2022-06-14, 22:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Vem bryr sig vems felet var eller vem som eventuellt blir dömd till dagsböter? Ett litet barn har dött och det är outsägligt sorgligt oavsett omständigheter och hudfärg. Vila i frid lilleman,vuxenvärlden svek dig.

Så inget ansvar skall utmätas? Är du så förbannat dum så att dessa fall alltid skall slätas undan? Inte undra på att Sverige ser ut som det gör... Dessa fall är oftast inte olyckor utan omsorgssvikt!!!
Citera
2022-06-14, 22:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Så är det. De jag menade är att dom dras till vatten men just autistiska förstår inte alltid konsekvensen utan kan se de som en större vattenpöl. Men självklart kan de förekomma även utan diagnos.

Här är ett exempel där en 4 årig flicka med autism får syn på vatten.

https://youtu.be/5aMfZp-SCtg
Ja att autistiska barn i högre grad dras till vatten vet jag (inte alla) men däremot innebär du inte det att alla barn som dras till vatten är autstistiska.

När det gäller 3 och 4 åringar så saknar de konsekvenstänk. Det beräknas vara någorlunda utvecklat när barn är 12 år men inte helt förrän de är 20 år (därav den tidigare straffrabatten) .. givetvis med variationer både uppåt och nedåt.
Det är bland annat svagt konsekvenstänk som gör kriminella barn farligare än vuxna.

På en tre-fyraåring kan du däremot se inlärt beteende .. men inte självständigt konsekvenstänkande.
Har du inte pool själv så har du sannolikt inte lärt in faran med poolen -- och även om så är det osäkert om din tre-fyraåring faktiskt förstår den och lyder det du sagt.
Citera
2022-06-14, 22:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Så inget ansvar skall utmätas? Är du så förbannat dum så att dessa fall alltid skall slätas undan? Inte undra på att Sverige ser ut som det gör... Dessa fall är oftast inte olyckor utan omsorgssvikt!!!
Jag instämmer med dig.
Har inte personalen gjort fel så har det funnits fel i miljö och logistik som förskolan och dess ansvariga skall stå till svars för.
Citera
2022-06-14, 22:16
Medlem
Citat:
Litet barn - vatten = död - ej olycka!

När skall folk och omhändertagare fatta att detta INTE är okey? Detta är, som vanligt, icke en olycka - det är dråp! Kan man inte se till och sköta om barnen så skall man ej heller skaffa dem från början...

Ingen olycka - ren och skär omsorgssvik, som det som vanligt oftast är! Ni som alltid urskuldrar, föräldrar och omsorsgpersonal, anser ni dem vara duktiga? Även dem må läsa om dessa fall i tidningaarna, men ändå så sker dessa, i "mängder", varje år och om man vet om detta - är detta då ansvarligt att det ändå sker?

Nej, detta tangerar till "dråp"!

Håller så mycket med dig. Men enligt tidigare trådar är det helt okej att en förälder sumpar sitt barn än att en stressad pedagog med 10 barn i famnen råkar tappa det elfte utom synhåll.

Dessa saker händer och det kommer alltid att hända. Därför är det viktigt att förhindra dessa situationer i den mån det går, genom att se till att grinden är stängd efter dig, att du täcker över soptunnor, pool, brunnslock, containrar och annat som står. Att man inte parkerar sin bil i korsningen framför en skola så andra förare får en 400 gånger ökad risk att köra på ett barn. Att man inte ställer en stege eller en stol vid staket, fönster, bollplank, höga bokhyllor osv.
För människan kommer alltid att fela och när den gör det är det bättre att omgivningen har sett till att barnet inte kan göra sig illa när den rymmer.
Citera
2022-06-14, 22:24
Medlem
Tragedi för familjen.
Citera
2022-06-14, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Att om inte förskolans gård är konstruerad som en rastgård i ett fängelse är det svårt för förskolelärarna att ha full kontroll över varje barn varje sekund då det finns mycket att gömma sig bakom. Men det här barnet behövde inte ens vara bra på att klättrade utan kunde bara springa ut genom den öppna grinden.

