2022-07-06, 00:06
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuwkenkukeen
https://www.nbcchicago.com/news/local/9-dead-among-57-shot-in-fourth-of-july-weekend-shootings-in-chicago/2872736/?amp
Sjukt spretig artikel som så vitt jag förstår radar upp mängder av skjutningar som skett under 4 juli. Citera gärna en skjutning som överträffar den i Highland Park från artikeln för jag hittar ingen. Den listar ju för fan skjutningar där någon blivit skjuten i skinkan.
Citera
2022-07-06, 00:41
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyranollfyra
Ingen aning hur han stod ideologiskt på den tiden. Var runt 2016-2018 vi hade som mest kontakt, så han var ju ganska ung.

Har verkligen ingen aning där heller. Vi pratade dock väldigt mycket om hans psykiska mående, fick agera lite hobbypsykolog där. Minns när hans flickvän dumpade honom runt 2017, han blev totalt suicidal så vi i musikkollektivet fick hålla ständig kontakt med honom.

Måste säga att han var schysst på den tiden iallafall, men något måste ju ha förändrats totalt de senaste åren. Han började beckna tidigt och körde på ganska hårt med LSD mot slutet av 2018.

Är glad att den musiken vi gjorde nu är nedplockad, det här är bara så fucked.

Okej, tack för att du delade med dig. Tråden blev mycket mer intressant med dig här.
Citera
2022-07-06, 00:50
Medlem
Lonnrots avatar
Inget precist om vapnet ännu, va?

Att döma av vad jag sett beskrivet så borde det handla om en 5.56 AK med möjligen större magasin än tillåtet och möjligen försett med nåt hjälpmedel av ngt slag. En förbjuden bumpstock eller nån form av fixering av avtryckaren. Eller av själva geväret, möjligen. Men skotten avlossas i en maskinellt jämn takt, i salvor om tjugo kanske. Med kanske uppemot 3 skott sekunden.

Det finns visst en del elände där ute. Som den här:
https://www.rollingstone.com/politics/politics-news/uvalde-shooting-hellfire-gun-control-ar15-1368407/amp/

Finns det nåt som talar för ngt annat?
Citera
2022-07-06, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag ser hellre att han ger upp än att han ska släcka ännu ett liv.

Uppenbarligen så förstod till och med denna pundaren att det inte ens är någon idé med att öppna eld mot Polisen.

Men visst, så jävla tuff är han inte när det kommer till kritan. Fega jävel.

Blir jävligt förbannad bara av tanken att det nu ligger fyra små barn på sjukhuset med allvarliga skador. Helt oskyldiga barn som nu kommer vara traumatiserade resten av livet.

Det glädjer mig att han kommer bli brutalt misshandlad inne på kåken, på en veckobasis.

Vem vet kanske han sympatiserade med polisen och snällt lät sig gripas. Vapnet i bilen kanske var tänkt att avsluta sitt liv med. Av någon anledning hatade han nationaldagsfirandet. Men riktade inget våld mot någon annan.
Citera
2022-07-06, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
20-70 (vad är det för jävla spann?) separata händelser gissar jag på då. Knappast stt det hade flygit under radarn om en masskjutning med 70 offer oavsett var det sker.

Barnen i Uvalde var väl nästan uteslutande latinamerikaner och skjutningen i en butik i Buffalo mest svarta. Dessa dåd har då nått mig via nyhetsvägen. Så sluta snyfta över att offren är vita och att det rapporteras i media. Du kan ju trösta dig med att vi idag läser om helt andra grejer så även denna händelse är snart ett minne blott.

Det är inte en och samma skjutning utan många olika. Vissa städer i USA har så mycket skjutningar att de räknar tjogvis med döda och skadade på en enda helg. Som alltid är det inte så jämt och ständigt på samma plats, men totalt sett i USA så sker det hela tiden.

Ända sedan Uvalde så har väl amerikanerna räknat ytterligare drygt 100 masskjutningar så när massmedia överhuvudtaget rapporterar så är det något exceptionellt, såsom många dödsoffer, barn eller att det sker på en parad 4 juli.

