2022-07-27, 12:20
Medlem
Bonnatorps avatar
Ska ni skaffa barn medans hon pluggar till läkare?

Om inte, vad ska ni med en trea till?
Om det är så, inser du hur mycket det är att skjuta sig i bägge fötterna?
Citera
2022-07-27, 12:38
Medlem
BevinLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av generalmackmyra
Hej! Trodde faktiskt aldrig jag skulle skriva här, men nu händer det. Jag och min flickvän har varit ihop i ca 2 år. Hon kom nyligen in på läkarlinjen efter att ha jobbat som ssk i 5 år. Jag har ett riktigt bra jobb hos en stor arbetsgivare med verksamhet över hela landet. Direkt när hon fick beskedet frågade jag min chef om det fanns möjligheter att bli placerad på kontoret i Umeå. En dag senare meddelar han mig att det är inga problem. Nu till min fråga efter inledningen..

Det är i Umeå, en stad notoriskt svår att hitta bostad i. Vår kötid är typ noll överallt. Men eftersom jag har god inkomst och hon har typ alla csn-veckor kvar (extrajobbade under hela ssk-utb) har jag luskat fram två förstahandskontrakt till hutlösa priser.

Alternativ 1 är en tvåa på 52 kvm typ 500m från hennes sjukhuset och universitetet. Kostnad 10500 i månaden.

Alternativ 2 är en trea på 73 kvm, cirka 4.5km för henne att resa. Kostnad 12500 i månaden.

Jag kommer stå för 75% av hyran då jag helt enkelt har mer pengar. Min flickvän är mycket starkt emot att ta den större lägenheten pga att det blir "långt" för henne. Hennes argument är också att hon inte är van vid kylan, det är dyrt med busskort, hon är inte van vid såna avstånd m.m.

Mitt argument är helt enkelt att 52kvm är fan för litet. Det är verkligen inte särskilt långt med 4.5km och vi har busshållplats 2min från den större lägenheten.

Jag anser att det inte är något att fundera på, men nu har vi bråkat massa om det och jag tycker hennes argument är barnsliga ärligt talat.

Övrig information värd att veta är att det är uteslutande jag som fixat lägenheterna, hon har inte lyft ett finger i det sammanhanget. Vi kommer inte heller köpa något då jag redan har en bostadsrätt i Stockholm och vi kommer högst sannolikt flytta tillbaka dit. Hon har en liten etta i Solna också, även det bostadsrätt. Avståndet till mitt jobb blir lika för mig oavsett alternativen, cirka 2.5km. vi har inte bott ihop tidigare.

Vem har rätt egentligen? Givetvis tycker jag att jag har det, men jag är något partisk.

Raderar mitt inlägg efter att ha läst dina tidigare inlägg i andra trådar. Tror du trollar 🙄
Senast redigerad av BevinLee 2022-07-27 kl. 13:10.
Citera
2022-07-27, 12:50
Medlem
Vi ser redan att det inte fungerar mellan er, gör slut innan hon tar hälften av allt du har.
Citera
2022-07-27, 13:13
Medlem
Farbaute666s avatar
Den mindre lägenheten som är nära hennes studieplats eller jobb är ju ett självklart val i nuläget. Flytta in där, och håll sedan koll på alternativ.
Citera
2022-07-27, 13:32
Medlem
Felpost

Ha så skoj
Citera
2022-07-27, 14:08
Medlem
Be henne komma med 2 alternativ eftersom ni inte kan komma överens om de 2 alternativ du lagt fram. Fast eftersom du lade fram den lilla 2:an som ett alternativ så borde du kanske tyckt att den skulle duga.
Och du har grävt ner dig lite i en grop eftersom du föreslagit 2 lägenheter och givit henne valet att välja vilken.

Men, om du nu ska stå för 75% av hyran så är det egentligen helt och hållet ditt val, vill hon ha bestämmanderätt över valet av lägenhet så bör hon stå för 75% av hyran.

Eller så hyr du en lägenhet som du tycker passar, om hon inte gillar den så finns möjlighet att skaffa ett studentboende, kötiderna ligger på mellan 3 år och 8 månader upp till 8 år och 10 månader.

https://www.bostaden.umea.se/kotidsstatistik
Citera
2022-07-27, 15:04
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Hej! Trodde faktiskt aldrig jag skulle skriva här, men nu händer det. Jag och min flickvän har varit ihop i ca 2 år. Hon kom nyligen in på läkarlinjen efter att ha jobbat som ssk i 5 år. Jag har ett riktigt bra jobb hos en stor arbetsgivare med verksamhet över hela landet. Direkt när hon fick beskedet frågade jag min chef om det fanns möjligheter att bli placerad på kontoret i Umeå. En dag senare meddelar han mig att det är inga problem. Nu till min fråga efter inledningen..

Det är i Umeå, en stad notoriskt svår att hitta bostad i. Vår kötid är typ noll överallt. Men eftersom jag har god inkomst och hon har typ alla csn-veckor kvar (extrajobbade under hela ssk-utb) har jag luskat fram två förstahandskontrakt till hutlösa priser.

Alternativ 1 är en tvåa på 52 kvm typ 500m från hennes sjukhuset och universitetet. Kostnad 10500 i månaden.

Alternativ 2 är en trea på 73 kvm, cirka 4.5km för henne att resa. Kostnad 12500 i månaden.

Jag kommer stå för 75% av hyran då jag helt enkelt har mer pengar. Min flickvän är mycket starkt emot att ta den större lägenheten pga att det blir "långt" för henne. Hennes argument är också att hon inte är van vid kylan, det är dyrt med busskort, hon är inte van vid såna avstånd m.m.

Mitt argument är helt enkelt att 52kvm är fan för litet. Det är verkligen inte särskilt långt med 4.5km och vi har busshållplats 2min från den större lägenheten.

Jag anser att det inte är något att fundera på, men nu har vi bråkat massa om det och jag tycker hennes argument är barnsliga ärligt talat.

Övrig information värd att veta är att det är uteslutande jag som fixat lägenheterna, hon har inte lyft ett finger i det sammanhanget. Vi kommer inte heller köpa något då jag redan har en bostadsrätt i Stockholm och vi kommer högst sannolikt flytta tillbaka dit. Hon har en liten etta i Solna också, även det bostadsrätt. Avståndet till mitt jobb blir lika för mig oavsett alternativen, cirka 2.5km. vi har inte bott ihop tidigare.

Vem har rätt egentligen? Givetvis tycker jag att jag har det, men jag är något partisk.
Tror din tjej aktivt saboterar er relation så hon kan vara singel och fokusera på plugget.
Citera
2022-07-27, 18:14
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Personligen så hade jag valt 2:an med tanke på att ni bara är 2 st så räcker väl 52 kvm utan problem. Om ni redan nu börjar tjafsa om små saker så bäddar det inte till något bättre framöver.
Om ni endå jobbar och bor där uppe fär tillfället så borde väl 2:an vara perfekt just nu?
Citera
2022-07-27, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevinLee
Raderar mitt inlägg efter att ha läst dina tidigare inlägg i andra trådar. Tror du trollar 🙄

Det ovan Stämmer kanske. Men, Umeå 12 månader x antal år är ett stålbad vädermässigt likaså tillgång på dagsljus förutom vår-sommar. Lgh 2 rok alla dar i veckan. Källa: egna barnet Umeå 1995-2021, nu AT.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in