Citat:
Ursprungligen postat av
BallaKlava
Att vapenindustrin kontrollerar politiken är knappast en konspirationsteori?

Jo det är nästan sjäva definitionen, en lite grupp försöker i hemlighet påverka politiken i egen vinning. (Konspiration har inget att göra med om något är sant eller ej om du trodde det. T.ex. var mordet på Cesar en konspiration.)
Men i så fall är det en väldigt misslyckad sådan med tanke på att det behövdes ett stort krig i vårt närområde för att väcka våra politiker och börja satsa på försvaret igen.
Men som sagt var är inte detta rätt plats för den diskussionen ändå.
Citat:
Alla säger att sanktionerna fungerar, men det behövs hela tiden mera pengar. Det känns lite som den gröna omställningen. Det funkar inte, men vi måste trycka in ännu mera PENGAR!!!
Vi trycker inte mer pengar, då hade inflationen ökat kraftigt, den ligger i Sverige idag på 2,3% och i Euro-området på 2,1%, vilket är i det närmaste optimala siffror. Det är tvärtom i Ryssland, där ökar inflationen kraftigt, enligt deras egna uppgifter ligger den nu på 6,6%. (Vilket dock förefaller osannolikt med tanke på att styrräntan ligger på hela 21%, så sannolikt är den väldigt mycket högre än de hävdar. Så har någon riksbank börjat trycka upp mer pengar är det nog klart mer sannolikt att det är just den ryska som gjort det.)
Med tanke på att Ryssland höjer skatterna och tömmer sina besparingar och säljer sitt guld förefaller sanktionerna påverka dem rätt mycket faktiskt.
Men sanktionerna handlar minst lika mycket om att inte förse dem med saker de kan nyttja i sin vapenindustri så de inte kan tillverka nya vapen utan istället tvingas använda sina gamla, vilket alltså också är just det som skett rätt länge nu.
Citat:
Orban är Ursula von der Leyens väsrsta fiende. Vem har röstat på Ursula egentligen? Inte jag eller du.
Nä och inte heller har jag röstat på statsministern eller talmannen osv. Man röstar på partier som i sin tur väljer olika ledare, d.v.s. s.k. representativ demokrati och det parti hon företräder (EPP) fick flest röster (34,4 milj totalt). Sedan kan jag hålla med om att det kanske vore positivt med än mer direkta val. Likväl är vårt system med de fel och brister det har ändå klart mer demokratiskt än Rysslands.
Men det är heller inte exakt vad tråden är tänkt att handla om.