2025-02-03, 14:24
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Extra intressant är ju att det är Rysslands största logistikföretag. Ägaren/ägarna till det är förmodligen inte några fattiga människor, och om staten nu ger sig på dom rikaste, hur länge dröjer det till oligarkerna börjar bli nervösa? Nervösa oligarker är nog inte vad Putin vill ha just nu..

EDIT: Fast om det inte är några ryssar som äger det så är det ju en annan sak.

Jag ser nu att programmet verkar vara riktat mot utländska ägare, här ett till fall.

https://www.reuters.com/world/europe/russian-court-grants-transfer-grain-traders-assets-state-2025-02-03/
Citat:
Russian court grants transfer of grain trader's assets to the state

MOSCOW, Feb 3 (Reuters) - A Russian court has ruled to grant the lawsuit filed by the General Prosecutor's Office to transfer all assets of Rodnie Polya, once the country's leading grain trader, to the state, sources close to the company told Reuters.

The hearing was held behind closed doors on Jan. 31, and the decision has not yet been published. Published materials cited the foreign citizenship of a former owner as a key reason for the move, aimed at preventing foreign control over strategic assets.

Rodnie Polya, formerly TD RIF, controls an important grain loading terminal in the Black Sea area, listed as a strategic asset, which cannot be controlled by foreigners according to the law. It also owns 17 grain-transporting vessels.
Rodnie Polya declined to comment. The decision creates an important precedent since some grain sector assets in Russia are still controlled by foreign-registered firms.

The trading house was created from scratch by businessman Pyotr Khodykin to become the top Russian grain trader, exporting over 14% of all Russian grain in the 2023/24 season. Khodykin held a majority stake in the firm.
The court said Khodykin holds a Saint Kitts and Nevis passport while permanently residing in the United Arab Emirates, which violates the law on strategic enterprises.
Citera
2025-02-03, 14:57
Medlem
Letrangeres avatar
Det blir bara fler och fler bostadslösa i Ryssland, vanligt folk har inte längre råd att betala räntor och hyror vilket leder till att man slänger ut hela familjer på gatan. Inte för att det berör Putler och hans oligarker det minsta för dom har ju mer pengar än vad resten av Rysslands befolkning har tillsammans.

Priserna stiger på alla konsumtionsvaror så mat ligger och ruttnar på hyllorna då folk inte har råd att köpa mat, istället drar horder av tiggare runt på Rysslands gator. Det börjar närma sig revolution i Ryssland, Putler sover nog dåligt på nätterna nu.
Citera
2025-02-03, 14:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag ser nu att programmet verkar vara riktat mot utländska ägare, här ett till fall.
https://www.reuters.com/world/europe/russian-court-grants-transfer-grain-traders-assets-state-2025-02-03/

Bra, då kommer inga utländska företag våga investera någonting i Ryssland. Undrar vad kinesiska investerare tänker när de hör detta?
Citera
2025-02-03, 15:17
Medlem
c.divers avatar
Citat:

Nu är ju denne Pyotr Khodykin en rysk oligark bosatt i Förenade Arabemiraten, vilket verkar räcka för Putin att konfiskera bolaget. Det bor väl mängder av ryska oligarker i andra länder och de bör nog nu bli oroliga. Helt klart handlar det bara om att kapa åt sig vinsten i detta bolag. Ryssland börjar helt klart få svårt att finansiera kriget. Trixandet med ekonomin har nog nått sin ände.
Citera
2025-02-03, 15:17
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bra, då kommer inga utländska företag våga investera någonting i Ryssland. Undrar vad kinesiska investerare tänker när de hör detta?

-Meh! Putin sade detta på "The 15th VTB Russia Calling! Investment Forum"

http://en.kremlin.ru/events/president/news/75751
Citat:
In this context, allow me to offer a few words on the investment climate in Russia. As you are aware, the World Bank is no longer operating in our country, therefore, it is unable to assess the domestic business environment. However, other independent bodies are fully capable of doing so. We undoubtedly possess the necessary intellectual potential.

This year, the Russian Agency for Strategic Initiatives (ASI) evaluated the business climate in our country and compared the results with those of other nations. In its new ranking, the ASI used the same methodology as the World Bank did. Over 800 criteria were taken into account, ranging from the process of starting a business to addressing insolvency issues.

The study has shown that Russia is among the global leaders in terms of investment climate. Moreover, Russia is ahead of all other nations in terms of the strength of its regulatory framework and the quality of public services. In specific areas such as business registration and real estate management, the country confidently ranks second.

Påstår du att han ljuger?

Citera
2025-02-03, 15:25
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Nu är ju denne Pyotr Khodykin en rysk oligark bosatt i Förenade Arabemiraten, vilket verkar räcka för Putin att konfiskera bolaget. Det bor väl mängder av ryska oligarker i andra länder och de bör nog nu bli oroliga. Helt klart handlar det bara om att kapa åt sig vinsten i detta bolag. Ryssland börjar helt klart få svårt att finansiera kriget. Trixandet med ekonomin har nog nått sin ände.

Nog är det så. Det börjar nu med ett "säkerhetsintresse" och kommer troligen sluta med att Ryska staten tar det vad den/Putin vill ha.

I bakhuvudet så finns det ett eller två exempel från senaste året då även Ryssar boendes i Ryssland fått allting konfiskerat. Jag tror jag ska fokusera mer på dom fallen.
Citera
2025-02-03, 15:26
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Extra intressant är ju att det är Rysslands största logistikföretag. Ägaren/ägarna till det är förmodligen inte några fattiga människor, och om staten nu ger sig på dom rikaste, hur länge dröjer det till oligarkerna börjar bli nervösa? Nervösa oligarker är nog inte vad Putin vill ha just nu..

