2022-06-17, 18:25
Medlem
Tja. Min dator har spkat i ngra dagar. Fiber frn bahnhof, inget fel p det. (har en annan dator, som det funkar p)
Det som hnder r att det brjar sla... Den tappar vissa funktioner, typ chattar, discord, messenger. Onlinespel tappar anslutningen. Lste ngot tips om att man kunde avinstallera ntverkskortet och startar om. D fr jag tillbaka internet till 100%. Men efter allt frn 30 minuter till en timme s dr det igen. Kr fiber, kabel frn vggen in i datorn. Krt en annan dator med samma kabel och det funkar.
Har trdlst wifi i detorn och det funkar. Dvs jag kan ansluta mobiler till datorn och surfa p detta genom datorn. Men datorn kan inte surfa. Brjar med att vissa funktioner dr som sagt, sen dr typ allt. OCh enda sttet att f tillbaka det r omstart, d funkar det ungefr 5 minuter. Om jag avinstallerar ntverkskortet funkar det upp t en timme. Nn enstaka gng mer.

Tips, trix?

EDIT: Nr den r helt dd med internet s visar den fortfarande att den r ansluten.
Win 10 home. Inget fancy. Inte gjort ngot med den heller.
Citera
2022-06-17, 18:28
Medlem
steff60s avatar
Testa att terstlla ntverkskortet. Settings -> Network & Internet -> Network Reset
Citera
2022-06-17, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steff60
Testa att terstlla ntverkskortet. Settings -> Network & Internet -> Network Reset
Tackar, provat nu. terkommer under kvllen/natten nr jag vet mer skert om det funkar.
Citera
2022-06-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steff60
Nej, det sket sig nu r den vrre. Nu dr internet efter bara nn minut. Om ens det. Den har vid uppstart sen kommer jag inte in ngonstans. Men den kan fortfarande dela sitt internet till mobilerna som den tydligen inte har. Mycket lustigt
Citera
2022-06-17, 20:53
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterAsiat
Kr fiber, kabel frn vggen in i datorn. Krt en annan dator med samma kabel och det funkar.
Har trdlst wifi i detorn och det funkar. Dvs jag kan ansluta mobiler till datorn och surfa p detta genom datorn. Men datorn kan inte surfa.
Hr krde jag huvudet i vggen. Kan du frklara? Detta r ingen normal setup...
Har du wifi och router i din dator, och delar ut IP adresser till mobiler via den?
Citera
2022-06-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hr krde jag huvudet i vggen. Kan du frklara? Detta r ingen normal setup...
Har du wifi och router i din dator, och delar ut IP adresser till mobiler via den?
Jag har fiber. P vggen satt det en dosa nr jag flyttade in. Den frdelar till tv och whatever. Frn den har jag en ntverkskabel in i datorn. Ntverkskortet har en delningsfunktion (trdls) den har jag anslutit mina mobiler till.

EDIT: Vad det kallas osv vet jag inte. Men precis som nr du delar wifi p en mobil. Funkar precis lika.
Vnsterklick p internet grejen nere vid klockan och fr upp "delning av trdls ans". Och d kr jag min och sonens mobil. Och det funkar... som sagt.
Senast redigerad av NykterAsiat 2022-06-17 kl. 21:36.
Citera
2022-06-17, 21:34
Medlem
Ett tillgg. Nr jag googlade mnet s gick jag torrt, men hittade ngra med "liknande" fel. Fick till mig att ta bort drivrutiner och se till att ha senaste. Den datorn hittar r frn 2015, och det str att jag har senaste nr jag kr auto... Men nr jag skte manuellt s finner jag frn 2022. Installerar dessa och d funkar det. Men det dr sen igen nd. Efter ca en timma, lite mer kanske... Jag r helt kass p snt hr. Men det knns som nt sabbar upp drivrutinerna?
Citera
2022-06-18, 08:34
Moderator
MondoBizarros avatar
vriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2022-06-18, 10:00
Medlem
Fr framtida problem/liknande kan jag sga att problemet r lst. Eller jag vet i af orsaken.
Nr jag delar trdlst frn dator till mobilerna s frsvinner det frn datorn. Stnger jag av det p mobilerna fr jag tillbaka det till datorn. Borde tnkt p det tidigare att det var i samband med mobilerna anslt som internet dog p datorn. Nja, nu vet jag iaf.
Citera
2022-06-18, 10:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykterAsiat
Fr framtida problem/liknande kan jag sga att problemet r lst. Eller jag vet i af orsaken.
Nr jag delar trdlst frn dator till mobilerna s frsvinner det frn datorn. Stnger jag av det p mobilerna fr jag tillbaka det till datorn. Borde tnkt p det tidigare att det var i samband med mobilerna anslt som internet dog p datorn. Nja, nu vet jag iaf.
Jag rekommenderar dig att kpa en router, t.ex. denna Asus fr 199 kr.
https://www.elgiganten.se/product/da...-router/150285
Citera
2022-06-18, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag rekommenderar dig att kpa en router, t.ex. denna Asus fr 199 kr.
https://www.elgiganten.se/product/da...-router/150285
Jo, jag insg det dessa dagar att det nog r bst s. Jag har dock dlig erfarenhet av det och av lathet har jag skitit i det. Men det r nog 10 r sedan jag anvnde en sist. Finns vl s klart hjlp fr att f igng det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in