Citat:
Det stämmer men att berätta något för en enda person kan få allvarliga konsekvenser. T.ex. en chef som ger den förtalade sparken eller en fru som skiljer sig.
Poängen är att det finns inget krav att det skall spridas till mer än en person för att utgöra förtal och vara straffbart.
Citat:
Påstår jag eller gör det sannolikt för en grupp att Aramir2 är Kalle i Lappland (även om det måhända verkligen är Kalle som i anonymitet skrivet klandervärt som Aramir2) så börjar det likna förtal.
Beroende på vad denne skrivit för åsikter, om andra och om sig själv och till hur många jag insåg eller borde ha förstått att informationen skulle nå...
Beroende på vad denne skrivit för åsikter, om andra och om sig själv och till hur många jag insåg eller borde ha förstått att informationen skulle nå...
Ja det skulle troligen utgöra förtal, beroende på hur klandervärt det som skrivits är.
Citat:
Både du och skvallerbyttan skulle göra sig skyldig till förtal.
I praktiken är det så klart så att något som sägs enbart till en person knappast kommer uppmärksammas.
Och oavsett så är det bara i undantagsfall som en åklagare får åtala så i 99% av fallen krävs att man driver enskilt åtal vilket i princip ingen gör.
EDIT:
I TS fall skulle jag vilja påstå att även om det tekniskt sett skulle utgöra förtal att att berätta massa klandervärda saker personen sagt och gjort till TS vän så är risken att bli dömd för det nästan noll.
Det är inte nog för att en åklagare skulle åtala eller polis utreda och risken att personen skulle driva enskilt åtal är försvinnande liten om personen ens får reda på vad TS sagt.
Senast redigerad av Aramir2 2022-06-03 kl. 15:23.
Senast redigerad av Aramir2 2022-06-03 kl. 15:23.