2022-09-05, 02:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Herregud! Läs va fan jag skriver.

En väktare griper enbart på ENVARSINGRIPANDE !!! De har inte mer rättigheter än ANNA som jobbar på televerket! En ordningsvakt däremot har polismans befogenhet på det objektet / förordnandet avser.
Ordningsvakter, Skyddsvakter och Personskyddsväktare får bära vapen under särskilda regler inget annat.

Jag läser exakt det du skriver och du skriver att väktare enbart griper på envar vilket är sant. Men i samma andemening kan folk missuppfatta att ex ordningsvakter kan gripa på misstanke då du skriver vitt och brett om ordningsvakters polisbefogenheter. Jag förtydligar att även ordningsvakter griper på envar. Och även vanliga, sketna väktare får ha vapen det vet jag då jag personligen gett tillstånd till detta samt sett listor bara i Stockholms län där det finns väktare med pistol, ha det bra.
Senast redigerad av priz 2022-09-05 kl. 02:27.
Citera
2022-09-05, 02:32
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Jag läser exakt det du skriver och du skriver att väktare enbart griper på envar vilket är sant. Men i samma andemening kan folk missuppfatta att ex ordningsvakter kan gripa på misstanke. Jag förtydligar att även ordningsvakter griper på envar. Och även vanliga, sketna väktare får ha vapen det vet jag då jag personligen gett tillstånd till detta, ha det bra.

Ja men ordningsvakter jobbar efter polislagen. De kan använda pl 13 avvisa, avlägsna, omhänderta (lob)
Något som väktare inte får göra.
Nej de tror jag inte på i vilka avseenden får en vanlig sketna väktare bära vapen?
De är ca 10 företag som har tillstånd alla är på personkydd eller som skyddsvakt
Förklara gärna det för mig. De är visserligen flera år sedan jag var i bevakningsföretag.
Har själv haft 2 auktoriserade bevakningsföretag, även skrivit personskyddsväktare manual som godkänts.
Citera
2022-09-05, 09:18
Avslutad
Citat:
Ja men ordningsvakter jobbar efter polislagen. De kan använda pl 13 avvisa, avlägsna, omhänderta (lob)
Något som väktare inte får göra.
Nej de tror jag inte på i vilka avseenden får en vanlig sketna väktare bära vapen?
De är ca 10 företag som har tillstånd alla är på personkydd eller som skyddsvakt
Förklara gärna det för mig. De är visserligen flera år sedan jag var i bevakningsföretag.
Har själv haft 2 auktoriserade bevakningsföretag, även skrivit personskyddsväktare manual som godkänts.

På rak arm har jag för mig att det fanns tre skäl en väktare fick bära pistol uniformerad.

1. Om det var för främmande makts uppdrag. Ex vakta en ambassad, en båt som ägs av en ambassadör, eller ett hus där det pågor ett NATO möte. Dvs ej skyddsobjekt.

2. Om uppdraget är för polisens eller säpos räkning och uppdragsbeställaren sonika vill att väktaren ska ha pistol.

3. Under särskilda omständigheter, oftast om det finns risk för synnerligt våld genom grovt brott.

Väktaren ska givetvis genomgått HAS.
Citera
2022-09-05, 15:24
Medlem
Någon som har koll på hur ordningsvakterna verkar leva sitt liv just nu, tydligt påverkade eller ej etc?
Citera
2022-09-05, 19:54
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bukfylla
Någon som har koll på hur ordningsvakterna verkar leva sitt liv just nu, tydligt påverkade eller ej etc?

Jag hoppas dom inte vågar gå ut dörren hemifrån iallafall, drar dom på sig uniformen igen hoppas man att folk ger sig på dom
Citera
2022-09-06, 22:20
Medlem
Har något från obduktionen läckt ut? Tror vi kommer hitta en hel del svar där.
Citera
2022-09-06, 22:25
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Har något från obduktionen läckt ut? Tror vi kommer hitta en hel del svar där.
Märkligt att det tar sån tid.
Citera
2022-09-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Märkligt att det tar sån tid.
Känns som lite locket på, inte ovanligt när lagens väktare är misstänkta. Med det inte sagt vad som blir utgången av detta men det luktar ofta illa efter dessa utredningar är klara, kåranda och hålla varandra om ryggen sträcker sig långt inom sfären för lag och ordning.
Citera
2022-09-07, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Känns som lite locket på, inte ovanligt när lagens väktare är misstänkta. Med det inte sagt vad som blir utgången av detta men det luktar ofta illa efter dessa utredningar är klara, kåranda och hålla varandra om ryggen sträcker sig långt inom sfären för lag och ordning.

