2006-06-29, 12:52
Medlem
Fulfittans avatar
Johansson är väl om jag inte missminner mig Sveriges vanligaste efternamn, och även Andersson borde vara vanligare än Svensson. Finns det någon logisk förklaring till varför Svensson fått komma att beteckna den gemene svensken, annat än att det till skillnad från t ex de föregående två exemplen är tvåstavigt och har "sven" som i svensk i förledet? Eller har jag just besvarat min egen fråga?
Citera
2006-06-29, 12:55
Medlem
Det har du nog, man spinner på Sverige, Svedala, Svensson och sådär.. Man fattar vad som menas..
Citera
2006-06-29, 13:11
Medlem
Käg Malaxs avatar
Jo, du har nog redan besvarat frågan, det är säkerligen likheten med "svensk" som ligger bakom. Jfr följande citat ur Söndagsnisse som jag hittade i SAOB (uppslagsord "Svensson"):

Citat:
Hurra! för båd' Svea och Nore, / Och sönerna utaf de två! / Må splitet förgås med de store; / Men Svensson och Norberg bestå. SöndN 1862, nr 4, s. 2.
Svensken i gemen har alltså benämnts "Svensson" åtminstone sedan 1862. SAOB:s första exempel på ordet "Medelsvensson" är från 1927. Hur det var med namnets vanlighet på den tiden vet jag inte, men nu är Svensson bara det nionde vanligaste efternamnet:

Citat:
Ursprungligen postat av SCB
1 Johansson 276 131
2 Andersson 273 669
3 Karlsson 211 086
4 Nilsson 184 887
5 Eriksson 147 485
6 Larsson 133 393
7 Olsson 118 405
8 Persson 115 670
9 Svensson 111 175
10 Gustafsson 76 796
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____31063.asp
Citera
2006-06-29, 13:42
Medlem
Finwës avatar
Med tanke på hur vanliga son-namnen är måste det vara något slags bedrift att ha en bekantskapskrets som till större delen består av folk med mer unika efternamn.
Citera
2006-06-29, 13:56
Medlem
trass avatar
Jag ville minnas att genombrottet för Medelsvensson kom på Stockholmsutställningen på 1930-talet, och en googling gav följande text av Mauricio Rojas av alla människor:

Citat:
Denne Medelsvensson, som var så livslevande på 1970-talet när jag kom till Sverige, är numera död och begraven. Vi vet inte exakt när. Det vi däremot vet är när och varför han föddes. Det var 1930, under den stora Stockholmsutställningen, modernitetens genombrott i Sverige.

Då lanserade statistikerna Medelsvensson, ett mycket signifikant statistiskt genomsnitt av svenska folkets liv och egenskaper, som skulle bli ännu mer signifikant framöver. Genom att lära sig någonting om Medelsvensson fick man veta ganska mycket om många verkliga svenskar – hur mycket falukorv de åt, hur ofta de älskade, vilka klädesplagg de gillade, hur standardmöblemanget i ett svenskt hem såg ut o s v.

http://smedjan.com/etta.asp?sida=display&nr=962
Citera
2006-06-29, 15:26
Medlem
Fulfittans avatar
Ah, det förklarar Medelsvensson. Och att de valde just Svensson för det begreppet redan då föll sig naturligt då det redan varit vedertaget så länge - pga. av min inledande teori, kan man anta?
Citera
2006-06-29, 19:26
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fulfittan
Ah, det förklarar Medelsvensson. Och att de valde just Svensson för det begreppet redan då föll sig naturligt då det redan varit vedertaget så länge - pga. av min inledande teori, kan man anta?

Japp, det låter troligt.
Citera
2006-06-29, 19:39
Medlem
Egon3s avatar
Strängt taget är inte mediansvensson och medelsvensson samma sak. Medelsvensson har till exempel långt högre årsinkomst än mediansvensson.

När det gäller genustillhörighet är mediansvensson en kvinna medan mediansvensson skulle vara, ja inte vet jag. Enligt SCB finns i Sverige ca 4,51 miljoner män och 4,58 miljoner kvinnor.
Citera
2006-06-29, 20:57
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Strängt taget är inte mediansvensson och medelsvensson samma sak. Medelsvensson har till exempel långt högre årsinkomst än mediansvensson.

När det gäller genustillhörighet är mediansvensson en kvinna medan mediansvensson skulle vara, ja inte vet jag. Enligt SCB finns i Sverige ca 4,51 miljoner män och 4,58 miljoner kvinnor.

Fast Mediansvensson är inte språkligt etablerat på samma sätt som Medelsvensson:

Mediansvensson: 8 Googleträffar
Medelsvensson: 49300 Googleträffar

Har faktiskt aldrig sett uttrycket Mediansvensson förrän i den här tråden.
Citera
2006-06-29, 21:11
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Jag ville minnas att genombrottet för Medelsvensson kom på Stockholmsutställningen på 1930-talet, och en googling gav följande text av Mauricio Rojas av alla människor:

Citat:
Denne Medelsvensson, som var så livslevande på 1970-talet när jag kom till Sverige, är numera död och begraven. Vi vet inte exakt när. Det vi däremot vet är när och varför han föddes. Det var 1930, under den stora Stockholmsutställningen, modernitetens genombrott i Sverige.

