2022-07-15, 11:31
Medlem
Hej!

I flera år har jag blivit allergisk när jag är nära textiler (sängar, soffor, vissa kläder). Ögonen börjar rinna, näsan blir täppt, örongångarna svullnar till(?) och jag sover väldigt dåligt.

Jag har varit vid allergiläkare säkert 8 gånger och varje gång visar det bara att jag är allergisk mot katt, hund, häst, gräs. Ingen kvalster etc.

Den senaste läkaren trodde att jag tog med mig allergener från jobbet via mina kläder till min säng och soffa.

Saker jag testat:
- Allergilakan
- Desloratadine (hjälper inte nämnvärt)
- Tvätta/dammsuga sängkläder och soffa
- Jag fick till och med immunterapi (acarizax) mot kvalster pga att jag mådde så dåligt, men det hjälpte så klart inte

Frågor:
1. Någon som har någon idé vad det kan vara? om det stämmer som läkaren tror, att det är pga katt/hund
2. Finns det något bra forum för allergiker mer än flashback där man kan be om råd? hittar inget när jag googlar
Senast redigerad av m4r7in 2022-07-15 kl. 11:39.
Citera
2022-07-15, 11:43
Medlem
Briasccas avatar
Eftersom du säger att du får allergireaktion när du är nära textilier så har du ett bra utgångsläge när du ska försöka spåra vad problemet är, och det är att textilier har en innehållsförteckning, en sådan där liten tyglapp med vad textilen är gjord av. Har du gjort en kartläggning på vilka slags fibrer du reagerar på?

Sedan skulle det ju kunna vara så att det är färgämnet i textilen som du reagerar på, och inte textilfibern. Kemiska färger innehåller mycket märkliga saker, så kanske är det färgningen du reagerar på?

Reagerar du likadant på ett nytt klädesplagg, och ett som är fullständigt urtvättat?

Nya textilier innehåller olika stabiliseringsmedel som gradvis tvättas ur, så om det är bara nya textilier du reagerar på så talar det för att det inte är fibrerna som är ditt problem utan textilens kemiska innehåll.
Citera
2022-07-15, 12:38
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Testa att enbart använda oeko-texcertifierade textilier.

Alternativ 2, testa att bara använda svensktillverkade (Sverige ligger långt fram angående kemikalier) textilier. Till exempel Ivanhoe och Woolpower är förslag på svensktillverkat av ull.
Citera
2022-07-15, 12:44
Medlem
Läs vilka kemikalier som används vid textiltillverkning.

Eventuellt köp ekologiska textiler och se hur du reagerar
Citera
2022-07-15, 16:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag har jobbat med textilier för många år sen. Textilier är ofta behandlade med olika starka preparat för att förhindra mögel och annan tillväxt på dem. Det gör att många textilier stinker. Jag minns att min näsa brukade klia mycket. Både inuti och utanpå.

Kläder som är behandlade med olika preparat kan man ju tvätta. Likaså handdukar, lakan, gardiner etc. Men de behandlade textilier som finns i soffor, madrasser, mattor etc är svårare att göra nåt åt.

De bästa sofforna kan många gånger vara såna som är gamla. Dvs utsläppen av preparat från textilierna har avtagit. Nya soffor kan vara rena döden för den som är känslig.

Försök hitta textilier som tillverkats på ett så naturligt sätt som möjligt.

Skaffa också en luftrenare.

Och tvätta med parfymfritt tvättmedel. Delar du tvättstuga med andra?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2022-07-15 kl. 16:52.
Citera
2022-07-15, 17:23
Medlem
jagnickars avatar
Tvätta allt med allergivänligt tvättmedel. Den textil du inte kan tvätta i maskin, typ soffa och mattor. Hyr en textiltvätt men använd endast vatten och inget tvättmedel.

Gör dig även av med alla ev. starka rengöringsmedel du har hemma.

Töm hemmet helt på sådant som kan framkalla allergier.
Citera
2022-07-15, 18:39
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag har jobbat med textilier för många år sen. Textilier är ofta behandlade med olika starka preparat för att förhindra mögel och annan tillväxt på dem. Det gör att många textilier stinker. Jag minns att min näsa brukade klia mycket. Både inuti och utanpå.

Kläder som är behandlade med olika preparat kan man ju tvätta. Likaså handdukar, lakan, gardiner etc. Men de behandlade textilier som finns i soffor, madrasser, mattor etc är svårare att göra nåt åt.

De bästa sofforna kan många gånger vara såna som är gamla. Dvs utsläppen av preparat från textilierna har avtagit. Nya soffor kan vara rena döden för den som är känslig.

Försök hitta textilier som tillverkats på ett så naturligt sätt som möjligt.

Skaffa också en luftrenare.

Och tvätta med parfymfritt tvättmedel. Delar du tvättstuga med andra?

Stämmer, vissa textiler är behandlade med naftalen. Naftalen är väldigt fett och det krävs ett par tvättar innan det försvinner helt.
Citera
2022-07-16, 02:46
Medlem
Daria.Ms avatar
Försök få ett större allergitest (på huden) där de testar för kemiska ämnen mm. Köper du nya möbler så välj såna med avtagbar klädsel och tvätta den flera gånger före användning.
Citera
2026-01-08, 16:57
Medlem
Om du har soffa, matta, säng eller liknande som någon gång varit i ett hem där det funnits djur så förklarar det hur enkelt som helst dina problem utan att behöva blanda in någon hypotetisk kvalsterallergi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in