2022-05-31, 17:37
Medlem
Hej!

Jag jobbar på ett större svenskt företag i projektsammanhang.

Vid ett möte inför en större förändring idag så sa arbetsmiljöingenjören att om vi gör större förändringar får vi inte ”ta med” oss existerande kända avvikelser i arbetsmiljön såsom ergonomiproblem, utan måste åtgärda detta.

Jag håller med att det ska vi göra samtidigt, men har detta prövats rättsligt eller finns det en afs jag kan hänvisa till för ledningen?

Tack!
Citera
2022-05-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gagnef-Elin
Hej!

Jag jobbar på ett större svenskt företag i projektsammanhang.

Vid ett möte inför en större förändring idag så sa arbetsmiljöingenjören att om vi gör större förändringar får vi inte ”ta med” oss existerande kända avvikelser i arbetsmiljön såsom ergonomiproblem, utan måste åtgärda detta.

Jag håller med att det ska vi göra samtidigt, men har detta prövats rättsligt eller finns det en afs jag kan hänvisa till för ledningen?

Tack!

Är det så att ni har fått dispens för något eller vad är det ni ska "ta med"?
Citera
2022-05-31, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det så att ni har fått dispens för något eller vad är det ni ska "ta med"?

Ska försöka med ett tydligare exempel

-vi har material som kommer in som hämtas från golvet, säg 20cm över backen.
-vi ska bygga om materialintaget, för att ge större utrymme för andra typer av material.
-arbetsmiljöingenjör säger att vi måste höja, eftersom det låga intaget är ett känt & dokumenterat ergonomiskt problem.

Jag håller med om att vi bör åtgärda detta ”när vi ändå håller på ”, men skulle behöva ha något mer än att arbetsmiljöingenjören ”sa så”.

Detta för att det kommer behövas bygga om i ännu större utsträckning om vi ska höja intaget till en ergonomiskt bättre höjd.
Senast redigerad av Gagnef-Elin 2022-05-31 kl. 18:28.
Citera
2022-05-31, 22:47
Medlem
vantablacks avatar
För att hitta stöd i en afs så tror jag du behöver ringa in mer exakt vad problemet är för just er arbetsplats (dvs utifrån det arbete ni utför), så är det lättare att se vad man behöver göra åt problemet med stöd av en afs. Spontant, utan att veta vad för arbete ni utför, så kanske afsen "2012:2 Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om belastningsergonomi" passar. Men det finns ganska många. Se länk till förteckningen nedan.

Om ni ska genomföra en förändring så bör en riskbedömning göras. Har för mig att riskbedömningar ska göras "vid alla förändringar".

Men du kan ju leta själv, läs först denna förteckning av alla afs:ar: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/publikationer/foreskrifter/afs-forteckning-2021/ sen letar du upp den afsen eller dom afsarna som verkar passa till verksamheten ni bedriver.

Sen förstår jag inte riktigt vad arbetsmiljöingenjören menade. Om ni har flera avvikelser rapporterade kring ett arbetsmiljöproblem så bör det ha utretts och sen åtgärdats direkt. På min arbetsplats är arbetsgivaren skyldig att utreda och ge förslag på åtgärder vid varje avvikelse/tillbud/arbetsskada som lämnas av en anställd då det ingår i arbetsgivarens arbetsmiljöansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in