Citat:
Ursprungligen postat av
Scapula
20-70 (vad är det för jävla spann?) separata händelser gissar jag på då. Knappast stt det hade flygit under radarn om en masskjutning med 70 offer oavsett var det sker.
Barnen i Uvalde var väl nästan uteslutande latinamerikaner och skjutningen i en butik i Buffalo mest svarta. Dessa dåd har då nått mig via nyhetsvägen. Så sluta snyfta över att offren är vita och att det rapporteras i media. Du kan ju trösta dig med att vi idag läser om helt andra grejer så även denna händelse är snart ett minne blott.
Det är inte en och samma skjutning utan många olika. Vissa städer i USA har så mycket skjutningar att de räknar tjogvis med döda och skadade på en enda helg. Som alltid är det inte så jämt och ständigt på samma plats, men totalt sett i USA så sker det hela tiden.
Ända sedan Uvalde så har väl amerikanerna räknat ytterligare drygt 100 masskjutningar så när massmedia överhuvudtaget rapporterar så är det något exceptionellt, såsom många dödsoffer, barn eller att det sker på en parad 4 juli.
Men 999 av 1000 masskjutningar i USA resulterar inte ens i en TT i Sverige.
(jag har för mig, lite osäker, men att det räknas som masskjutning om fler än 3 är döda eller skadade)