2022-07-19, 17:44
Medlem
All respekt åt de med mod att åka ner och försvara mot ryssarnas aggressioner i europa.
Citera
2022-07-19, 17:49
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
"återfylld" död för sitt land. På vilket sätt bidrog hans deltagande till Sveriges säkerhet? Snarare tvärtom skulle jag vilja säga. Han borde postumt åtalas för landsförräderi.
Varje dödad rysk soldat i Ukraina är ju en mindre att oroa sig för den dag de hittar på en anledning till att invadera oss. Så lyckades han ha livet av några våldtäktsorcher innan han själv strök med så förtjänar han en medalj postumt.
Citera
2022-07-19, 17:54
Medlem
Själviskt gjort, kan jag tycka.

28 år? Betyder säkert att hans föräldrar finns i livet, och mycket av hans omgivande släktingar. Kan eventuellt ha barn själv, som nu kommer få uppleva ett helt liv utan pappa, med alla minnen osv.

Angående 28-åringens egna bild av varför han gjorde som han gjorde, så står det på SVTs hemsida, att ...
"SVT:s källa säger att mannens syfte med att komma ner till Ukraina var att hjälpa till i en avgörande kamp:
– Han tyckte det var bättre att ta striden här nere än i Sverige. Han var ingen legosoldat eller lycksökare."
.

Det gör man nog inte lättvindigt. Gör man det, så tror man nog på fullt allvar att Ryssland kommer invadera Sverige väldigt snart, trots våra starkare NATO-band numera, och att man tycker ens egna liv är värt att offra för att försvaga ryssarna 0,0000000001% mer. Förutsatt att rapporteringen stämmer, skulle man med rätta kalla det för radikalt ultra-patriotiskt, paranoidt, och kanske en martyr-mässig inställning.

Eller, så är det SVTs Ukrainska källa, som vinklar orden för att skicka en hint till andra likatänkande svenskar, att bättre att ta fajten där, än här, och på så sätt locka dit fler svenskar, för att malas ner av köttkvarnen. Who knows.

Definitivt inget jag skulle ha gjort iaf. Men alla prioriterar vi olika.
Han prioriterade sig själv och livet på det sätt han gjorde. Man kan bara hoppas han kände sig nöjd med den prioriteringen, på slutet.
Senast redigerad av Robbinist 2022-07-19 kl. 18:25.
Citera
2022-07-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Edv*rd Sel*nder

* = A

Bekant med honom och hans föräldrar. Bra folk. Han är absolut ingen stridspitt så är rätt förvånad om det är han.
Citera
2022-07-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ak5d
Det är år 2022 och vi har svenska män som håller med fienden. Att ni inte skäms, ingen lojalitet till Sverige eller de värderingar vi har. Att dö en återfylld död för sitt land. Ni är de första som hade saboterat allt. Usch, har inga ord för förrädare.

Kan du förklara vad "de värderingar vi har" är? Har jag blivit tillfrågad om dessa och skrivit på något sorts socialt kontrakt, eller har du kanske hittat på dem helt själv? Är Ryssland fienden? Har jag missat något - är vi i krig?

Jag trodde vi hade åsiktsfrihet med frihet att följa sina egna moraliska principer och värderingar inom lagens begränsningar. Jag trodde sedan att vi har grundlagar och demokratiska processer för krigsförklaringar. Tydligen är det pöbeln, storfinansen, rubriker på Aftonbladet och anonyma debatörer på flashback som definierar det nationella intresset anno 2022. Lycka till med det.
Citera
2022-07-19, 18:22
Medlem
En svensk hjälte, han föredrog att kämpa kriget mot Ryssland i Ukraina istället för att vänta till kriget kom till Sverige.

Donetsk, läste någon artikel att just artillerield är väldigt jobbigt hantera även för vältränade soldater, det finns liksom ingen nytta av sina kunskaper när det är slumpen som avgör ifall man får en granat på sig eller inte.
Citera
2022-07-19, 18:23
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Om han hade försvarat "sitt" land ja. Nu ställde han sig på nazisternas sida i en konflikt han inte hade något med att göra. Ukraina är inte ens vårat närområde. Pajas.

Om han slagits på naZZarnas sida så har han slagits för rySSland Inte Ukraina. Makalöst hur ointelligent rySStrollen är.
Citera
2022-07-19, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Edv*rd Sel*nder

* = A

Fan vad sjukt, hade sms-kontakt med Edvard den 6 april.
Citera
2022-07-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Verkar onödigt att en flygvapen-löjtnant åker ner till ett land som inte längre har något flygvapen.
Tragiskt.

Det finns ju flygvapen personer som håller till på marken också bland annat de som skyddar diverse flygrelaterade installationer.
Citera
2022-07-19, 18:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Kollega till honom skriver:
https://twitter.com/VerkanUnderline/status/1549409888815792128
Citera
2022-07-19, 18:34
Medlem
Q6s avatar
Basker av för en sann hjälte!
Citera
2022-07-19, 18:36
Medlem
Här är två svenska soldater i Ukraina i ett SVT reportage några veckor sedan.

https://amp.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-frivillig-i-ukraina-det-ar-klart-man-ska-hjalpa-till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in