Citat:
Ursprungligen postat av
HRT
Jag tycker nog jag har varit övertydlig.
En väktare har inte fler befogenheter än envar dvs vem som helst. Tvärtemot har andra påstått att de visst har befogenheter att använda våld (ja det har alla) vid nödvärn, envarsingripande.
Alla som griper på envar, har rätt att använda det våld som krävs och poängen är att ordningsvakter är förordnade av polisen att upprätta hålla lag/ordning på ex en plats, ställe där annars polisen inte finns.
De har polismans befogenhet (rätt att upprätthålla ordning) på det ställe som avser förordnandet vilket inte en väktare har.
Det var ursprungskommentarerna handlade om.
Ja den listan du hänvisar till i fredstid har det någon gång hänt att en Vanlig väktare utrustats med skjutvapen?
De auktoriserade bevakningsföretag som innehar särskild tillstånd för beväpning i Sverige idag är antingen skyddsvakter eller personskyddsväktare. Du får gärna berätta om väktare som jobbar beväpnat som inte har dessa tjänster. Bara för det står på en lista innebär det inte att det någonsin kommer ske.
Du skriver för mycket först och främst, sedan för mycket om det du tror och gissar dig till. Våldsanvändningen vid ett envarsgripande styrs av PL10.
Citat:
Tvärtemot har andra påstått att de visst har befogenheter att använda våld (ja det har alla) vid nödvärn, envarsingripande.
Ja, det är exakt så det är? Väktare får bruka nödvärn och genomföra envarsgripande precis som alla andra, vad är problemet?
Det finns otaliga exempel på väktare som burit vapen, huruvida det är lämpligt att diskutera här är en annan fråga. Ifall du har den erfarenhet du säger dig ha hade du inte frågat om detta, dels av den anledningen att det är information som inte behöver spridas, dels för att du redan vetat om det.
Det är så mycket småfel i det du skriver att det blir löjligt att rätta varje enskilt fel, förstå att du inte kan allt eller ens så mycket som du borde.
Jag sitter och funderar på om du ens känner till att det finns skyddsvakter som bär förstärkningsvapen stadigvarande?