Citat:
Ursprungligen postat av
foliekiller
Får soldaterna ingen lön längre eller vad handlar detta om?
Fritt ur minnet, ryska staten delar ut mindre pengar till regionerna i förra och detta års statsbudget. Ryssarna har även något småskumt system sedan sovjettiden att det är regionerna som ska utrusta soldaterna. (Behöver dubbelkolla det sistnämnda)
Så nog tror jag soldaterna får lön, men sammantaget så behöver regionerna få in lite stålar. Jag ser det mer som ett sätt att utnyttja patriotism för att mjölka affärsverksamheter på pengar.
Här är ett dagsfärskt exempel, i stället för att byta ut hissar när dom har nått sin tekniska livslängd så har dom ändrat på reglerna och ökat den tekniska livslängden,
https://bsky.app/profile/delfoo.bsky.social/post/3lg63dzpkfr2f
Citat:
In Udmurtia as a side effect of the increased service life of elevators by decree they will replace only 32 elevators in 2025 vs 102 in 2024. The number that should have originally been replaced by February 2025 in the region was 1300.
Läs gärna länkad artikel i ovanstående tweet, jag tror det handlar om 58 tusen hissar som egentligen borde bytas ut, men som vanligt ska det fifflas med allting i Ryssland.