2022-07-28, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag kan inte påstå att jag kan svaret på trådens frågeställning. Men i diskussionen kring uppsåt eller oaktsamhet, så är ju ändå frågan om det inte skulle kunna vara Oaktsam våldtäkt ändå?

För brottet Oaktsam våldtäkt handlar ju om att man varit grovt oaktsam beträffande den omständigheten att den andra personen inte deltar frivilligt och att det anses vara grov oaktsamhet när gärningsmannen misstänker att den andra personen inte deltar frivilligt, men ändå genomför den sexuella handlingen eller då gärningsmannen chansar eller hoppas på frivillighet trots att han eller hon förstår att det finns en risk för att den andre inte deltar frivilligt - och det tycker jag stämmer ganska bra in på detta agerandet.

Det stämmer inte på något sätt. Det är inte fråga om misstanke utan vetskap. De lurar ju medvetet tjejen.
De VET att tjejen inte har samtyckt till sex med tvillingbrodern.
Citera
2022-07-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Hon har INTE samtyckt till sex med den personen.
Att de ser lika ut innebär ju inte att samtycket gäller för tvillingen.

Det har hon ju visst det om det går till som sex normalt sett går till, alltså att man s.a.s börjar närma sig varandra med kläderna på och i alla fall lite ljus och sedan tar det steg för steg. Premisserna för frågan var ju att bröderna bytte kläder så inledningen var med kläderna på.

A1 och A2 är tvillingar, B är kvinnan. A1 och B träffas på krogen och kommer överens om att gå hem till A1. A1 och B sätter sig vid ett bord, i soffan etc och kramas lite. Någon av dem går på toaletten, i samband med det byter A1 och A2 kläder och A2 tar över. B sätter sig i A2:s knä och resten är historia.

B frågar ju aldrig A2 eller A1 om han samtycker till att ha sex, utan utgår från att han är med på noterna så länge man tar det stegvis och han inte säger ifrån, och vice versa. Och i och med att B aldrig ställer den explicita frågan "A2, vill du ha sex med mig?" så kan hon heller inte förvänta sig att A2 ska ställa den. Ingenstans i scenariot förekommer tvång eller lura i någon droger osv.

Man kan inte (väl?) bli dömd för att man verbalt lurar någon att ha sex (typ säger "Du är vacker", "Om vi har sex kommer jag fria" osv). Sådant är kanske omoraliskt men inte olagligt.
Citera
2022-07-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wienerdog
Det har hon ju visst det om det går till som sex normalt sett går till, alltså att man s.a.s börjar närma sig varandra med kläderna på och i alla fall lite ljus och sedan tar det steg för steg. Premisserna för frågan var ju att bröderna bytte kläder så inledningen var med kläderna på.

A1 och A2 är tvillingar, B är kvinnan. A1 och B träffas på krogen och kommer överens om att gå hem till A1. A1 och B sätter sig vid ett bord, i soffan etc och kramas lite. Någon av dem går på toaletten, i samband med det byter A1 och A2 kläder och A2 tar över. B sätter sig i A2:s knä och resten är historia.

B frågar ju aldrig A2 eller A1 om han samtycker till att ha sex, utan utgår från att han är med på noterna så länge man tar det stegvis och han inte säger ifrån, och vice versa. Och i och med att B aldrig ställer den explicita frågan "A2, vill du ha sex med mig?" så kan hon heller inte förvänta sig att A2 ska ställa den. Ingenstans i scenariot förekommer tvång eller lura i någon droger osv.

Man kan inte (väl?) bli dömd för att man verbalt lurar någon att ha sex (typ säger "Du är vacker", "Om vi har sex kommer jag fria" osv). Sådant är kanske omoraliskt men inte olagligt.

B har inte samtyckt till sex med A2 hon har samtyckt att ha sex med A1. En helt annan person.
Hon blir alltså lurad till att ha sex med en annan person.
Jämförbart med att kvinnan har ögonbindel och sex med person A1 och sen byter man till A2 utan kvinnans vetskap.
Det är inte på något sätt jämförbart med att kalla någon vacker eller lova äktenskap.

Det är 100% våldtäkt.
Citera
2022-07-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wienerdog

Du skriver mycket sunt i detta inlägg. Samtycke kan bara ske i stunden. Samtycke kan också tas tillbaka från en stund till en annan. Avtal om sex är inte tillämpligt med samtyckeslagen.

Ni som skriker våldtäkt kan fundera på om ni skulle ha samma självklara syn på saken om tvillingarna var kvinnor som "lurade" en man.
Citera
2022-07-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Du skriver mycket sunt i detta inlägg. Samtycke kan bara ske i stunden. Samtycke kan också tas tillbaka från en stund till en annan. Avtal om sex är inte tillämpligt med samtyckeslagen.

Ni som skriker våldtäkt kan fundera på om ni skulle ha samma självklara syn på saken om tvillingarna var kvinnor som "lurade" en man.

