Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har inga argument. Du upprepar bara samma irrelevanta påståenden och frågor. Verkligheten ändras inte bara för att du inte förstår den.

Du bör förstås med din inställning kunna svara på varför det inte är ett terrorbrott om en sopåkare dödas av någon som är förbannad på sophämtningen om du resonerar så för psykiatrin. Varför skulle denna logik bara gälla vissa yrkesgrupper men inte andra?
Citera
2022-07-14, 13:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Du bör förstås med din inställning kunna svara på varför det inte är ett terrorbrott om en sopåkare dödas av någon som är förbannad på sophämtningen om du resonerar så för psykiatrin. Varför skulle denna logik bara gälla vissa yrkesgrupper men inte andra?
Jag föreslår att du läser följande artikel så kan vi hålla oss inom trådens ämne:

Expert: Därför kan mordet på SKR-samordnaren vara ett terroristbrott
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/07/expert-darfor-kan-mordet-pa-skr-samordnaren-vara-ett-terrorbrott/

Tycker du att något är oklart i artikeln?
Citera
2022-07-14, 13:37
Medlem
Citat:
Jag föreslår att du läser följande artikel så kan vi hålla oss inom trådens ämne:

Expert: Därför kan mordet på SKR-samordnaren vara ett terroristbrott
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2022/07/expert-darfor-kan-mordet-pa-skr-samordnaren-vara-ett-terrorbrott/

Tycker du att något är oklart i artikeln?

Så du kan inte besvara min fråga?
Citera
2022-07-14, 13:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så du kan inte besvara min fråga?
Svaret framgår av artikeln men eftersom du uppenbarligen inte förstår ska jag svara: Om sophämtning kan betraktas som en statlig angelägenhet och en sophämtare mördas i syfte att injaga skräck i befolkningen bör det enligt min bedömning kunna klassas som ett terroristbrott.
Citera
2022-07-14, 13:50
Medlem
Citat:
Svaret framgår av artikeln men eftersom du uppenbarligen inte förstår ska jag svara: Om sophämtning kan betraktas som en statlig angelägenhet och en sophämtare mördas i syfte att injaga skräck i befolkningen bör det enligt min bedömning kunna klassas som ett terroristbrott.

Nej artikeln svarar inte på varför detta kan gälla för mord på en psykiatriker men inte för mord på en sopåkare. Men nu låter det som du har ändrat dig och anser att även mord på sopåkare kan omfattas av detta, då kan vi förstås räkna upp samtliga yrken som finns och det bör gälla lika för alla.

Personligen tycker jag detta är trams dock, mord på en psykiatriker orsakar inte skräck bland befolkningen. Mer relevant med alla dåd som flyktingar begår, bilbränder, knivrån, gruppvåldtäkter, misshandel av även småbarn, skjutningar av alla som kommer i vägen, sprängningar av bostadshus mm. Om inte detta klassas som terrorbrott är det trams att hävda att det är terror när en psykpatient dödar en psykiatriker.
Citera
2022-07-14, 13:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej artikeln svarar inte på varför detta kan gälla för mord på en psykiatriker men inte för mord på en sopåkare. Men nu låter det som du har ändrat dig och anser att även mord på sopåkare kan omfattas av detta, då kan vi förstås räkna upp samtliga yrken som finns och det bör gälla lika för alla.

Personligen tycker jag detta är trams dock, mord på en psykiatriker orsakar inte skräck bland befolkningen. Mer relevant med alla dåd som flyktingar begår, bilbränder, knivrån, gruppvåldtäkter, misshandel av även småbarn, skjutningar av alla som kommer i vägen, sprängningar av bostadshus mm. Om inte detta klassas som terrorbrott är det trams att hävda att det är terror när en psykpatient dödar en psykiatriker.
Du är givetvis fri att tycka vad du vill. Det är dock lagtexten som gäller.
Citera
2022-07-14, 14:02
Medlem
Citat:
Du är givetvis fri att tycka vad du vill. Det är dock lagtexten som gäller.

Lagtexten motsäger inte det jag skrivit.
Citera
2022-07-14, 14:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Lagtexten motsäger inte det jag skrivit.
Bra, då är frågan utredd.
Citera
2022-07-14, 14:06
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Fattar inte att diskussionen om terrorism fortfarande diskuteras, det är ju uppenbart att det är så det måste utredas. Tråden ligger dessutom under terrorism och inte under aktuella brott och kriminalfall som den annars borde legat under.

Tror att polisen har ganska mycket på Theo vid det här laget. Jag har inte hängt med i tråden några dagar så det är möjligt att jag missat något som är fakta eller som redan framkommit.

Tidigt framkom det genom åklagaren eller om det vad advokaten att det fanns ett ”högre mål”, i media och här tolkades det som att Ing-Marie var nån slags reservplan alternativt att det handlade om ett ”högre mål” som i att blidka rösterna i huvudet.

Det har hamnat lite väl mycket fokus på psyk-teorier också. Att en kille som huggit ner en kvinna på öppen gata tidigare haft kontakt med psykiatrin är ingen högoddsare. Ann-Marie kan ju ha varit en i raden av tilltänkta offer. Theodor flydde ju och det brukar väl folk drivna av psykiska tvångstankar göra?

Han kanske hade en plan att mörda så många ”företrädare” för samhället som möjligt lika gärna. Hans hat mot psykiatrin utesluter väl inte heller hat mot andra delar?

Skitsamma… Vad är det annars för fakta hittills vi har? Har det framkommit mer sedan Säpo tog över?
Citera
2022-07-14, 14:10
Medlem
Citat:
Bra, då är frågan utredd.

Du förstår inte svensk lag.

Lagtexten säger som sagt var inte emot det jag skrev men sedan är det åklagaren och domstolen som gör helt subjektiva bedömningar av vad som sätter skräck i befolkningen.

Politiserade personer kan förstås välja att tycka att mord av en psykiatriker sätter skräck hos befolkningen men att bilbränder, knivrån och sprängningar av bostadshus inte gör det. De behöver inte förhålla sig till något annat än sin politiska agenda när de gör den bedömningen.

Tror nog detta sätter mer skräck hos folk:
Otrygghet blandad med hatstämningar präglar Skellefteå efter mordförsöket på en flicka, som uppges vara nio år, i ett skogsparti.

Upprörda människor uppges vara på jakt efter den misstänkte gärningsmannen, som uppges vara 13.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-07-14 kl. 14:12.
Citera
2022-07-14, 14:34
Medlem
Troians avatar
Citat:

Mordet i Visby var ett mord på ”en psykiatriker”, och mordet den 28 februari 1986 var ett mord på ”en jurist”?
Citera
2022-07-14, 14:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du förstår inte svensk lag.

Lagtexten säger som sagt var inte emot det jag skrev men sedan är det åklagaren och domstolen som gör helt subjektiva bedömningar av vad som sätter skräck i befolkningen.

Politiserade personer kan förstås välja att tycka att mord av en psykiatriker sätter skräck hos befolkningen men att bilbränder, knivrån och sprängningar av bostadshus inte gör det. De behöver inte förhålla sig till något annat än sin politiska agenda när de gör den bedömningen.

Tror nog detta sätter mer skräck hos folk:
Otrygghet blandad med hatstämningar präglar Skellefteå efter mordförsöket på en flicka, som uppges vara nio år, i ett skogsparti.

Upprörda människor uppges vara på jakt efter den misstänkte gärningsmannen, som uppges vara 13.
Det är avsikten med brottet som räknas. Denna har ännu inte framkommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in