Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Jag tänker på Ghaddafi - är Ryssland i en annan sits än Libyen var? Då satt alla och höll tummarna. Efter diktatorns död blev det tio resor värre. Diktatorns hårdhet behövdes för att hålla landet samman.
I Ryssland bor det en mängd etniciteter som alla har sin syn hur en ledare ska vara. Kanske är det inte så konstigt att ledarna är som de är där.
Edit: Vi kanske får bättre förståelse snart. När vi ska göra både stenkastande klanfamiljer och frånskilda lattepappor nöjda. Med en och samma riksdag.
Jag är påläst om världspolitik. Men jag har inte den minsta kunskap eller känsla för vem som kommer efter Putin. Han är så stor att han tror han är odödlig och utser inte ens efterträdare.
Med tanke på Sovjets historik, det har varit dödligt slagsmål om topptjänsten nästan varje gång sedan revolutionen, så blir det naturligtvis ännu en Putin-typ. Han sprängde f.ö. hus mitt i Moskva med oskyldiga människor i för att få makten. Det kommer troligen att bli blodigt igen.
Ryssland är i princip Afrika. Fast nära dig. Ryssland har aldrig någonsin fungerat som ett vanligt land, sett 500 år tillbaka.