Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-16, 22:55
  #1
Medlem
Är män bättre än kvinnor i curling? Ni som kan sporten och utövar den får svara. (Alla får svara naturligtvis, det här är Flashback.)

Själv ser jag ingen rimlig anledning till varför män skulle vara bättre än kvinnor och om det är det så är det ett mysterium och en indikation på att män är bättre på allt av någon mystisk anledning.
Citera
2022-07-16, 23:08
  #2
Medlem
KlappMungons avatar
Mäns högre fysiska styrka borde ge dem ett litet övertag. Det är lättare att kontrollera rörelser exakt om man ligger längre från användning av maxstyrka/maxhastighet.
Citera
2022-07-16, 23:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Mäns högre fysiska styrka borde ge dem ett litet övertag. Det är lättare att kontrollera rörelser exakt om man ligger längre från användning av maxstyrka/maxhastighet.

Bull, det finns absolut inget övertag.
Citera
2022-07-16, 23:37
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Min fråga är mer. Vilka fan spelar curling? Sverige får ju år efter år fram lag med världsstjärnor. Så det måste ju finnas några som gör det här. Fastän vem skulle säga ja till att de kände någon som ens någonsin testat curling? Är det som någon form av sekt?
Citera
2022-07-17, 01:09
  #5
Medlem
Svårt att bedöma om inte damlag tävlar mot herrlag, många andra sporter är där ett neutral poängräkning så man kan bedöma skillnad.
Rent fysiskt borde det inte göra någon skillnad. Så frågan är varför man har herr och damklass, borde väl vara samma för alla och må bäste hen vinna.

Råkade för ett tag sen se SM i bangolf, där var också herr och damklass, skillnad i fysik borde inte göra någon skillnad. Men på det SM var det ganska stor skillnad i resultat mellan herr och dam.
Även skytte skulle kunna vara könsneutrala tävlingar.
Vad är det mer än ridsport som inte delar upp i herr och damklass.
Citera
2022-07-17, 07:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Är män bättre än kvinnor i curling? Ni som kan sporten och utövar den får svara. (Alla får svara naturligtvis, det här är Flashback.)

Själv ser jag ingen rimlig anledning till varför män skulle vara bättre än kvinnor och om det är det så är det ett mysterium och en indikation på att män är bättre på allt av någon mystisk anledning.

Förra året möttes ju lag Hasselborg och lag Edin i en uppvisningsmatch som sändes i SVT (verkar tyvärr inte finnas kvar i SVT Play) och då diskuterades detta mellan kommentatorerna av naturliga skäl. Som jag minns det berättade expertkommentatorn Eva Lundgren som har bra koll på läget att männen har en fördel i att de kan göra hårdare utslagningar och rensningar vid behov, så styrkan verkar ju ha en viss relevans.

Och om hon säger det så tror jag på henne. Det överensstämmer också med egna observationer av skillnader i hur män och kvinnor spelar sina matcher.
Citera
2022-07-17, 07:24
  #7
Medlem
Aldwychs avatar
Män har en fördel av att vara starkare vilket gör att de kan sopa hårdare och därmed få stenen att glida lite längre.
Citera
2022-07-17, 08:04
  #8
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Även skytte skulle kunna vara könsneutrala tävlingar.
Jag har för mig att de hade en klass i skytte tills en kvinna vann nån stor tävling (kan ha varit OS). Efter det införde de uppdelade klasser. Har dock ingen källa på detta...
Citera
2022-07-17, 08:15
  #9
Medlem
Män är bättre på grund av att dom är.. Smartare, mer taktiskt lagd, starkare, inte lika grinig, hanterar stress bättre. Ja män är bättre för att vi är män och inte någon wannabie som glider på varan framgång.

Hade vi haft 2 planeter med kvinnor i en och män i än ( nu förutsätter jag att vi kan fortplanta oss ändå) vi man är säkert smarta nog att göra en konstruerad livmoder och därmed göra kvinnan värdelös i annat än horeri.

Hur som haver hade männens planet sett ut som den idag fast bättre och tjejerna skulle leva bland lejonen i ett tält som negrerrna.

Alla uppfinningar som kvinnor har gjort är baserad på männens byggstenar.

Dom skulle behöva vänta på blixten för att få till end eld 2022.
Citera
2022-08-11, 21:10
  #10
Medlem
En sport där män är bättre än kvinnor utan att det finns någon rimlig anledning är schack. Det har bara funnits en enda kvinna som har utmanat de bästa herrarna, Judith Polgar. Visst är det många fler män än kvinnor som spelar schack men de gigantiska skillnader som finns mellan män och kvinnor i spelstyrka går inte att förklara på annat sett än att de smartaste männen är mycket smartare än de smartaste kvinnorna, (och de dummaste männen är mycket dummare än de dummaste kvinnorna.)
Citera
2022-08-12, 07:15
  #11
Medlem
Skillnaden lär vara tillräckligt liten för att kvinnor kan slå män men ändå tillräckligt stor för att ge män en fördel. Att bästa kvinnliga laget slår bästa manliga kanske är lika stor chans som att ex VMs sämta lag vinner mot de bästa, vilket händer då och då men knappast rättvist att låta länen tävla mot varandra på högre nivå. I Sverige tävlar kvinnor mot män i seriesystemet under elitserierna.

Förövrigt är det enbart 13,7% kvinnliga medlemmar i svenska förbundets årsredovisning så konkurrensen på herrsidan är givetvis mycket större därför också. Skillnaden i seriesystemet är ännu större än så t.om.
Citera
2022-08-12, 07:16
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easedrop
du hör ju väl på namnet curl-ing .. det slutar på -ing och då fattar du ju att det inte är en maskulin sport
Ändå är över 86% av spelarna män,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback