Dianas bror Earl Spencer (ni minns väl hans tal på begravningen?) är på väg ut med en memoarbok om sig själv och systern, där han också riktar diverse anklagelser mot Charles och det brittiska kungahuset. Boken ligger precis rätt i tiden, den ska ges ut officiellt nästa vecka, och förpubliceringar och skvaller duggar nu tätt i den brittiska pressen, t ex Spencers märkliga påstående att prins Charles skulle ha varit upprymd, fnissig och lättad när budet kom om Dianas död.
Jag tänker inte ge mig in på att diskutera Earl Spencers utsagor här, det är uppenbart att han ser sig som en slags uttolkare och posthum beskyddare av minnet av sin syster. Men vidarebefordrar en intressant vinkel som jag hörde på BBC tidigare i veckan, nämligen att det utdragna bråket mellan Dianas bror och kungahuset kan ses som ett útslag av spänningar mellan den brittiska högaristokratin och kungafamiljen.
Den brittiska adeln har efter hand tappat mark i samhället under de senaste hundra åren, den är betydligt hårdare beskattad än förr, det är dyrt att leva ståndsmässigt på slott osv och man har också förlorat mycket av den självklara sociala rangplats som man hade tidigare. Många adlga familjer dras med en del ekonomiska problem. Sponcers är en av de rikaste högadliga familjerna, dem går det ingen nöd på, men kungafamiljen är dock ojämförligt rikast och den har i högre grad kunnat behålla sin position. Det finns en underton av konkurrens och social misstro mellan dessa elitfamiljer i konflikten mellan Earl Spencer och främst Charles, och samtidigt skulle jag tro att T ex prins William upplever det som patroniserande att Earl försöker "lägga beslag på" Diana och till och med uppträder som om hennes söner skulle ha blivit gisslan hos kungahuset.
Dianas söner är nu över 40 år gamla och de gillar sannolikt inte att den här "Uncle Earl", som de inte har haft så värst mycket kontakt med själva, försöker använda dem för att ta poäng i sin match mot Kung Charles.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-09-18 kl. 12:33.