulle göra att man går back (trots bergvärme!). Funkar dock på sommaren.
Citat:
Du lär ju behöva prioritera. Köper du ett lantställe så kan du ju inte börja åka utomlands plötsligt på semestrarna. Hur långt bort från ditt nuvarande bostadsort är rimligt att köpa. Blir ju inte bara en semester, du ska klippa gräsmattan, rensa i rabatter, rensa stuprännor och uteverandans tak. Du ska helt enkelt underhålla ett lantställe inomhus och utomhus. Olja, måla etc.
Gillar du att vara upptagen, är rastlös och gillar att vara sysselsatt istället för att chilla på semestern, så ska du absolut satsa på ett lantställe.
Gillar du att vara upptagen, är rastlös och gillar att vara sysselsatt istället för att chilla på semestern, så ska du absolut satsa på ett lantställe.
Fördelen med ett lantställe är att eftersom man inte bor där permanent så är inte känslan att allt måste bli klart/fixas direkt. Ang renovering alltså.
Också en viss charm med lite enklare standard ofta.
Underhåll, ja. För min del ville jag ha något som var hyfsat genuint så jag skulle kunna ägna mig åt byggnadsvård, gamla metoder, måla och kitta fönster osv. Men det får ta den tid det tar. Är iaf ett stort intresse för mig så det känns inte som jobb.
Räknar ändå med att genomföra utlandssemester också när mina yngsta barn är hanterbara för längre flygresor 😊
Men då bor jag ju som sagt i lägenhet i vanliga fall. Hade jag bott i hus så hade det kanske känts lite mkt…
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-08-07 kl. 20:09.
Senast redigerad av HemligaBrev 2022-08-07 kl. 20:09.