2025-05-09, 20:29
Medlem
Bertil85s avatar
Det är som gåslever det ska vara dyrt.
Citera
2025-05-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
När man kommit upp i en viss prisnivå går skillnaderna knappt att urskönja, det är korrekt. Rochefort kostar runt 40 spänn, men smakar minst lika bra som andra liknande öl man kanske får betala det dubbla för. Skulle ett svenskt bryggeri försöka sig på ett öl av samma typ skulle prislappen mest troligt bli högre, pga alla skatter och annat skit som hör den svenska alkohollagstiftningen till.

Arboga är betydligt billigare eftersom det helt enkelt är en sämre produkt på alla sätt och vis, vad gäller råvaror och tillverkningsprocess.

Arboga är en betydligt bättre produkt.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag vet inte om jag ska gratulera eller beklaga...
Grattis till att du inte behöver köpa "dyr" öl, beklagar att du inte har någon som helst smak. Covidskadad?

Nej, jag har aldrig haft covid. Jag har synnerligen god smak, det är bara du och andra som ska leka öl-sommelier.

Det är exakt som fint vin. Experterna kan i blindtest inte skilja piss för 79kr från flaskor värda 5000kr
Citera
2025-05-09, 23:30
Medlem
towbs avatar
Det är väldigt små marginaler på öl. Kostar det mer så kostar råvarorna mer och det finns ju anledningar till det. Billigt öl görs genom att man tar alla genvägar som finns och det speglas i smaken.
Citera
2025-05-10, 10:40
Medlem
prominentens avatar
Jag tycker visserligen att Arboga 10.2 är ett helt okej öl men testa t.ex. Norrlands Djup jämte Andechs Bergbock Hell (båda finns på bolaget) sida vid sida så ska du se skillnaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Arboga är en betydligt bättre produkt.

Nej, jag har aldrig haft covid. Jag har synnerligen god smak, det är bara du och andra som ska leka öl-sommelier.

Det är exakt som fint vin. Experterna kan i blindtest inte skilja piss för 79kr från flaskor värda 5000kr
Citera
2025-05-10, 21:38
Medlem
godboys avatar
En dyr öl är inte alltid god. Bara för att den är dyr betyder inte att den är bra. (precis som med vin) Man har olika smakpreferenser helt enkelt. Sen beror det lite på säsong och vad jag ska ha ölen till.

Ska jag bara dricka något gott så kan jag tycka att en Schwartzbier är något av det godaste som finns. Jag gillar generellt mörka öl. Gillar även belgiska trapister. Blå Chimay är tycker jag är riktigt trevlig. De mer alkoholstarka mörka brukar det bli på sen höst och vinter.

En varm sommardag kan jag uppskatta en vanlig Norrlands efter lite tyngre fysiskt arbete i trädgård eller skog.

Trender
Något som jag har svårt för är trender. För några år sen var det inne med så kallade suröl, dessa finns väl än idag om än något mer begränsat. Fy fan vad vidrigt. Men det var ju en hipstersak.

Något annat som nästan alltid är kasst är så kallat svenskt hantverksöl, det är extremt få bryggerier som håller god eller hög kvalitet. Det finns dock enstaka undantag. Bryggeriet Electric Nurse som ligger i Landvetter, är grymma, i princip allt de producerar är av toppkvalitet.

Men folk får givetvis dricka det de själva vill. Men jag skrattar alltid åt folk som kommer dragandes med "hantverksöl" med motiveringen att de är såååå mycket mer bättre än t ex Spendrup.
Citera
2025-05-10, 21:59
Medlem
Landsbygdens avatar
Därför att det duger gott med folköl, av bra märke. Och är mest jobbigt att behöva ta sig till bolaget, och onödigt hög alkoholhalt.

Det är ni andra som är fisförnämna.
Citera
2025-05-10, 22:19
Medlem
SysterMorbids avatar
För att dyr öl är inte automatiskt gott. Det beror på sammanhanget, mat till, hur mycket du ska dricka.

Finns en uppsjö med öl som inte smakar öl. Smakar blomvatten och det är oftast skiten som kostar mycket.
Citera
2025-05-10, 23:07
Avslutad
Löwenbräu går på 18:90 plus pant. Det är helt vanlig tysk Helles, inte ens ett roligt märke som Hacker-Pschorr eller Pfungstädter.

Nu ska jag säga dig att var det gott nog åt Adolf Hitler ja då är det gott nog åt mig och så kan vi lämna det hela där.
Citera
2026-02-27, 22:06
Medlem
Ahbezs avatar
Det beror på lite, sitter jag hemma själv gillar jag ha ha en god IPA till maten. Dricka lite lugnt under kvällen. Ska jag träffa polare och supa till det får det bli något billigare, dels för priset men också för att det känns meningslöst att häva i sig smakrik, dyr öl när man bara ska bli packad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in