2022-10-19, 07:58
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Naturligtvis var det tvungen att komma nån tönt som måste slänga in en pik istället för att se det orimliga i jämförelsen. Har inget med hybris att göra. Med 13 ligatitlar är Arsenal topp 3 i England historiskt och det är definitivt ingen slump om man skulle gå hela vägen. Bara löjligt att påstå annat som sagt.

Men det är väl inte att förvänta sig att folk på det här forumet ska kunna se nyktert på saker och ting.

För evigt, skall ni placeras runt topp 6, ibland 8.
Ni har Generalen att tacka allt för.
Citera
2022-10-19, 08:04
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Trots att Generalen är galen så får man väl ändå säga att det är kul att ett annat lag är uppe o slåss om topp platserna. De har ju även fixat till laget en hel del men tror aldrig det håller. Du måste sväva på moln just nu Generalen?

City vinner sen kommer Tottenham, Chelsea, Arsenal och Liverpool göra upp om de andra platserna. Hur det slutar avgörs av form och skador.

1. City
2. Liverpool
3. Chelsea
4. Tottenham och Arsenal

Så rankar jag lagen om lagen får ha friska spelare.
Så man är alltså galen för att man tror på sitt lag, som ligger klar etta på tabellen efter 10 omgångar?🤣

Soffexperterna om Arsenal efter 3 omgångar: ”De kommer att kollapsa inom kort”.

Experterna om Arsenal efter 5 omgångar: ”De har haft tur, och inte mött några bra lag ännu”

Superexperterna om Arsenal efter 10 omgångar: ”De kommer att kollapsa så fort de möter på bra motstånd”
😅😅😅😅😅😅😅😅😅

_ _ _

Ja, det måste vara kul för folk flest att se ett annat lag än Man City toppa tabellen, och ett lag som kan utmana oljearaberna om PL-titeln. Tror knappast att folk vill att EPL ska utvecklas till att bli som Bundesliga, där ett lag regerar år efter år.
Citera
2022-10-19, 08:08
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Arsenal har gjort sin bästa start någonsin, men inte den bästa.

Flera gånger har ett lag startat de första 10 matcherna med 9-1-0 och 28 poäng

19/20 Liverpool
17/18 Man City
11/12 Man City
05/06 Chelsea
95/96 Newcastle

Förutom Newcastle gick alla dessa lag också och vann ligan i slutändan.

Jag tyckte jag hörde att även Tottenham med sina 7-2-1 har gjort sin bästa start någonsin. Vilket är lite under radarn, då de inte spelar särskilt bra tycker jag. Men att gneta till sig poäng är ju viktigast.
Det var det dom jag syftade på..
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vinner man ligan om man leder efter 10 omgångar? Svaret är...nja. I 50 % av 2000-talets säsonger är det så. Så det skadar knappast men innebär ingen säkerhet.

År-Leder efter 10 omgångar-Vinnare
21/22-Chelsea-Man City
20/21-Tottenham-Man City
19/20-Liverpool-Liverpool
18/19-Man City-Man City
17/18-Man City-Man City
16/17-Man City-Chelsea
15/16-Man City-Leicester
14/15-Chelsea-Chelsea
13/14-Arsenal-Man City
12/13-Man Utd-Man Utd
11/12-Man City-Man City
10/11-Chelsea-Man Utd
09/10-Chelsea-Chelsea
08/09-Liverpool-Man Utd
07/08-Arsenal-Man Utd
06/07-Man Utd-Man Utd
05/06-Chelsea-Chelsea
04/05-Arsenal-Chelsea
03/04-Arsenal-Arsenal
02/03-Liverpool-Man Utd
01/02-Aston Villa-Arsenal
00/01-Man Utd-Man Utd
Vi har goda chanser till att plocka hem PL-bucklan. Men City är fortfarande favoriter till titeln.

Som tidigare nämnt, så anser jag att det är ca 40/60 i Man City’s favör.
Citera
2022-10-19, 08:32
Medlem
Citat:
Skapligt historielöst att jämföra en av Englands mest framgångsrika klubbar historiskt (13 ligatitlar) med en av tidernas största skrällar. Som jämförelse stod väl Arsenal inför säsongen i typ 15 gånger att vinna ligan medan Leicester stod i 5000... När Arsenal är i toppen är det för att det är där man hör hemma historiskt sett. Leicester var bara en tillfällig fluga. Inte alls jämförbart. Bara löjligt att påstå annat.
Håller med dig i denna åsikt faktiskt, att jämföra en eventuell Arsenal-vinst av PL i år med Leicesters skräll är bara kalkon-mässigt.

