2022-07-15, 10:53
Medlem
skumbananernas avatar
Hej. Jag har precis gått över till Jellyfin från Plex och skulle vilja påstå att precis allting är bättre, förutom att det inte går att offline:a. Men har en fråga som rör mina transcodes och hur jag förbättrar prestandan för den som streamar och för min server? Jag har en Intel i7-8700 med ett Nvidia GTX 1070 samt 16GB RAM och och har dessa hårdvaruaccelerationer att välja mellan i Jellyfin:
AMD AMF
Nvidia NVENC
Intel QuickSync (QSV)
Video Acceleration API (VAAPI)
Apple VideoToolBox
Video4Linux2 (V4L2)

Har provat både Intel och Nvidia men ingen av dem fungerar/stöds. Finns det något jag kan göra för att de ska stödjas, eller något annat sätt jag kan göra för att förbättra prestandan? Just nu fungerar det bra att streama 1080p och till och med högre, men problemet är att min server går igång för fullt och får väldigt hög belastning och ännu värre, den låter extremt mycket med fläktar och allt.

Några tips?
Citera
2022-08-03, 13:09
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Hej. Jag har precis gått över till Jellyfin från Plex och skulle vilja påstå att precis allting är bättre, förutom att det inte går att offline:a. Men har en fråga som rör mina transcodes och hur jag förbättrar prestandan för den som streamar och för min server? Jag har en Intel i7-8700 med ett Nvidia GTX 1070 samt 16GB RAM och och har dessa hårdvaruaccelerationer att välja mellan i Jellyfin:
AMD AMF
Nvidia NVENC
Intel QuickSync (QSV)
Video Acceleration API (VAAPI)
Apple VideoToolBox
Video4Linux2 (V4L2)

Har provat både Intel och Nvidia men ingen av dem fungerar/stöds. Finns det något jag kan göra för att de ska stödjas, eller något annat sätt jag kan göra för att förbättra prestandan? Just nu fungerar det bra att streama 1080p och till och med högre, men problemet är att min server går igång för fullt och får väldigt hög belastning och ännu värre, den låter extremt mycket med fläktar och allt.

Några tips?

Varför måste du köra med transcode?
Har du dåligt nätverk hemma eller?
Gör du vanligt gigabitnät så kan du streama 1:1 Blurayrippar..
Citera
2022-08-03, 16:17
Medlem
skumbananernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Varför måste du köra med transcode?
Har du dåligt nätverk hemma eller?
Gör du vanligt gigabitnät så kan du streama 1:1 Blurayrippar..

Främst för att avbelasta datorn, och för att cappa de användare som inte förstår sig på bra kvalité och oftast bara kollar på en iPad. Då kan de lika bra streama i 720p i 6 eller 8 Mbps. Även om vi bara är 2-3 st som använder det. Har 100/10.

Har löst problemet nu och lyckats få hårdvaruaccelerationen att fungera vilket var det jag främst var ute efter. Hade missat att uppdatera grafikkortsdrivrutinerna till senaste versionen vilket var sista pusselbiten som saknades.
Citera
2022-08-08, 12:03
Medlem
kofotskentas avatar
Ok, jag förstår. Du kör med Wi-Fi istället för ethernet.
Då är det inte så konstigt att du behöver koda om filmerna.
En fullstorleks Blu-ray har en dataström som ligger på mellan 15-45 Mbit/s. Rippar ligger på långt under det.

Har man trådat gigabit nätverk så bör man klara av att streama flera hela Blu-ray samtidigt utan problem.
Att koda om filmer tar mycket mer kraft av datorn än att streama direkt vad jag vet...
Citera
2023-04-17, 15:36
Medlem
Är det någon som vet hur man ordnar HTTPS på bästa sätt utan en domän? Har läst om självsignade certifikat och gillar det jag läst, men vet inte hur jag gör det.
Citera
2025-08-03, 15:54
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsnow
Är det någon som vet hur man ordnar HTTPS på bästa sätt utan en domän? Har läst om självsignade certifikat och gillar det jag läst, men vet inte hur jag gör det.

Jag skulle be chatgpt ta fram de komandon du behöver köra. Det är väl openssl med massa parametrar.

Värt att notera är att webbläsare ger en varning för självsignerade certs.
Citera
2025-08-03, 16:05
Medlem
bithaxs avatar
Jag har samma problem som TS. Kör jellyfin i en docker container och ingen hårdvaruacceleration fungerar då.

Tycker fö kvaliteten på själva produkten suger. Jag har lyckats paja skiten totalt två gånger. Dvs oavsett vilka inställningar jag ändrar så failar ffmpeg. Och ända sättet att lösa det har varit att kasta hela docker containern och böja om från scratch.

Försöker streema live tv över vpn.
Tanken är då att servern kan ha vpnet. Jag behöver inte ha vpn på klienten. Har installerat deras samsung app på tvn genom att slå på developer mode och köra konsolkommandon med tizen studio. Ja det var verkligen krångligt, men problemet är bara att appen suger också.

När man startar channel 7 från Thailand så buffar den i 5 minuter innan den börjar spela. Jag ser i loggen att ffmpeg crashar en gång, men sedan börjar det funka. Och det funkar ok eftersom thai tv från webben är lågupplöst.

Men när jag streemar t.ex CNN då går datorn upp på 60% cpu. Och detta är en gaming pc med Ryzen 7 och radeon grafikkort. Jag slagit på all hårdvauacceleration för AMD.

Men då måste man altså installera direkt på windows, och uppdatera grafikdrivrutinerna?

Inte direkt vad jag hade tänkt mig. Hade hoppats kunna köra detta på rasberry pi eller något.

Kan tillägga att ffmpg alltid crashade med ”protocol not allowed” när jag skulle streema CNN och Al-Jazeera vilket jag löste med ett hack som bara går att göra på linux.

Men det var jävligt störigt faktiskt. Tog hela natte att gå igång skiten och det suger ändå pga buffringen och cpu användningen. Hur många timmar ska man behöva lägga på att få detta stabilt?
Senast redigerad av bithax 2025-08-03 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in