Locket på är normalt, det heter förundersöknings sekretess. Det sker för att ingen ska kunna påverka utredningen, exempelvis påverka vittnen vad dom ska säga.
Citera
2022-09-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Storleken har ingen betydelse, det är Länsstyrelsen som gör den årliga kontrollen på Alla Auktoriserade Bevakningsföretag, organisationer får inte behandla personuppgifter om brott, det är endast några få som får det, och det är reglerad i lag. Om någon arbetsgivare vill se ett utdrag från belastningsregistret så går det bra, att prata med rekryteraren om saken, för det är ingen personuppgifts behandling.

Men så fort han tar fram pennan och gör en anteckning att Belastnings Registret är kollat utan att ange vad han såg, eller vad han faktiskt såg, det får han inte göra, för den personuppgifts behandlingen krävs det stöd i Lag eller annan författning för att den ska vara tillåten. Se Polismyndigheten för dom få som får behandla sådana Personuppgifter;
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/information-till-arbetssokande/

Tack, då fick jag lära mig nå nytt
På mitt företag som jag jobbar på, så står det att dom kontrollerar oss årligen
Citera
2022-09-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speed80
Tack, då fick jag lära mig nå nytt
På mitt företag som jag jobbar på, så står det att dom kontrollerar oss årligen

Det är Länsstyrelsen som gör en årlig kontroll på dom som är anställda på Auktoriserade Bevakningsföretag (auktoriserade av Länsstyrelsen). Imy har bakbundit händerna på bevakningsbranschen så dom kan inte göra mer bakgrundskontroller än dom gör idag.
Järva nytt anklagar dom för att ha Nazister anställda. Se artikeln!
https://www.nyhetsbyranjarva.se/nazister-och-hogerextrema-bland-avarn-securitys-ordningsvakter/
Citera
2022-09-10, 17:24
Medlem
X-limers avatar
Citat:
Jag tycker nog jag har varit övertydlig.
En väktare har inte fler befogenheter än envar dvs vem som helst. Tvärtemot har andra påstått att de visst har befogenheter att använda våld (ja det har alla) vid nödvärn, envarsingripande.
Alla som griper på envar, har rätt att använda det våld som krävs och poängen är att ordningsvakter är förordnade av polisen att upprätta hålla lag/ordning på ex en plats, ställe där annars polisen inte finns.
De har polismans befogenhet (rätt att upprätthålla ordning) på det ställe som avser förordnandet vilket inte en väktare har.
Det var ursprungskommentarerna handlade om.
Ja den listan du hänvisar till i fredstid har det någon gång hänt att en Vanlig väktare utrustats med skjutvapen?
De auktoriserade bevakningsföretag som innehar särskild tillstånd för beväpning i Sverige idag är antingen skyddsvakter eller personskyddsväktare. Du får gärna berätta om väktare som jobbar beväpnat som inte har dessa tjänster. Bara för det står på en lista innebär det inte att det någonsin kommer ske.

Du skriver för mycket först och främst, sedan för mycket om det du tror och gissar dig till. Våldsanvändningen vid ett envarsgripande styrs av PL10.

Citat:
Tvärtemot har andra påstått att de visst har befogenheter att använda våld (ja det har alla) vid nödvärn, envarsingripande.
Ja, det är exakt så det är? Väktare får bruka nödvärn och genomföra envarsgripande precis som alla andra, vad är problemet?

Det finns otaliga exempel på väktare som burit vapen, huruvida det är lämpligt att diskutera här är en annan fråga. Ifall du har den erfarenhet du säger dig ha hade du inte frågat om detta, dels av den anledningen att det är information som inte behöver spridas, dels för att du redan vetat om det.
Det är så mycket småfel i det du skriver att det blir löjligt att rätta varje enskilt fel, förstå att du inte kan allt eller ens så mycket som du borde.

Jag sitter och funderar på om du ens känner till att det finns skyddsvakter som bär förstärkningsvapen stadigvarande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in