Nu tror jag inte att ni lyckas hålla i detta hela säsongen om spelartruppen förblir precis som den är nu. Ett par additions i januari för rotation / täckning på skador så kan det vara en möjlighet kanske kanske. Ni har även haft en hel del flyt med domslut på dessa tio matcher (och jag är medveten att sådant ibland hjälper en och ibland stjälper). Vad jag menar är att några matcher lika gärna kunde vart andra resultat men att du skall vara glad och happy över inledningen oavsett absolut

Till de som säger emot dig i jämförelsen:
Visst har inte Arsenal rosat marknaden de senaste åren med framgångar och topp-placeringar som när de slogs om sakerna år ut och in men de har ändå tillhört övre delen av Premier League. Leicester hade året innan sin vinst en imponerande 14e plats, fem åren innan där tillhörde man Championship med placeringar 5-10-9-6-1. 08/09 var man i League One exempelvis.
Citera
2022-10-19, 09:05
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Håller med dig i denna åsikt faktiskt, att jämföra en eventuell Arsenal-vinst av PL i år med Leicesters skräll är bara kalkon-mässigt.

Nu tror jag inte att ni lyckas hålla i detta hela säsongen om spelartruppen förblir precis som den är nu. Ett par additions i januari för rotation / täckning på skador så kan det vara en möjlighet kanske kanske. Ni har även haft en hel del flyt med domslut på dessa tio matcher (och jag är medveten att sådant ibland hjälper en och ibland stjälper). Vad jag menar är att några matcher lika gärna kunde vart andra resultat men att du skall vara glad och happy över inledningen oavsett absolut

Till de som säger emot dig i jämförelsen:
Visst har inte Arsenal rosat marknaden de senaste åren med framgångar och topp-placeringar som när de slogs om sakerna år ut och in men de har ändå tillhört övre delen av Premier League. Leicester hade året innan sin vinst en imponerande 14e plats, fem åren innan där tillhörde man Championship med placeringar 5-10-9-6-1. 08/09 var man i League One exempelvis.

Skönt att det ändå finns någon som kan se lite nyktert och inte ständigt ha "Hata Generalen-glasögonen" på sig

Det är en fullt rimlig åsikt och jag är nog böjd att hålla med. Tittar man t.ex. i EL där det roterats så ser man att det direkt droppar avsevärt i kvalité från förstaelvan. Nu har man kommit undan med idel segrar där pga att motståndet inte är av samma kaliber som i ligan, men säg att en sån som Partey (vilken vi vet är skadebenägen) försvinner så vinner man inte mittfältskampen mot något lag på den övre halvan i ligan.

All buffert man kan bygga på sig nu innan VM-uppehållet kommer att bli guld värd i slutändan känns det som. 4 poäng är inte mycket i det långa loppet. City tappade väl nästan 9 pinnar mot Liverpool förra säsongen?

Tittar man på de 10 matcher Arsenal spelats hittills så tycker jag väl egentligen att det bara är i söndags som vi inte varit spelmässigt bättre än motståndarna. Brukar vara ett bra mått vart man står om man oftast är det bättre laget i sina matcher. Sådant bygger framgång över tid.

Lite så. Samt att man har helt andra resurser såklart. All heder till Leicesters bedrift och även som utomstående tyckte man ju det var häftigt där och då. Men det var aldrig tal på något annat än att det där var en engångsgrej och att Leicester snart skulle halka ner från toppen.
Citera
2022-10-19, 09:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Skönt att det ändå finns någon som kan se lite nyktert och inte ständigt ha "Hata Generalen-glasögonen" på sig

Det är en fullt rimlig åsikt och jag är nog böjd att hålla med. Tittar man t.ex. i EL där det roterats så ser man att det direkt droppar avsevärt i kvalité från förstaelvan. Nu har man kommit undan med idel segrar där pga att motståndet inte är av samma kaliber som i ligan, men säg att en sån som Partey (vilken vi vet är skadebenägen) försvinner så vinner man inte mittfältskampen mot något lag på den övre halvan i ligan.

All buffert man kan bygga på sig nu innan VM-uppehållet kommer att bli guld värd i slutändan känns det som. 4 poäng är inte mycket i det långa loppet. City tappade väl nästan 9 pinnar mot Liverpool förra säsongen?

Tittar man på de 10 matcher Arsenal spelats hittills så tycker jag väl egentligen att det bara är i söndags som vi inte varit spelmässigt bättre än motståndarna. Brukar vara ett bra mått vart man står om man oftast är det bättre laget i sina matcher. Sådant bygger framgång över tid.

