2022-06-27, 21:35
Medlem
Tja alla!

Jag har handlat på börsen i ca 10 år.
Jag har dock aldrig köpt någon cryptovaluta.

Jag läste idag några trådar där det skrevs om hur vissa köpt på sig en del billiga cryptovalutor i hopp om att någon av dem går upp ordentligt kommande år.

Känner till detta fenomen från förhoppningsbolag på börsen och skulle spontant avråda folk för det, men vet att min okunskap gällande dessa valutor innebär att jag kan ha missat något.

Ett exempel är att ett förhoppningbolag inte kommer gå från 0.5 till en halv miljon per aktie, medans detta har hänt kring bitcoin. Även etherium med fler har ökat på bra.

Är det någon större skillnad på dessa ”chansningar” eller är det samma kaka?
Har ni gjort något sånt? Hur gick det för?
Citera
2022-06-27, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byssanlulll
Tja alla!

Jag läste idag några trådar där det skrevs om hur vissa köpt på sig en del billiga cryptovalutor i hopp om att någon av dem går upp ordentligt kommande år.

Känner till detta fenomen från förhoppningsbolag på börsen och skulle spontant avråda folk för det, men vet att min okunskap gällande dessa valutor innebär att jag kan ha missat något.

Ett exempel är att ett förhoppningbolag inte kommer gå från 0.5 till en halv miljon per aktie, medans detta har hänt kring bitcoin. Även etherium med fler har ökat på bra.

"Förhoppningsbolag" du verkar inte veta nånting om BTC och hur marknaden fungerar. Läs på lite om BTC innan du utalar dig.

Sedan, dom flesta som köper nu vet nog vad dom gör. Folk som inte känner till krypto eller vanliga fiat-marknaden köper alltid under brinnande högkonjutur och blir sedan brända. Dom väntar tills nästa stora uppsving och blir sedan brända igen.
Jag skulle nog vara varnande sen när BTC slår nya rekord igen till folk att vara försiktiga.
Citera
2022-06-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
"Förhoppningsbolag" du verkar inte veta nånting om BTC och hur marknaden fungerar. Läs på lite om BTC innan du utalar dig.

Sedan, dom flesta som köper nu vet nog vad dom gör. Folk som inte känner till krypto eller vanliga fiat-marknaden köper alltid under brinnande högkonjutur och blir sedan brända. Dom väntar tills nästa stora uppsving och blir sedan brända igen.
Jag skulle nog vara varnande sen när BTC slår nya rekord igen till folk att vara försiktiga.

Måste vart otydlig då du anklagade mig för det motsatta till vad jag menade.
Skrev om aktier och förhoppningsbolag. Skrev även tydligt att det kanske inte stämmer med cryptovaluta och gav tom ett exempel jag själv kan komma på till varför det skiljer sig.

Fortsatt trevlig sommar!
Citera
2022-06-27, 22:20
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft

Jobbigt med läsförståelsen eller?

För att svara TS så, ja, det är exakt samma sorts människor med exakt samma sorts mentalitet.
Senast redigerad av Aigis 2022-06-27 kl. 22:26.
Citera
2022-06-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandkvinna
Alltså jag ser framför mig hur du går runt på morgonen och har peptalks till dig själv i spegeln medan du borstar tänderna och du tror att du är så jävla smart och säger intelligenta saker men detta inlägg till exempel innehåller fan ett helt jävla A4 men du förmedlade absolut ingenting.

TS: Du har helt rätt i det du säger och det skiljer sig inte mycket från aktiemarknaden, förutom att kryptovalutor är öppna dygnet runt, det hela svänger i regel snabbare och det finns inga åldersgränser. Jag har hoppat på säkerligen 30 projekt när dom var värda skitlite per styck, och alla blev värda ännu mindre per styck innan jag tillslut sålde dom. Jag har gjort en enda trade som kunde ha gått riktigt mycket plus, jag sålde dagen före som kursen exploderade och jag hade gjort något som 500000% plus, alltså femhundratusen plus procent i avkastning, löjligt mycket pengar, typ hela mina jävla framtid hade säkrad, typ som att jag missat BTC två gånger. Men skit samma, det är min historia. Jag har förlorat mer än vad jag investerat när det kommer till aktier, fonder och nu även kryptovaluta.

Precis som i Facebook-gruppen Aktieraketer osv så får man oftast höra om coins genom att någon annan som redan har köpt kommer med ett förklätt neutralt tips som sedan bilder en kedjeeffekt.

Lite som jag misstänkte då..

Stort tack för utförligt svar!
Citera
2022-06-27, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jobbigt med läsförståelsen eller?

För att svara TS så, ja, det är exakt samma sorts människor med exakt samma sorts mentalitet.

Då vet jag, håller mig borta från förhoppningscryptogrupper!
Citera
2022-06-28, 08:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byssanlulll
Tja alla!

Att, som innan jul, köpa den när en rusat 400% är vanskligt, men att köpa den när den rasat 64% har alltid varit en (ofta ordentlig) vinst affär några månade senare baserat på dess 11 åriga historia. Den snittar 200% uppgång per år och ingen som någonsin hållt den i 3 år har legat minus, utan snarare tvärtom så har många då legat ordentligt plus.

Om det finns folk som påstår att Bitcoin kommer kunna utgöra hörnstenen i framtidens finans, och med ovan i åtanke, så skulle det varit oseriöst om man inte undersöker Bitcoin och påståenden närmare kan jag tycka.

Hur löser Bitcoin de Bysantinska Generalernas dilemma helt utan att förlita sig på en dyr 3:e part? Och varför är detta A och O när det handlar om alla typer av transaktioner av något som är värdefullt?
Börja kolla där?

Bemöda dig inte med övriga kryptos tills du kan det fundamentala kring Bitcoin.
Citera
2022-06-28, 09:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hur löser Bitcoin de Bysantinska Generalernas dilemma helt utan att förlita sig på en dyr 3:e part? Och varför är detta A och O när det handlar om alla typer av transaktioner av något som är värdefullt?
Börja kolla där?

Sluta upprepa de här dumheterna. Har du läst de där artiklarna på ämnet som jag gav dig tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in