2023-04-01, 19:04
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad tror ni, får Rodgers vara kvar säsongen ut? Ser ju riktigt risigt ut för Leicester nu.

Dagens förlorare i bottenstriden, tillsammans med Leeds (som iofs inte väntades ta några poäng denna helg)

Känns dumt att sparka honom med 9 matcher kvar, och jag tror att Leicester kommer klara sig kvar. Men efter säsongen så måste dom bli av med honom.
Citera
2023-04-01, 19:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Det har det ju gjort hela tiden och han har inte fått sparken än. Tror han blir kvar mest pga att det inte finns mycket annat därute som är tillgängligt direkt ändå.

Conte 😄
Citera
2023-04-01, 20:21
Medlem
MosesMetares avatar
Med en 5-1 seger idag mot Oldham Athletic nådde Wrexham i National League idag milstolpen 100 poäng, med 6 matcher kvar att spela.
Att uppnå 100 poäng redan efter 40 spelade matcher måste vara ett av de snabbaste resultaten i engelsk fotboll. Manchester City gjorde det förstås redan efter 38 matcher säsongen 2017-18, men utöver det är det nog inte många (om ens något lag) som gjort det så fort.
Att sedan Notts County också kan, och med största sannolikhet kommer, nå minst 100 poäng i samma serie visar hur totalt dominanta dessa två har varit denna säsong. Trots det är bara ett av lagen garanterade en uppflyttningsplats....
Citera
2023-04-01, 21:01
Medlem
jontepsgs avatar
Få saker i fotboll gör mig så glad som när Chelski förlorar.
Citera
2023-04-01, 21:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosesMetare
Med en 5-1 seger idag mot Oldham Athletic nådde Wrexham i National League idag milstolpen 100 poäng, med 6 matcher kvar att spela.
Att uppnå 100 poäng redan efter 40 spelade matcher måste vara ett av de snabbaste resultaten i engelsk fotboll. Manchester City gjorde det förstås redan efter 38 matcher säsongen 2017-18, men utöver det är det nog inte många (om ens något lag) som gjort det så fort.
Att sedan Notts County också kan, och med största sannolikhet kommer, nå minst 100 poäng i samma serie visar hur totalt dominanta dessa två har varit denna säsong. Trots det är bara ett av lagen garanterade en uppflyttningsplats....

Har sett serien om Wrexham och följer dem lite. Känns som att toppen av National league, och särskilt Wrexham och Notts då, är bra mycket bättre än halva League 2. Se bara på Stockport och Grimsby som gick upp förra säsongen och är på övre halvan i L2 nu.

Wrexham i Premier League 2026?
Citera
2023-04-01, 21:45
Medlem
EnLitenFryss avatar
Liverpool trots en 1-0-ledning numret för litet för City idag.

Två matchavgörande moment för mig:

Liverpools kontring i 26e minuten vid ställning 0-1 - Salah gör en helt horribel passning som Grealish bryter, anfallet kort efter 1-1. Salahs har aldrig varit särskilt bra i passningsspelet och den där sista, enkla assisten till en lagkamrat har han bränt så ofta att jag tror han knappt vill slå den. Det går liksom emot hans natur att någon annan ska göra målet. 0-2 där och det kan bli en helt annan historia.

Rodris bakifrånkram på Gakpo i 34e. Det är en solklar andra varning och rött kort, som Rodri slipper pga domarens feghet. Typiskt i stora matcher att domarna inte vill spela en avgörande roll och ett rött i 34e vore precis en sån grej.

Rodri fick gult i minuten innan för att stoppa ett anfall, och försöker här göra det igen. Någon kan argumentera att armarna släpper direkt och det är inte mycket beröring, men det spelar ingen roll. Rodri försöker stoppa ett kontringsförsök bakifrån, med ett halvt brottargrepp - armarna runt Gakpos kropp, ingen chans att vinna boll, inte ens ett försök att vinna boll bara att hålla fast Gakpo.

City har under Pep gjort detta till sin grej, att stoppa kontringsförsök på detta vis. Så pass att det inte ens är individuella spelares initiativ utan det helt säkert är taktik, är min upplevelse. Jag gissar att spelarna har tydliga instruktioner i vilka situationer de ska ta ett gult för att stoppa anfallet och hur, en cynisk kalkyl på när det lönar sig att ta ett gult för laget.

Det är också därför jag misstänker att Rodri är där med armarna, för det är vad han tränats att göra. Sen inser han att "shit, jag har ju gult" och släpper, och domaren vågar sedan inte "förstöra matchen". Fegt domarskap, fel beslut, City gynnades.

Detta sett ur LFC-perspektiv såklart. Man förtjänade inte vinna matchen till hur det såg ut, och det finns situationer där LFC kom billigt undan (inte minst stormandet av domaren efter denna situation). Men hade Salah gjort det bättre, eller domaren vågat ta rätt beslut, kunde det gått väldigt annorlunda.

