Citat:
Ursprungligen postat av
Fleshsuckforum
Som här då, man kan inte bara ta folk som beter sig konstigt. Finns ju en lag om det.
De säger ju att de på laglig väg försökt få bort därifrån genom att skicka böter om det ena och det andra, som hon gladeligen betalar eftersom de ligger på ett par hundra kronor.
Att polisen ska gå in handgripligen kanske man behöver mer på fötterna. Fara för andra och sig själv förmodligen.
Nu är jag inte kunnig om de lokala lagarna där nere förstås.
Men det känns ju märkligt, du ska ju enligt lag vara folkbokförd i ett land om du skall bo där. Annars är du "papperslös" och det i sig är väl ett brott om jag inte missminner mig?
Det verkar ju inte vara tillåtet att bosätta sig på ön, så någon form av brott måste hon ju begå och begås det som papperslös måste de ju kunda vidta ytterligare åtgärder än småböter om hon inte är skriven i landet. Även om det är inom EU måste man registrera att man bor i landet.
Har bott större delen av mitt vuxna liv utomlands i flera länder i Europa och det har sett ut likadant på de flesta. Viktigast att skriva in sig i landet först så man är folkbokförd, annars blir inte polisen glad om de skulle kolla upp dig.
Dock kommer man ju enkelt undan böter genom att spela turist och "glömt ID". Själv fått böter utan ID och uppgav namn som liknade typ "Kuken rövsson". Men nu bor ju kvinnan på en ö själv och begår ett brott som jag förstått - fattar inte vad som hindrar de från att åka dit och håva in henne riktigt!
Någon kroat som har lite koll på myndigheter och polis där nere?
Ska bli intressant att följa. Hoppas sannerligen att kvinnan får den hjälp hon behöver och att anhöriga gör vad de kan för att hjälpa till.