Men 999 av 1000 masskjutningar i USA resulterar inte ens i en TT i Sverige.

(jag har för mig, lite osäker, men att det räknas som masskjutning om fler än 3 är döda eller skadade)
Citera
2022-07-06, 01:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Det är inte en och samma skjutning utan många olika. Vissa städer i USA har så mycket skjutningar att de räknar tjogvis med döda och skadade på en enda helg. Som alltid är det inte så jämt och ständigt på samma plats, men totalt sett i USA så sker det hela tiden.

Ända sedan Uvalde så har väl amerikanerna räknat ytterligare drygt 100 masskjutningar så när massmedia överhuvudtaget rapporterar så är det något exceptionellt, såsom många dödsoffer, barn eller att det sker på en parad 4 juli.

(jag har för mig, lite osäker, men att det räknas som masskjutning om fler än 3 är döda eller skadade)

Det är rätt poänglöst här att inte skilja på våld mellan kriminella och våld mot samhället. Det är som att säga att det är kallt på Nordpolen. Det visste vi. Det är därför vi bor längre söder ut. Gör nåt åt det istället!
Citera
2022-07-06, 06:44
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

999 av 1000 är det nog inte, men majoriteten skjutningar rapporteras inte för att dom är gängrelaterade (jmf med hur lite folk bryr sig i Sverige efter tio år).
Citera
2022-07-06, 09:24
Medlem
ImTheMans avatar
morsan verkar problematisk
Citat:
Ursprungligen postat av CBS chicago
Highland Park mass shooting suspect's mother at center of some police contact
https://www.youtube.com/watch?v=qhy4LlJAPBE

nu utgår jag ifrån att hon inte är inblandad, men en instabil morsa kan ha påverkat uppväxten.
Citera
2022-07-06, 09:37
Medlem
Nemen skjutaren är inte en höger människa som jag har sagt hela tiden, vilken shock!!!

https://gettr.com/comment/c18b6wmf8f0
Citera
2022-07-06, 09:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Nemen skjutaren är inte en höger människa som jag har sagt hela tiden, vilken shock!!!

https://gettr.com/comment/c18b6wmf8f0

Vänsterextrem som gillar Biden. Något säger mig att just det kommer åtminstone svensk media inte skriva något om.
Citera
2022-07-06, 10:00
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vänsterextrem som gillar Biden. Något säger mig att just det kommer åtminstone svensk media inte skriva något om.

Knappast. Förutom att han poserar med Trumpflagga som mantel och vid ett Trump - rally, finns även uppgifter från en fd musikproducent (polare) på Twitter om, att han inte är vänster. Killen i fråga postade även bilder på sig själv & Crimo.

Masskjutaren verkar bara vara en i raden av pojkar utan fäder (hans pappa medverkade till att han fick tillstånd för vapen, ett sk. Foid-card, fö.) . Uppenbarligen levde han på baksidan av pappans hus utan att någon hade koll - kontakt.

Alla incels i SD som hänger på Flashback & offerkoftar sig kan sluta drömma om det.

https://mobile.twitter.com/1cowtools/status/1544145566845718529
Citera
2022-07-06, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Knappast. Förutom att han poserar med Trumpflagga som mantel och vid ett Trump - rally, finns även uppgifter från en fd musikproducent (polare) på Twitter om, att han inte är vänster. Killen i fråga postade även bilder på sig själv & Crimo.

Masskjutaren verkar bara vara en i raden av pojkar utan fäder (hans pappa medverkade till att han fick tillstånd för vapen, ett sk. Foid-card, fö.) . Uppenbarligen levde han på baksidan av pappans hus utan att någon hade koll - kontakt.

Alla incels i SD som hänger på Flashback & offerkoftar sig kan sluta drömma om det.

https://mobile.twitter.com/1cowtools/status/1544145566845718529

Han kan klä sig som en kvinna och det är nog den rollen han kommer ha i fängelset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in