Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Potter har varit en succé i Östersund, Swansea och Brighton. Han har lyckats få ut mer av spelarmaterialet än vad som fanns på papper, han har förädlat spelare och fått lagen att leverera.
Så kommer han till Chelsea och det hackar. För stora skor?
För mig säger det mer om Chelseas status just nu än om Potters kompetens. Han är tveklöst en skicklig tränare. Sen om miljön är rätt för honom, det är jag mindre säker på.
Några riktigt usla felbeslut som förstör för Chelsea igår. Lewis Hall tappar bollen vid eget straffområde på ettan. Azpi får lite skit för att inte skära av skottet för Willian, men Hall är den stora syndabocken för mig. Du får aldrig tappa bollen i det läget.
Felix röda korrekt men fruktansvärt dåligt beslut att fullfölja den tacklingen. Kunde blivit en helt annan story om Havertz satt ettan på Felix passning i andra minuten. Nu blir istället storyn att Felix kommer missa X% av de matcher Chelsea lånat in honom för, och hur mycket det kommer kosta dem.
Kepa på 2-1 vet jag inte ens vad man ska säga... hamnar i ingenmansland efter att ha felbedömt crossen. Enkelt för Vinicius.
Missat att Fulham är en sådan "big6"-rejects-klubb?
Leno - Arsenal
Andreas - United
Willian - Chelsea/Arsenal
Vinicius - Spurs
Harry Wilson - Liverpool
Kurzawa - PSG
Daniel James - United
Nat Chalobah - Chelsea
Och sen en 35-årig Tim Ream i mittförsvaret på det.
- Tycker man inte kan klaga särskilt mycket på Potter, i.a.f. inte ännu, då han kom in en bit in på säsongen samt en drös andra anledningar.
Chelsea infinner sig i efterdyningarna av diverse problem. Det mest exceptionella var ju åtstramningen man åkte på då Roman ägde klubben.
- Man har också under ett par års tid inte riktigt lyckats med sina större värvningar där man lagt mycket pengar men fått lite tillbaka på typ Werner, Ziyech, Werner, Havertz, Sterling, Kepa, Cucurella och Lukakus återkomst. Däremot har man några fina värvningar samt fyllt på fint från egna leden, så lite.
- Sen diverse skador på Pulisic, Kanté, Chilwell, Reece James gör att man står med en hel del oerfarna spelar samt att gamla trotjänarna passerat 30, vissa med råge.
- Sen att man har clown 1 och 2 i målet gör inte saken bättre, visst gör de en del bra matcher men det ser fan osäkert ut varje match och titt som tätt dyker grodorna upp.
Om någon tränare skall få Chelsea ur den här röran utan att behöva spendera särskilt mycket utan istället rikta in sig på den fina ungdomsverksamheten är nog Potter perfekt, men skall det fortsättas panikvärvas kan det nog gå fel och Potter ryker, om än oförtjänt.