Då lanserade statistikerna Medelsvensson, ett mycket signifikant statistiskt genomsnitt av svenska folkets liv och egenskaper, som skulle bli ännu mer signifikant framöver. Genom att lära sig någonting om Medelsvensson fick man veta ganska mycket om många verkliga svenskar – hur mycket falukorv de åt, hur ofta de älskade, vilka klädesplagg de gillade, hur standardmöblemanget i ett svenskt hem såg ut o s v.

http://smedjan.com/etta.asp?sida=display&nr=962

Den "genomsnittssvenska" figuren på Stockholmsutställningen hette dock inte Medelsvensson utan Medelson och residerade i utställningshallen "Svea Rike", där författaren Ludvig "Lubbe" Nordström (senare känd för radioprogrammen och boken Lort-Sverige) stod för texterna. Figuren Medelson fick alltså i tämligen lätt- och skämtsam form representera det "typiskt svenska" på olika livsområden:

Ideal: S.O.S. - både på grammofonplatta och före varmrätten
Styrka: Allmänt smörgåsbord
Allmänna kännetecken: Ensam - otillgänglig men stark; i tvåmannalag - supé med brorsskål; tre man bildar idrottsförening
Dröm: Barnen ska få det bättre än jag själv har haft det
Fromhet: Kan förlika sig med allt utom med Stockholmssystemet
Motion: Går bara den gyllene medelvägen - de andra åker han
Exteriör: Ordensprydd ordensbroder som går och väntar på vasan
Utseende: Collijns tvåan
Familjeliv: Husmoderns röst
Önskemål: Att slippa heta Medelsvensson
Ställning: Går i bankerna
Svaghet: Dubbla lättgroggar
Känsloliv: Du och bror med så många som möjligt före stängningsdags
Vanor: Lyfta 450 kronor och 4 liter i månaden
Avsky: Politik, republik, polemik (utom vid virabordet), retorik (utom vid fest[---]), dramatik (utom [---]), sofistik (utom när han kommer försent hem på natten)
Sammansättning: 21% flegmatisk, 17% sangvinisk, 7% melankolisk, 5% kolerisk, samt har i reserv 50% bärsärkaraseri när andan faller på
Åsikt: Tror sig vara liberal, vill tros vara social[demokrat?] [---] [är?] troligen rojalist
Patriotism: Landskamp
Tidsfördriv: Dagsnyheter och väderleksrapporter
Lektyr: Lektyr och AfA
Strävan: Stuga på landet och ett bra aborrgrund
Arbetstid: Lunchdags
Idrottsliv: Att sitta på Stadion

(reservation för felläsningar, vissa partier otydbara på fotografiet; bättre tolkningsförslag mottages gärna)

Lägg dock märke till texten under "Önskemål", som tycks tyda på att begreppet Medelsvensson ändå var tämligen väletablerat år 1930. Det är väl lätt att föreställa sig hur det har runnit upp som en ordlek i statistikerhjärnan, där begreppet "medelsvensken" lätt nog torde bli till "Medelsvensson".

Och att begreppet "Medelsvensson" blomstrade särskilt kring tiden för Stockholmsutställningen 1930 är väl också mycket sannolikt, det var ju (som Rojas påpekar) den stora symbolhandlingen för funktionalismens/modernismens genombrott i Sverige, då man propagerade för tanken att bostäder, bohag och samfärdsel alla skulle bygga på rationell planering, baserad på funktionsstudier, mätning och statistisk analys, och som skulle leda till ett gott och standardiserat vardagsliv för genomsnittsmedborgaren. Förebilder fanns särskilt i USA (taylorismens industriplanering) och Tyskland; initiativtagaren och generalkommissarien Gregor Paulsson pekade bl.a. på Stuttgartutställningen Die Wohnung 1927 och dess "standardiserings- och typiseringssträvanden" som en förebild för den "vackrare vardagsvara" man ville åstadkomma också i Sverige.

Lustigt nog var det också intryck från Stockholmsutställningen som fick den amerikanske journalisten Marquis Childs att skriva den internationellt inflytelserika boken Sweden - the Middle Way (1937), som kanske i hög grad bidragit till att befästa föreställningen om Sverige som medelvägens och medelsvenssons hemland.
Citera
2006-06-29, 21:25
Medlem
Fulfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Fast Mediansvensson är inte språkligt etablerat på samma sätt som Medelsvensson:

Mediansvensson: 8 Googleträffar
Medelsvensson: 49300 Googleträffar

Har faktiskt aldrig sett uttrycket Mediansvensson förrän i den här tråden.

Jag har inte använt det ordet, Egon3 läste väl antagligen fel. Det är inget jag någonsin hört iallafall.

Edit: Intressant inlägg, guldpojken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in