VARJE gång jag hämtat på detta dagis såå har grinden varit STÄNGD.. (jag hämtar varenda dag) Visst har jag fått påminna diverse personer om att HAKA kedjan ganska ofta då jag personligen tycker man ska ha en viss läggning att vara Extra! säker gällande barns utrymmen. Men har aldrig påträffat grinden ÖPPEN vilket säger mig att det inte är ett utbrett problem med öppna grindar. Denna grind öppnas ej lätt även om grind kedjan inte är hakad. Tror detta är brist på uppsyn.
Citera
2022-06-14, 22:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Kan bara hålla med. Förskolan har brustit å det grövsta. Sådant här får inte ske. Lås in rektorn på 10 år så börjar nog tjänstemän och utförare att ta ansvar istället för att spara pengar. Solklart fall av vållande till annans död. Man släpper inte en 4 åring vind för våg. Jag tycker fan huvuden ska rulla när sådant här händer. Det finns inga ursäkter. Blir så jävla förbannad.
Citera
2022-06-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Javisst är det så, viktigt ändå att se om säkerheten så att detta inte händer igen. Därför måste ansvaret utredas. Det får ju inte lille gossen tillbaka men barn måste skyddas.
Ja det har du faktiskt en poäng i, ikväll känns det dock så meningslöst allting..
Citera
2022-06-14, 22:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Vad gjorde dina barn när de rymde då? Var du rädd att de skulle hoppa i en pool?
Inte en aning. Jag fick inte reda på det förrän polisen hittade dem två timmar senare ... Din poäng?
Jag var inte rädd eftersom jag inget visste.. deras mål var dock en pool två mil bort.
De hittades några kilometer från dagis på väg åt det hållet.

Citat:
Det är för få vuxna på antalet barnet, sen tänker jag att barnen på 1-3 år kräver mer uppmärksamhet, medan de äldre barnen ofta leker mer självständigt. Självklart ska man känna sig trygg med att lämna sina barn på förskolan, men de flesta barn rymmer inte iväg och söker upp dödsfara. Lite konstigt att barnet rymde själv, tar man inte oftast en kompis med sig, iaf i den ålder, kanske ännu ett autistiskt barn, precis som den där 3-åringen som drunknande här om dagen.
Generellt är det personalbrist - ja.
Tydligen inte på detta dagis.
Personalbrist är ingen ursäkt oavsett.
Har man lite personal och många barn så vidtar man åtgärder för att hantera det -- som på mitt barnbarns dagis där man stänger av delar av gården som man vid låg personal inte kan ha kontroll på...
Eller som ett dagis på orten där barnen mest är inne eftersom de inte kan ha kontroll på dem på gården ....
Det är deras jobb att se till att barnen är säkra.
Citera
2022-06-14, 22:30
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Var personalen var? Troligen bytte blöja på ett annat barn, tröstade ett annat barn, bytte kläder på ett annat barn osv. Varje barn skall ha exakt lika stor individuell uppmärksamhet.

Jag har varit och jobbat i kåken bredvid som även den låg innanför staketet och vad jag kommer ihåg var det en grind på baksidan av förskolan som jag skulle kunna tänka mig är svår för personalen att se om de inte springer dit och kollar.
Senast redigerad av halaltarzan 2022-06-14 kl. 22:39.
Citera
2022-06-14, 22:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerArne
Blablabla… jävla löjd
Om personalen som skulle ha uppsikt bara satt med hörlurarna och blippade i sin mobil ... är det lika mycket blablabla att utkräva ansvar då?
Citera
2022-06-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockaren99
Jag tror det är en serie av olyckliga omständigheter som gjort att denna tragiska olycka inträffat. En utredning får visa.
Det är ju inte en serie av olyckliga omständigheter att ett barn tultar in på en tomt och drattar ner i en vattenfylld pool. Det är en påtaglig risk och därför finns bestämmelser om åtgärder som skyddar mot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in