Men du glömmer att A2 inte har frågat B om samtycke..
Ansvaret för samtycke ligger ju hos alla parter.
Alltså VÅLDTÄKT
Citera
2022-07-29, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarson
Men du glömmer att A2 inte har frågat B om samtycke..
Ansvaret för samtycke ligger ju hos alla parter.
Alltså VÅLDTÄKT

Samtycke ska finnas av de parter som deltar i sexuell aktivitet. Om bara A2 och B är närvarande när aktiviteten startar är det varandra man ger samtycke till inte någon man träffat tidigare under kvällen.

Både A2 och B måste samtycka till varje handling och båda kan säga nej till vissa handlingar.
Citera
2022-07-29, 14:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Samtycke ska finnas av de parter som deltar i sexuell aktivitet. Om bara A2 och B är närvarande när aktiviteten startar är det varandra man ger samtycke till inte någon man träffat tidigare under kvällen.

Både A2 och B måste samtycka till varje handling och båda kan säga nej till vissa handlingar.
Samtidigt så har ju B inte gett samtycke till A2 då dom medvetet lurat i henne att det är A1 som ligger där.
Citera
2022-07-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Samtidigt så har ju B inte gett samtycke till A2 då dom medvetet lurat i henne att det är A1 som ligger där.

B ger samtycke till A2 när de börjar genomföra sexuella handlingar, liksom A2 ger samtycke till B. Samtycket förnyas för varje sexuella handling som påbörjas. Båda kan när som helst säga stopp nu räcker det.

Det är omöjligt att ge samtycke till någon annan än den som är mentalt och fysiskt närvarande.

Jag kan inte förklara samtyckeslagen bättre. Förstår ni inte så får nu någon annan förklara.
Citera
2022-07-29, 17:00
Medlem
Citat:

Om jag gör en jämförelse då.
Du är skyldig mig 10 000.
Vi bestämmer att mötas på torget och du då skall ge mig pengarna men istället kommer min tvilling(som du inte vet finns) dit och du ger denna pengarna för du tror att det är jag.

Enligt dig skulle du i det läget alltså fortfarande vara skyldig mig 10 000 och jag och min tvilling har inte gjort något fel. Du har ju frivilligt gett honom pengarna så de är hans nu...

Du inser säker hur orimligt det låter.
Citera
2022-07-29, 17:07
Medlem
Citat:
B ger samtycke till A2 när de börjar genomföra sexuella handlingar, liksom A2 ger samtycke till B. Samtycket förnyas för varje sexuella handling som påbörjas. Båda kan när som helst säga stopp nu räcker det.

Det är omöjligt att ge samtycke till någon annan än den som är mentalt och fysiskt närvarande.

Jag kan inte förklara samtyckeslagen bättre. Förstår ni inte så får nu någon annan förklara.

Nej eftersom B inte vet att det är en annan person.
B tror att det är A1 och inte A2 alltså finns inte samtycke.

Tänk att du skriver på ett låneavtal på 10 000 med A1.
Allt är påskrivet och A1 skall bara få pengarna. Men först måste A1 gå på toaletten.
Istället för A1 kommer A2 tillbaks in i rummet och tar emot pengarna och går.
Anser du då att du frivilligt gett bort 10 000spänn till A2 eller har du blivit lurad på 10 000?

Enligt ditt sätt att argumentera så har du frivilligt(samtyckt) till en gåva på 10 000kr till A2.
Citera
2022-07-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej eftersom B inte vet att det är en annan person.
B tror att det är A1 och inte A2 alltså finns inte samtycke.

Tänk att du skriver på ett låneavtal på 10 000 med A1.
Allt är påskrivet och A1 skall bara få pengarna. Men först måste A1 gå på toaletten.
Istället för A1 kommer A2 tillbaks in i rummet och tar emot pengarna och går.
Anser du då att du frivilligt gett bort 10 000spänn till A2 eller har du blivit lurad på 10 000?

Enligt ditt sätt att argumentera så har du frivilligt(samtyckt) till en gåva på 10 000kr till A2.

Det är sex och samtycke som diskuteras. Blandas andra transaktioner in missas sakfrågan helt. Lycka till att i en domstol använda andra exempel än de som är relevanta för det aktuella målet.
Citera
2022-07-29, 17:20
Medlem
Citat:
Det är sex och samtycke som diskuteras. Blandas andra transaktioner in missas sakfrågan helt. Lycka till att i en domstol använda andra exempel än de som är relevanta för det aktuella målet.

Det är exakt samma sak.
Jag garanterar dig 100% att ingen domstol skulle anse att kvinnan samtyckt till sex med A2 på samma sätt som ingen domstol skull anse att du frivilligt gett bort 10 000 kronor till A2 I min liknelse

frivillighetskravet(samtyckes kravet) är exakt samma i bägge fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in