2023-03-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Herregud Sverige är ett stort skämt.
Tingsrätt och hovrätt dömer alltid olika. Det är som att slå på tärning om vilket straff det ska bli.

Hoppas att någon misshandlar gubbjäveln ordentligt!!

Aboslut inte. 90-99 procent av fallen så dömer de lika. Det är fallen du läser i tidningen om som du ser. Vet du hur många domar rätterna avkunnar i veckan, som du aldrig får höra om
Citera
2023-03-31, 20:00
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterg4t4n
Jag slår vad om att hovrätten är full av äckliga jävla gubbar som själv slår frugan efter några öl.
"I avgörandet har deltagit hovrättsråden Fredrik Johnsson och Hanna Hjorth, referent,
tf. hovrättsassessorn Charlotte Svensson Prozenko samt nämndemännen
Kazim Karkan (skiljaktig) och Birgitta Liivlaid (skiljaktig)."

Så av fem personer som deltog i domen var det två män och tre kvinnor.
Citera
2023-03-31, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tre saker

1 Det kommer nog inte gå till HD och det är synd.

2 Moraliskt borde han ha dömts för mord - Juridiskt så är det inte 100 procent. Åklagaren hade alt åtal.

3 När ska man få max straffet för gr misshandel? GM här var verkligen en kandidat nu när det inte blev mord.

Jag tycker att det du skriver är väldigt intressant. Framför allt punkt 1 och 3. Punkt 2 är vi alla (förhoppningsvis) överens om.

1. Motivera. Det hade varit intressant att se dina tankar kring detta.

2. -

3. Egentligen ingen fråga. Helt rubbat. Och jag håller med dig. Men om du vill specificera för tydlighetens (och världens) skull så får du gärna göra det.

Edit: flyttade felplacerad parentes.
Senast redigerad av MaxZero 2023-03-31 kl. 20:17. Anledning: Syftningsfel
Citera
2023-04-01, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Jag tycker att det du skriver är väldigt intressant. Framför allt punkt 1 och 3. Punkt 2 är vi alla (förhoppningsvis) överens om.

1. Motivera. Det hade varit intressant att se dina tankar kring detta.

2. -

3. Egentligen ingen fråga. Helt rubbat. Och jag håller med dig. Men om du vill specificera för tydlighetens (och världens) skull så får du gärna göra det.

Edit: flyttade felplacerad parentes.

1 Först det enkla statistiken - Högsta domstolen (HD) får in cirka 6 000 överklaganden per år. Endast drygt 100 av dem får prövningstillstånd. (Källa HD)

Sen detta - Huvudregeln är att Högsta domstolen bara ger prövningstillstånd om Högsta domstolens dom eller beslut kan få betydelse som prejudikat, det vill säga ge vägledning för hur domstolarna ska bedöma liknande fall (prejudikatskäl). Ange därför varför ett avgörande från Högsta domstolen kan vara av värde för rättstillämpningen i ett vidare perspektiv än i just ditt fall eller, om du anser att det finns synnerliga skäl för att Högsta domstolen ska pröva ditt överklagande, varför det är så. (Källa HD)

Av det lilla jag har läst så finns det inte prejudikat eller synnerliga skäl. Ta snippadomen där trodde jag det var 50/50 tills jag så hur Åklagaren argumenterade så där är nog chansen något högre än 50/50.

Men domarna i HD är människor så de kan påverkas av hur medborgarna reagerar.

3 Jag har för mig att jag läste ett fall för länge sedan där GM fick maxstraff men då var offret i princip svårt hjärnskadad. I det här fallet så hade hon överlevt så hade skadorna GM tillfogat henne givit henne svåra men och skador för livet. Så jag tycker 7år är lite litet. MEN man ska veta att när HR och TR mer eller mindre tittar på en tabell hur långt straffet ska bli. Tabellen har tillkommit genom praxis.

Det lilla jag har läst om GM så skulle inte jag bli ledsen om han råkade ut för olycka på anstalten. Och det gör mig arg för det tyder på att domen är felaktig och samhället gjorde för lite för stoppa honom tidigare.
Citera
2023-04-01, 09:31
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q7aL7P/ilska-mot-domen-i-jeanettefallet-nu-anordnas-manifestation

Alltså, dottern har ju rätt i sak. Men att hon tar det här tillfället, att lägga ut en bild på sig själv i Aftonbladet, med muskort klänning och arrangerad pose ute i naturen... Det blir ju bara fånigt och drar bort ifrån allvaret i det hon säger. Varför ska det ALLTID bli så här med kvinnor, som får en chans att visa upp sig i media? Påmminer om Melinda Jacobs: först sympatiserade man så mycket med hennes arbete för fosterhemsbarn, men när hon fick chansen måste hon vika ut sig på arrangerade foton (uppflugen på hästryggen med bar gravidmage och rosa hår), springa efter kändisar o.s.v.. Jag skäms för mitt eget kön.
Citera
2023-04-01, 09:44
Medlem
Har någon fup? Admin får gärna lägga in på förstasidan!
Citera
2023-04-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Q7aL7P/ilska-mot-domen-i-jeanettefallet-nu-anordnas-manifestation

Alltså, dottern har ju rätt i sak. Men att hon tar det här tillfället, att lägga ut en bild på sig själv i Aftonbladet, med muskort klänning och arrangerad pose ute i naturen... Det blir ju bara fånigt och drar bort ifrån allvaret i det hon säger. Varför ska det ALLTID bli så här med kvinnor, som får en chans att visa upp sig i media? Påmminer om Melinda Jacobs: först sympatiserade man så mycket med hennes arbete för fosterhemsbarn, men när hon fick chansen måste hon vika ut sig på arrangerade foton (uppflugen på hästryggen med bar gravidmage och rosa hår), springa efter kändisar o.s.v.. Jag skäms för mitt eget kön.
Håller helt med dig.
I tillägg: det är farligt för en kvinna att vara vacker och levnadsglad och fastna för fel man. 🥹
Citera
2023-04-01, 10:13
Medlem
Celestrons avatar
"..utom rimligt tvivel"??
"Rimligt"???
Nej.
Borde inte rådmännen få sparken?
Rättvisan i Sverige är livsfarlig och det har den varit länge.
Citera
2023-04-01, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akcamallis
Har någon fup? Admin får gärna lägga in på förstasidan!

Sök på fup i det här ämnet så hittar du den
Citera
2023-04-01, 10:23
Medlem
Celestrons avatar
Det här betyder att våldsverkare ska se till att deras sambos knaprar fluoxetin! Sen är det bara att bulta och slå!
Ute efter 4 och ett halvt!
Citera
2023-04-01, 10:39
Medlem
Citat:

Men skit i det så irrelevant. Det är Aftonbladet som valt fotot. Det är ett foto från i somras när det var ett längre reportage om dörrarna och Jeanette. Ja, klänningen är lite kort så det ser lite obekvämt ut, men det är svårt att veta hur det kommer se ut på bild om man inte är van med foto. Nu är det Aftonbladet som valde det fotot istället för en porträttbild på henne, eller någon annan bild.

Bli upprörd av något vettigare än vad dina kvinnliga systrar har för kläder på sig. Skrämmande att ens skriva den kommentaren i en tråd som handlar om ett synnerligen brutalt mord. (Ja vi normala människor kommer alltid kalla detta för mord och inte misshandel).
Citera
2023-04-01, 10:47
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Och jag skäms över dig som kärring som uttalar sig så om andra kvinnor.

Förövrigt är det en dress med shorts dottern har på sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in