2022-06-17, 18:25
Medlem
Tja. Min dator har spökat i några dagar. Fiber från bahnhof, inget fel på det. (har en annan dator, som det funkar på)
Det som händer är att det börjar söla... Den tappar vissa funktioner, typ chattar, discord, messenger. Onlinespel tappar anslutningen. Läste något tips om att man kunde avinstallera nätverkskortet och startar om. Då får jag tillbaka internet till 100%. Men efter allt från 30 minuter till en timme så dör det igen. Kör fiber, kabel från väggen in i datorn. Kört en annan dator med samma kabel och det funkar.
Har trådlöst wifi i detorn och det funkar. Dvs jag kan ansluta mobiler till datorn och surfa på detta genom datorn. Men datorn kan inte surfa. Börjar med att vissa funktioner dör som sagt, sen dör typ allt. OCh enda sättet att få tillbaka det är omstart, då funkar det ungefär 5 minuter. Om jag avinstallerar nätverkskortet funkar det upp åt en timme. Nån enstaka gång mer.

Tips, trix?

EDIT: När den är helt död med internet så visar den fortfarande att den är ansluten.
Win 10 home. Inget fancy. Inte gjort något med den heller.
Citera
2022-06-17, 18:28
Medlem
steff60s avatar
Testa att återställa nätverkskortet. Settings -> Network & Internet -> Network Reset
Citera
2022-06-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steff60
Testa att återställa nätverkskortet. Settings -> Network & Internet -> Network Reset
Tackar, provat nu. Återkommer under kvällen/natten när jag vet mer säkert om det funkar.
Citera
2022-06-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steff60
Nej, det sket sig… nu är den värre. Nu dör internet efter bara nån minut. Om ens det. Den har vid uppstart sen kommer jag inte in någonstans. Men den kan fortfarande dela sitt internet till mobilerna… som den tydligen inte har. Mycket lustigt
Citera
2022-06-17, 20:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterAsiat
Kör fiber, kabel från väggen in i datorn. Kört en annan dator med samma kabel och det funkar.
Har trådlöst wifi i detorn och det funkar. Dvs jag kan ansluta mobiler till datorn och surfa på detta genom datorn. Men datorn kan inte surfa.
Här körde jag huvudet i väggen. Kan du förklara? Detta är ingen normal setup...
Har du wifi och router i din dator, och delar ut IP adresser till mobiler via den?
Citera
2022-06-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Här körde jag huvudet i väggen. Kan du förklara? Detta är ingen normal setup...
Har du wifi och router i din dator, och delar ut IP adresser till mobiler via den?
Jag har fiber. På väggen satt det en dosa när jag flyttade in. Den fördelar till tv och whatever. Från den har jag en nätverkskabel in i datorn. Nätverkskortet har en delningsfunktion (trådlös) den har jag anslutit mina mobiler till.

EDIT: Vad det kallas osv vet jag inte. Men precis som när du delar wifi på en mobil. Funkar precis lika.
Vänsterklick på internet grejen nere vid klockan och för upp "delning av trådlös ans". Och då kör jag min och sonens mobil. Och det funkar... som sagt.
Senast redigerad av NykterAsiat 2022-06-17 kl. 21:36.
Citera
2022-06-17, 21:34
Medlem
Ett tillägg. När jag googlade ämnet så gick jag torrt, men hittade några med "liknande" fel. Fick till mig att ta bort drivrutiner och se till att ha senaste. Den datorn hittar är från 2015, och det står att jag har senaste när jag kör auto... Men när jag sökte manuellt så finner jag från 2022. Installerar dessa och då funkar det. Men det dör sen igen ändå. Efter ca en timma, lite mer kanske... Jag är helt kass på sånt här. Men det känns som nåt sabbar upp drivrutinerna?
Citera
2022-06-18, 08:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2022-06-18, 10:00
Medlem
För framtida problem/liknande kan jag säga att problemet är löst. Eller jag vet i af orsaken.
När jag delar trådlöst från dator till mobilerna så försvinner det från datorn. Stänger jag av det på mobilerna får jag tillbaka det till datorn. Borde tänkt på det tidigare att det var i samband med mobilerna anslöt som internet dog på datorn. Nåja, nu vet jag iaf.
Citera
2022-06-18, 10:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterAsiat
För framtida problem/liknande kan jag säga att problemet är löst. Eller jag vet i af orsaken.
När jag delar trådlöst från dator till mobilerna så försvinner det från datorn. Stänger jag av det på mobilerna får jag tillbaka det till datorn. Borde tänkt på det tidigare att det var i samband med mobilerna anslöt som internet dog på datorn. Nåja, nu vet jag iaf.
Jag rekommenderar dig att köpa en router, t.ex. denna Asus för 199 kr.
https://www.elgiganten.se/product/da...-router/150285
Citera
2022-06-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag rekommenderar dig att köpa en router, t.ex. denna Asus för 199 kr.
https://www.elgiganten.se/product/da...-router/150285
Jo, jag insåg det dessa dagar att det nog är bäst så. Jag har dock dålig erfarenhet av det och av lathet har jag skitit i det. Men det är nog 10 år sedan jag använde en sist. Finns väl så klart hjälp för att få igång det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in