2022-05-23, 20:05
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Otroligt många gästarbetare inom bygg vilket dämpar smällen. Hantverkare har blivit giriga, deras priser går inte att logiskt motivera så en smäll är inget att hänga läpp över.
Citera
2022-05-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
För privatpersoner som anlitar snickare är ju personalkostnaden en väldigt stor del och än värre blir det när man ser hur de maskar för att kunna plocka ut lön under längre tid. 30 kkr låter mycket rimligare som månadslön om man ser till deras utbildning och allmänna arbetsmoral.
Säg ett enda yrke som presterar mer än en snickare gör på 8 Tim a 500kr Tim.... din bilrep tar väl 1000kr Tim.
Citera
2022-05-23, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Staten sätter igång en massa infrastruktursatsningar med järnväg, spårbana, vindsnurror osv.
Hur många plattsättare eller rörmokare får jobb där?
Citera
2022-05-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kom ihåg en sak.... När byggbranshen går dåligt drar det med sig hela samhället... Så har det alltid varit... mängder av jobb skulle försvinna.... regeringen fick ju panik bara av cement bristen... Efter några veckor fattade de allvaret med minskat byggande... drar med sig mängder av bransher.

Det är egentligen nu som Rotavdragen skulle behövts för att stimulera ekonomin. På åttiotalet införde sossarna Rot, just för att stimulera ekonomin. Då var det mest gamla hyreshus som upprustades. En del nöjde sig med att byta till nyare och tätare fönster samt isolera och sätta plåt på fasaderna. Andra fullkomligt blåste ut hyresfastigheter och ersatte allt till nytt.
Alliansens Rot däremot kan mer ses som värdehöjande åtgärder för villaägare även när ekonomin var bra.

Vi får se vad det blir för åtgärdspaket framöver
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-05-23 kl. 20:29.
Citera
2022-05-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det är egentligen nu som Rotavdragen skulle behövts för att stimulera ekonomin. På åttiotalet införde sossarna Rot, just för att stimulera ekonomin. Alliansens Rot däremot kan mer ses som värdehöjande åtgärder för villaägare även när ekonomin var bra.

Vi får se vad det blir för åtgärdspaket framöver
Jag tror inte staten fattar vad minskad köpkraft ställer till..... å ändå vill dom höja skatter hela tiden.... just byggbranschen är skit viktig för det drar med sig så många andra bransher ju..... Men jag är övertygad om att ett stöd kommer inom kort.. tyvärr ofta försent
Citera
2022-05-23, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Otroligt många gästarbetare inom bygg vilket dämpar smällen. Hantverkare har blivit giriga, deras priser går inte att logiskt motivera så en smäll är inget att hänga läpp över.

Tillhör du den skaran som ingenting kan när jobbet beställs, men kan allt när jobbet ska betalas ?
Citera
2022-05-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jag tror inte staten fattar vad minskad köpkraft ställer till..... å ändå vill dom höja skatter hela tiden.... just byggbranschen är skit viktig för det drar med sig så många andra bransher ju..... Men jag är övertygad om att ett stöd kommer inom kort.. tyvärr ofta försent

När byggbranchen och bilindustrin i landet går dåligt. Ja då brukar stimulanspaket och omställningspaket komma som ett brev på posten, lite försenat men dock.

Vad det blir den här gången återstår se.
Kanske får fler jobb där man rullar upp en sten för att rulla ner den igen. Gallra bland träd för att skapa en brasa och gå söka jobbkurs efter jobbkurs.
Träffa en handläggare på arbetsförmedlingen är bara att glömma. Af är numera kraftigt reducerad och hänvisar nu mer till något servicecenter. Tids nog får folk gå på något privat alternativ där du via datorn blir coachad. Hela den cirkusen lär snart gemene man bli varse när jobben blir färre. Men än är det ingen ko på isen
Citera
2022-05-23, 21:04
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Tillhör du den skaran som ingenting kan när jobbet beställs, men kan allt när jobbet ska betalas ?

Tillhör den skaran som förstår att halvdana hantverkare inte kan tjäna fantasisummor. Känner du dig orolig? Är du en medioker hantverkare?
Citera
2022-05-23, 21:13
Medlem
Citat:
Tillhör den skaran som förstår att halvdana hantverkare inte kan tjäna fantasisummor. Känner du dig orolig? Är du en medioker hantverkare?

Nu är jag ingen hantverkare själv men har många vänner inom den branschen, tjänar de bra ja är de värda sin lön ja!
Jag har sett hur de arbetar det är ofta ett hårt arbete och kräver faktiskt mycket kunskap tro det eller ej om man vill ha ett bra jobb utfört dvs.

Visst kanske svårare att bli läkare säger inget om det men man ska ej pissa på deras yrke bara för det jag har stor respekt till städaren som håller lokaler rent jag har respekt till läkaren som hjälper än när man kanske behöver sjukvård etc många yrken fyller en funktion snickare fyller en stor funktion finns många andra yrken att klaga på om man ska klaga.
Senast redigerad av trefemmor 2022-05-23 kl. 21:16.
Citera
2022-05-23, 21:14
Medlem
Citat:
Nix. Jag har inte något hantverkaryrke alls.
Men beundrar yrkeskårer som kan få sämsta ruckel att se ut som nytt och det gäller inte bara hus, utan även skrotfärdiga bilar, båtar och motorcyklar som blir som nya och till och med bättre.

Men hur var det nu.
Kan du ingenting när du beställer en tjänst, men kan allt när du ska betala ?
Du är i så fall långt ifrån ensam
Citera
2022-05-23, 21:23
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Nix. Jag har inte något hantverkaryrke alls.
Men beundrar yrkeskårer som kan få sämsta ruckel att se ut som nytt och det gäller inte bara hus, utan även skrotfärdiga bilar, båtar och motorcyklar som blir som nya och till och med bättre.

Men hur var det nu.
Kan du ingenting när du beställer en tjänst, men kan allt när du ska betala ?
Du är i så fall långt ifrån ensam

Du menar att det inte går att kritisera en bransch utan att kritisera alla? Självklart ska de hantverkare som utför ett bra jobb ha betalt därefter. Dock inte så mycket som de får idag.

Vad har din fråga med något att göra? Tycker du om blå bilar?
Citera
2022-05-23, 21:38
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Citat:
Du menar att det inte går att kritisera en bransch utan att kritisera alla? Självklart ska de hantverkare som utför ett bra jobb ha betalt därefter. Dock inte så mycket som de får idag.

Vad har din fråga med något att göra? Tycker du om blå bilar?

Tillgång och efterfrågan, är du avundsjuk på hantverkares löner står det dig fritt att utbilda dig till hantverkare så kommer du snart att inse varför de tjänar som de gör. Folk verkar inte fatta att det kryllar av människor som gärna sitter på röven, går på möten och knappar på datorer hela dagarna, det är minst sagt milt jämfört med mycket som grovarbetare/hantverkare förväntas göra, det är en trend som pågått länge nu fast ingen tagit upp det. Har flera polare som jobbar med riktigt grovt skit inom gruv/industri/bygg som drar över 70 före skatt och runt 45 efter, känner få skrivbordsryttare som kommer i närheten som inte är chefer. Detta är enligt mig helt korrekt, är det få som klarar av eller är villiga att göra ditt jobb ska du givetvis ta betalt för det.
Senast redigerad av WrenchZeMonkey 2022-05-23 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in