Enda trösten som den här säsongen går, är att Chelsea om möjligt är en ännu större flopp än mitt LFC. Inte för att jag bryr mig särskilt hur det går för Chelsea, men när experterna ska prata om det stora fiaskot denna säsong blir det Chelsea de fokuserar på istället för Liverpool.
Citera
2023-04-01, 22:08
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Liverpool trots en 1-0-ledning numret för litet för City idag.

Två matchavgörande moment för mig:

Liverpools kontring i 26e minuten vid ställning 0-1 - Salah gör en helt horribel passning som Grealish bryter, anfallet kort efter 1-1. Salahs har aldrig varit särskilt bra i passningsspelet och den där sista, enkla assisten till en lagkamrat har han bränt så ofta att jag tror han knappt vill slå den. Det går liksom emot hans natur att någon annan ska göra målet. 0-2 där och det kan bli en helt annan historia.

Rodris bakifrånkram på Gakpo i 34e. Det är en solklar andra varning och rött kort, som Rodri slipper pga domarens feghet. Typiskt i stora matcher att domarna inte vill spela en avgörande roll och ett rött i 34e vore precis en sån grej.

Rodri fick gult i minuten innan för att stoppa ett anfall, och försöker här göra det igen. Någon kan argumentera att armarna släpper direkt och det är inte mycket beröring, men det spelar ingen roll. Rodri försöker stoppa ett kontringsförsök bakifrån, med ett halvt brottargrepp - armarna runt Gakpos kropp, ingen chans att vinna boll, inte ens ett försök att vinna boll bara att hålla fast Gakpo.

City har under Pep gjort detta till sin grej, att stoppa kontringsförsök på detta vis. Så pass att det inte ens är individuella spelares initiativ utan det helt säkert är taktik, är min upplevelse. Jag gissar att spelarna har tydliga instruktioner i vilka situationer de ska ta ett gult för att stoppa anfallet och hur, en cynisk kalkyl på när det lönar sig att ta ett gult för laget.

Det är också därför jag misstänker att Rodri är där med armarna, för det är vad han tränats att göra. Sen inser han att "shit, jag har ju gult" och släpper, och domaren vågar sedan inte "förstöra matchen". Fegt domarskap, fel beslut, City gynnades.

Detta sett ur LFC-perspektiv såklart. Man förtjänade inte vinna matchen till hur det såg ut, och det finns situationer där LFC kom billigt undan (inte minst stormandet av domaren efter denna situation). Men hade Salah gjort det bättre, eller domaren vågat ta rätt beslut, kunde det gått väldigt annorlunda.

Enda trösten som den här säsongen går, är att Chelsea om möjligt är en ännu större flopp än mitt LFC. Inte för att jag bryr mig särskilt hur det går för Chelsea, men när experterna ska prata om det stora fiaskot denna säsong blir det Chelsea de fokuserar på istället för Liverpool.
Tycker dock att Liverpool fortfarande har en god chans att ta en CL plats fortfarande och därmed rädda säsongen och därmed även rädda sommarplanerna för nästa säsong. Det är trots allt bara 4 poäng upp till Tottenham om man vinner hängmatchen. Visst kan Newcastle göra det till 7 men att Liverpool skulle jaga ifatt 7poäng på Newcastle känns inte heller helt omöjligt.

Tar Liverpool en CL plats och dessutom har slagit United med 7-0 så får det väl anses som en helt okej säsong?
Citera
2023-04-01, 22:20
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
3 lag tokdominerade idag. Med 3 olika utgångar

Brighton-Brentford

Bollinnehav 73-27
Skott 33-7
På mål 15-5
Hörnor 14-0

Sällan man ser sådan statistik. Över 30 skott ca hälften på mål. Hörndifferens på 14. Ändå bara 3-3 efter sen kvittering.
——————————

Crystal Palace-Leicester

Bollinnehav 51-49
Skott 31-3
På mål 9-2
Hörnor 10-1

Ny tränare effekt. Laget som haft så svårt och göra mål och skapa chanser. Nyligen hade man 3 raka utan skott på mål. Nu 31 och 9 på mål i en och samma. Hodgson av alla lättade på strukturen och lät laget anfalla. Gan resultat direkt med mycket sent segermål.

————————————————-

Chelsea-Aston Villa

Bollinnehav 69-31
Skott 27-5
På mål 8-2
Hörnor 13-2

Villa gör mål på sina enda skott, och i princip sina enda anfall. Chelsea vansinnigt svårt att göra mål. Allt satsades på spelskickliga spelare. 0 på någon som kan göra mål.

Har varit inne på att Chelsea riskerar få ordentliga problem snart. Stora förluster senaste ekonomiska perioden. Måste nu sälja av i sommar. Kommande 8 åren har man flera transfers att betala av. Redan innan nytt spenderande står man på minus 80 m pund typ med sina långa kontrakt och avbetalningar. Därför Potter sitter säkert. Man har inte råd att sparka honom och ta in en ny tränare i toppskiktet.