Lite så. Samt att man har helt andra resurser såklart. All heder till Leicesters bedrift och även som utomstående tyckte man ju det var häftigt där och då. Men det var aldrig tal på något annat än att det där var en engångsgrej och att Leicester snart skulle halka ner från toppen.

Inte för inte rykten om Locatelli i januari florerar. Skada på Partey och/eller Xhaka (vem trodde man skulle säga det??) är förödande för där bakom är glappet stort. Lokonga och Elneny (när skadefri) är kompetenta spelare men inga mittfältare man vinner ligan med.

Att spela Ödegaard i Xhakas roll ser jag inte heller som ett alternativ, även om det funkar som krislösning (då med ESW eller Vieira som OCM)

Att förstärka med en CM i januari är nödvändigt om vi ska kunna pusha mot titeln in på mållinjen.
Citera
2022-10-19, 10:38
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Men det var aldrig tal på något annat än att det där var en engångsgrej och att Leicester snart skulle halka ner från toppen.

Orsaken till det var ju framför allt att laget blev sönderköpt av klubbar med helt andra ekonomiska muskler. Spelarna var det ju inget fel på, och tränaren var en av de bästa i branschen. Men i dag är det omöjligt som mindre klubb att göra som t.ex. Nottingham gjorde 1979 och försvara ett sensationellt guld.
Citera
2022-10-19, 10:53
Medlem
Citat:

Det var definitivt en häftig grej och man förvänta ju sig att dippen för Leicester skulle komma vilken vecka som helst men precis som du säger, det fanns ingen som trodde att de skulle upprepa samma sak år ut och in även om jag tycker att de gjort det väldigt bra bortsett från denna säsongen då det verkar ha brakat ihop fullständigt.

Arsenal har definitivt tagit steg framåt hela tiden och för er del tror jag det var extremt bra att slippa Europa ifjor och även åka tidigt i cuperna (låter kanske sjukt och var kanske inte så kul som supporter där och då) för det har funnits rejält med tid att sätta in grundspelet med de förstärkningar som gjordes, det har inte slitit lika mycket vilket har gjort att man kunnat rensa ut de spelare man inte velat ha eller som rubbade harmonin.

Ja det var något sånt Pool hämta in och det visar ju egentligen bara att de flesta lag någon gång under säsongen hamnar i en liten dipp när det kommer till poängskörd in. Så ju mer man kan hämta in när det faktiskt flyter på desto bättre är det
Citera
2022-10-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Säg såhär. Vinner inte City så är det en skräll. Vinner inte City eller Liverpool så är det en superskräll. Vinner inte City, Liverpool eller Chelsea så är det en dunderskräll. Vinner Arsenal så har dom lyckats med "pull of a Leicester". Det skulle hyllas och firas i ett par månader men sen glömmer man bort det och dom "försvinner" igen.
Detta är sanningen, det är fan inget annan än en "pull of a Leicester" om det omöjliga skulle ske men är väl en si så där 30 omgångar kvar.
Citera
2022-10-19, 13:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombaclap
Detta är sanningen, det är fan inget annan än en "pull of a Leicester" om det omöjliga skulle ske men är väl en si så där 30 omgångar kvar.
Haha. Du/ni är bara helt panikslagna för att AFC ska vinna titeln😅 Fast det kommer bara att göra firandet ännu större 🍺🏆👀

Annars så är det helt idiotiskt att ens jämföra Leicesters ligatitel 15/16 med om Arsenal skulle vinna titeln denna säsong.
Citera
2022-10-19, 15:53
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Nä, inte om det gäller Arsenal, dom skryter än idag om the incivbles nåt. När Preston fulltföljt det sen i ligastarten.

Jag förstår inte riktigt vad du skriver men jag antar att du försöker föra fram att Prestons invincibles (som skedde 1889 och omfattade 22 matcher) är de riktiga invincibles. Må så vara. Men faktumet att det säkert dröjer 100 år tills nästa gång någon går obesegrad igen gör att det är något att skryta om ändå. Jag tog en extra god öl i söndags till exempel när årets Invincibles day inträffade.

Saknar lasagnen som St. Totteringhams day innebär, det var ett tag sedan. Men jag hoppas att den högtiden återkommer denna säsong.
Senast redigerad av Beaver14 2022-10-19 kl. 15:55.
Citera
2022-10-19, 18:07
Medlem
Generalanderssons avatar
Hur många titlar är det egentligen som Harry Kane har vunnit med tinytots..?
Senast redigerad av Generalandersson 2022-10-19 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in