2022-06-14, 17:46
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjuLyktor
Nu ponerar vi att det finns sådana regler - har aldrig hört om det - så skulle det vara fråga om vållande till annans död. Behöver egentligen inte "drivas" av föräldrarna som jag tänker att du menar (civilrättsligt utifrån en amerikaniserad bild med stämningar osv), då det är ett brott och därför föremål för allmänt åtal. Föräldrarna blir förvisso målsägande men det är åklagare som driver det å statens vägnar.

Det finns regler. Står lite om det nedan. Men vet inte om det faktiskt hänt i Sverige att poolägare blivit dömd. En förälders värsta mardröm. Och självklart trauma för alla inblandade inklusive poolens ägare (antar jag).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7ldOp9/tvaaring-dog-i-pool-agaren-kan-atalas

Edit: Regler för pool:

Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvarar för att bestämmelserna i lagen uppfylls.

Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.
Senast redigerad av Tzatzikin 2022-06-14 kl. 17:50.
Citera
2022-06-14, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Det finns regler. Står lite om det nedan. Men vet inte om det faktiskt hänt i Sverige att poolägare blivit dömd. En förälders värsta mardröm. Och självklart trauma för alla inblandade inklusive poolens ägare (antar jag).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7ldOp9/tvaaring-dog-i-pool-agaren-kan-atalas

Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvarar för att bestämmelserna i lagen uppfylls.

Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.
En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.

Läst på! Tack, lärde mig nåt nytt
Citera
2022-06-14, 17:51
Medlem
Varför fokus på poolen och pool ägaren. Hade det varit bättre om han blivit påkörd eller hamnat i havet där dom först letade efter honom. Det handlar inte om en pool utan att en 4åring knallar runt själv. Som sagt havet är bara ett stenkast bort
Citera
2022-06-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin

Men snälla nån havet är ett stenkast bort det kan du inte inhägna. Handlar om tillsyn av barn och inte poolen
Citera
2022-06-14, 17:55
Medlem
Hoppas poolägaren kunde HLR. Och att vattnet i poolen var iskallt. Då kanske det finns en liten chans att han överlever.
Citera
2022-06-14, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Varför fokus på poolen och pool ägaren. Hade det varit bättre om han blivit påkörd eller hamnat i havet där dom först letade efter honom. Det handlar inte om en pool utan att en 4åring knallar runt själv. Som sagt havet är bara ett stenkast bort

Absolut, kommunen/förskolan kan få det hett om öronen genom principalansvar, beroende på omständigheterna även personalen.
Citera
2022-06-14, 17:58
Medlem
Extremeflys avatar
Det ska vara Lindängens förskola i Södertälje enligt polisen på Tv4. Adress är Grödingevägen 19.

Helt galet hur man inte har koll. På bilder ser de väldigt grönt ut på gården.
Citera
2022-06-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drolkar
Hoppas poolägaren kunde HLR. Och att vattnet i poolen var iskallt. Då kanske det finns en liten chans att han överlever.
Jag kan inte tänka mig att en poolägare som är vårdslös nog att ha en icke övertäckt pool kan HLR tyvärr. Hoppas att det blir ett åtal för framkallande av fara för annan och inte vållande till annans död.

Men sånt här brukar sällan gå bra. Både poolägaren, politiker och förskolepersonalen har lite att fundera på idag.
Citera
2022-06-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Det ska vara Lindängens förskola i Södertälje enligt polisen på Tv4. Adress är Grödingevägen 19.

Helt galet hur man inte har koll. På bilder ser de väldigt grönt ut på gården.

Det var min första tanke! Ligger flera hus med pool precis intill…
Citera
2022-06-14, 18:04
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjuLyktor
Absolut, kommunen/förskolan kan få det hett om öronen genom principalansvar, beroende på omständigheterna även personalen.

Anses nog vara ”personalens fel” av politiker, kommun och ledning. Nåns huvud måste ju rulla, men inte de som faktiskt tagit beslut om överfyllda förskolor som bemannas minimalt av utarbetad personal.
Citera
2022-06-14, 18:07
Medlem
Om det nu är Lindängens förskola så finns det fyra pooler i närheten vad jag kan se. Två av dessa ligger precis bredvid dagiset. Dock har dessa två samt ytterligare en sådant där skjuttak över poolen.
Den fjärde polen verkar vara av enklare typ med endast ett pooltäcke.

Frågan är hur länge ungen låg i poolen.
Saknad i 1 timme och 20 minuter.
Hur länge dröjde det innan man saknade ungen?

Kan inte vara roligt för föräldrarna o lämna in ungen på morgonen och få besked om detta.
Med lite tur så var poolen ouppvärmd men risken att den var varm är ganska stor, det är trots allt juni.

Varför inte sätta på alla ungarna gps-sändare när de är ute och geofencing som larmar ifall någon sticker?
Eller ha bättre koll som personal?
Senast redigerad av 45Lokar 2022-06-14 kl. 18:09.
Citera
2022-06-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Borde väl vara olagligt att inte ha koll på barn på en förskola?! Hur i hela helvetet lyckades han ”rymma”?

Edit: för stora förskoleklasser och personal som saknar utbildning/är vikarier/kan inte svenska.

Vi rymde ofta från dagis när jag var liten, grävde hål i marken under staketet. Vill ett barn rymma så är det lätt, fröknarna kan inte ha koll hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in