Värsta med Potter är lönen han sitter på. Det fanns ingen anledning att ge den. Potter hade tagit uppdraget med betydligt mindre lön. Allt man hade behövt göra var att höja Brighton lönen lite så hade lockelsen att träna ett topplag gjort resten. Boehly har 0 koll på Europeisk fotboll och rör sig med extremt okunnigt folk.

Chelsea riskerar att spendera kommande säsonger med att sälja spelare bara för att flyta. Sälja ut sig än mer. Arenanamn. Sponsorer. Inga CL intäkter. Det positiva är att det finns en enorm potential i truppen med rätt tränare. Tror ekonomiska förlusten på att sparka Potter långsiktigt hade varit bättre än att fastna i medelskiktet även nästa säsong. Finns tillräckligt och sälja av utan att värva för att både balansera upp det ekonomiska samt utmana i toppen med rätt tränare.
Citera
2023-04-01, 22:36
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Tycker dock att Liverpool fortfarande har en god chans att ta en CL plats fortfarande och därmed rädda säsongen och därmed även rädda sommarplanerna för nästa säsong. Det är trots allt bara 4 poäng upp till Tottenham om man vinner hängmatchen. Visst kan Newcastle göra det till 7 men att Liverpool skulle jaga ifatt 7poäng på Newcastle känns inte heller helt omöjligt.

Tar Liverpool en CL plats och dessutom har slagit United med 7-0 så får det väl anses som en helt okej säsong?

Säsongen är hur du än vrider och vänder på det en besvikelse. Klopps kritiker har getts rätt i år: han har kört slut på sina favoritspelare, han har inga idéer till hur man ska lösa detta annat än "mer av samma och hoppas det funkar denna gång" trots att han inte får ut samma slutprodukt av spelare som Hendo, Fabinho, VvD, Trent.

Man har istället för att fortsätta utmana tagit ett kliv bakåt och alla pilar pekar på att Liverpools era som titelutmanare är över, nu får man istället rikta in sig på att försöka slåss med Man U, Arsenal, Chelsea och Spurs om CL-platser. Ev Newcastle, om de fortsätter pumpa in blodspengar.

I fjol var man i CL-final, nu är man nere på jorden igen. Tillbaka i gamla rutiner. Säger inte att det är omöjligt, och vill ge Klopp chansen att fixa det här, alla kan ha en dålig säsong - men zenit kan ha passerats för denna upplaga av LFC under den gode tysken.

Med det sagt: räddar man CL kan man åtminstone stryka ett streck över denna dyng-säsong och ta nya tag till nästa år. Kan man värva klokt kan det såklart vara ett revitaliserat LFC vi ser nästa säsong. Men mycket som ska till.

Enda kruxet är väl att man ser så förbaskat dåliga ut i många och mycket. Bournemouth ska man bara inte förlora mot. Och direkt efter en 7-0 mot United, rätt tillbaka i skiten igen. Real och City är väl inte de matcher man förväntas vinna, men Bournemouth måste man kunna hämta hem något från.

Enda ljuspunkterna från denna säsong: Alisson fortfarande världsklass, Konate kan bli riktigt fin, Darwin visar tendenser och kul med Bajcetic. Gakpo visat lite. Resten mörker.
Citera
2023-04-02, 13:30
Medlem
Alex P. Keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Sett till förhoppningarna innan säsongen (för att inte tala om hur folk reagerade efter att man slog City i CS), definitivt inte. En 4:e plast skulle rädda säsongen från total misär men inte mycket mer. Med tanke på hur det ser ut just nu, nästan fantastiskt i stunden det i så fall inträffar. Genast följd av en stor suck av lättnad och där stannar det.

Någon som minns Alissons mål mot WBA för 2 år sedan? Något man jublade högt över när det hände och något man nu kan se tillbaka på med glädje. Annars vill man helst förtränga den säsongen. 7-0 vinsten mot United lär bli något liknande men mer långlivad.
Citera
2023-04-02, 14:44
Medlem
Beaver14s avatar
Ångestmöte i botten idag, jumbon Southampton mot nästjumbon West Ham. Skulle WH förlora idag tror jag det knäcker dem. Jag tror att de fortfarande är rätt självsäkra på att de inte kommer åka ur, men förlust idag och realiteten kommer att chocka dem.
Citera
2023-04-02, 15:52
Medlem
jontepsgs avatar
Rodgers har fått kicken.

Citat:
Leicester City Football Club has reached a mutual agreement with Brendan Rodgers that will see him leave the Club after four years as our Men’s First Team Manager.
https://twitter.com/LCFC/status/1642516069129568257?t=Ak0DadS0NwawHzZ_zHVg6Q&s=09
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in