EDIT: Fast om det inte är några ryssar som äger det så är det ju en annan sak.

Putin är verkligen desperat nu. Finns nog flera oligarker som hellre ser Putin i jorden än sin egen familj. Trump avvaktar några dagar till, sedan vrider han om kniven.

Glöm inte Syrien, de vill ha Assad.. Annars blir det inga baser för Putin i det området..plus han skall bygga upp det han bombat.

Mycket utgifter nu... 🥵🥵🥵
Citera
2025-02-03, 15:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nog är det så. Det börjar nu med ett "säkerhetsintresse" och kommer troligen sluta med att Ryska staten tar det vad den/Putin vill ha.
I bakhuvudet så finns det ett eller två exempel från senaste året då även Ryssar boendes i Ryssland fått allting konfiskerat. Jag tror jag ska fokusera mer på dom fallen.

Ja det kommer bli en allt mindre grupp oligarker som får äga något när kassan sinar. Det gäller att krypa på Putin och säkerhetstjänsten nu för oligarkerna! När pensionsfonderna och statliga bolag är tömda på pengar kommer Putin tömma privata bolag och oligarkers privata förmögenheter. Det finns mycket pengar att hämta där så det kan nog hålla igång kriget ett par år till. Men sedan kommer man vara tillbaka på 1991 års nivå. Men jämfört med då kommer man inte få bidrag och investeringar utifrån, och man kommer ha färre kunder till sin olja, gas och krigsmateriel än man hade efter 1991. Den gamla sovjetiska infrastrukturen med fjärrvärme, vägar och järnvägar kommer också vara i sämre skick än 1991.
Citera
2025-02-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ja det kommer bli en allt mindre grupp oligarker som får äga något när kassan sinar. Det gäller att krypa på Putin och säkerhetstjänsten nu för oligarkerna! När pensionsfonderna och statliga bolag är tömda på pengar kommer Putin tömma privata bolag och oligarkers privata förmögenheter. Det finns mycket pengar att hämta där så det kan nog hålla igång kriget ett par år till. Men sedan kommer man vara tillbaka på 1991 års nivå. Men jämfört med då kommer man inte få bidrag och investeringar utifrån, och man kommer ha färre kunder till sin olja, gas och krigsmateriel än man hade efter 1991. Den gamla sovjetiska infrastrukturen med fjärrvärme, vägar och järnvägar kommer också vara i sämre skick än 1991.
Det blir så mycket värre än 1991. Då ärvde Ryzzhelvetet Sovjetisk infrastruktur som var ”ok”. Nu har dessa jordträlar haft en stöld- och korruptionsorgie som pågått i snart 35 år där i praktiken inget gjorts för att modernisera infrastrukturen utanför st Petersburg och Moskva. Istället har de plundrat och kannibaliserat och pengarna har gått till helt en ofattbar privat lyxkonsumtion och horor för de som lyckats stjäla till sig andelar av budgeten.

Ryzzdjuret längtade efter Sovjetunionen. Säg ”privet!” till Sovjetunionen 2.0.
Citera
2025-02-03, 15:59
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ja det kommer bli en allt mindre grupp oligarker som får äga något när kassan sinar. Det gäller att krypa på Putin och säkerhetstjänsten nu för oligarkerna! När pensionsfonderna och statliga bolag är tömda på pengar kommer Putin tömma privata bolag och oligarkers privata förmögenheter. Det finns mycket pengar att hämta där så det kan nog hålla igång kriget ett par år till. Men sedan kommer man vara tillbaka på 1991 års nivå. Men jämfört med då kommer man inte få bidrag och investeringar utifrån, och man kommer ha färre kunder till sin olja, gas och krigsmateriel än man hade efter 1991.

Nog är det så. Jag vet inte om dom är där nu. Men det är troligen utfallet. (..Det kan vara. Putin har flörtat med Kim och det är ett mer feodalt system dom har där i Nordkorea. Jag har fortfarande i bakhuvudet vad Putins dotter gör och kan ställa till med. Jag vet inte, jag har inte läst någonting om det.)

Citat:
Den gamla sovjetiska infrastrukturen med fjärrvärme, vägar och järnvägar kommer också vara i sämre skick än 1991.

Kommer eller är? Efter äggpriser i Ryssland och Drönare i Ukraina. Så har jag ett varmt ställe i mitt hjärta för underhållet för infrastruktur I Ryssland. Jag säger inte att det är en bomb som är redo att explodera. Jag säger bara att det kan vara så att underhållet är eftersatt då pengarna gått till andra saker..
Citera
2025-02-03, 16:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperHardStarCore
Det blir så mycket värre än 1991. Då ärvde Ryzzhelvetet Sovjetisk infrastruktur som var ”ok”. Nu har dessa jordträlar haft en stöld- och korruptionsorgie som pågått i snart 35 år där i praktiken inget gjorts för att modernisera infrastrukturen utanför st Petersburg och Moskva. Istället har de plundrat och kannibaliserat och pengarna har gått till helt en ofattbar privat lyxkonsumtion och horor för de som lyckats stjäla till sig andelar av budgeten.
Ryzzdjuret längtade efter Sovjetunionen. Säg ”privet!” till Sovjetunionen 2.0.

Men detta är blir inte Sovjet utan en kapitalistisk diktatur, som Kina men med odugliga ryssar istället för kineser.
Citera
2025-02-03, 16:09
Medlem
Citat:
Men detta är blir inte Sovjet utan en kapitalistisk diktatur, som Kina men med odugliga ryssar istället för kineser.
What could possibly go wrong?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in