2022-11-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Fattar inte ens varför Sverige vill skapa en konflikt med Turkiet. Sverige ska hämnas på Turkiet. Hämnd är alltid fel, det leder bara till djupare konflikter.
Turkiet kommer aldrig acceptera Sverige i NATO utav princip över vad dem har gjort mot Turkiet. Vi är så långt ifrån en överenskommelse som de går just nu. Det är för tillfället större chans Turkiet betalar Ryssland att hämnas på Sverige föe allt dem gjort än att Sverige går med i NATO.
Det är iaf min syn.
Turkar släpper inte saker bara sådär.
Tacka sossarna och feministerna för det.

Sverige kommer inte släppas in i Nato när det är en fristad för terrorister.

Finland kommer tillslut att tröttna och då står Sverige själv där med extremt mycket förlorat anseende.

En dysfunktionell stat, illa fungerande med eländiga företrädare som klarar av att fucka upp så till vida att man inte ens får gå med i Nato.
Citera
2022-11-03, 19:01
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Stoltenberg och Turkiets utrikesminister hade presskonferens idag. Men bara Stoltenberg kommer prata engelska.

https://www.youtube.com/watch?v=XbneFaK7Eus
Hoppas Turkiet och Ungern står på sig men jag antar att mutorna till slut kommer bli så stora att de inte kan motstå längre.
Citera
2022-11-03, 19:02
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Nu var det dock en regelvidrig rättsskandal, och Anna Lindh bröt mot grundlagen när hon lät USA genomföra deporteringen av egyptierna. (Dom hade båda pågående asylärenden i Sverige och deras advokater informerades aldrig och egyptierna fick därmed aldrig en chans att överklaga osv.)

Sen verkar du inte heller veta att riksdagen beslöt i december 2009 att regeringen ska vara sista instans för överklagande vid utlänningsärenden i fall där det finns säkerhetsskäl, så kallade säkerhetsärenden. (Proposition 2009/10:31)
Rättsskandal eller inte; jag förnekar inte att det var fel av regeringen. Men att regeringen överhuvudtaget ens kunde fatta beslut i ärendet är för att regeringen har möjlighet att fatta dessa typer av ärenden på sitt bord. Skillnaden nu är att regeringen inte ens har chans att fatta beslut i utlämningsärenden som dessutom redan fattats av högsta domstolen.

Försöker du spela med orden nu helt plötsligt? Istället för att hänvisa till någon proposition så kan du väl hänvisa till själva lagtexten som säger att regeringen kan fatta beslut i utlämningsärenden som redan avgjorts av våra domstolar?

Det är så intressant att se hur ni svennebananer och konspirationsteoretiker försöker greppa efter halmstrån för att försöka ge sken av att regeringen har makt att överrumpla våra domstolar. Vi har inget ministerstyre i det här landet.
Citera
2022-11-03, 19:15
Medlem
BrotherXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Vi har inget ministerstyre i det här landet.
Det är korrekt. Minst fem ministrar måste vara närvarande när ett regeringsbeslut över en myndighet fattas för att uppnå kvorum.
Citera
2022-11-03, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Hoppas Turkiet och Ungern står på sig men jag antar att mutorna till slut kommer bli så stora att de inte kan motstå längre.

Hittat en översatt presskonferens. Mutor kommer lösa.
https://www.youtube.com/watch?v=hAcTca5FXBc

Tydligen blir det ett möte igen i Stockholm @ 22:36 minuten. "Meet again in Stockholm".
Citera
2022-11-03, 19:16
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Det är korrekt. Minst fem ministrar måste vara närvarande när ett regeringsbeslut över en myndighet fattas för att uppnå kvorum.
Det är inte vad det handlar om. En regering kan inte köra över myndigheters och domstolars beslut.
Citera
2022-11-03, 20:05
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Jag säger inte att det var rätt. När har jag sagt det? Jag säger bara att regeringen har behörighet att fatta beslut när det gäller avvisningar. Inte utlämningsärenden som avgörs av våra domstolar.

Du tro inte att de kan använda "Rikets säkerhet" som förevändning att köra över HD?

Jag ser det i alla fall inte som helt osannolikt.

Och dessutom tror jag knappast att någon skulle protestera.
Citera
2022-11-03, 20:11
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Hittat en översatt presskonferens. Mutor kommer lösa.
https://www.youtube.com/watch?v=hAcTca5FXBc

Tydligen blir det ett möte igen i Stockholm @ 22:36 minuten. "Meet again in Stockholm".

Vad menar du med att mutor kommer att lösa?

Nej, Turkiet vill väl rimligen ha ut de personer de begärt.

Har svårt att se att pengar skulle räcka för att muta Erdogan.

Det är upp till Sverige om de ska gå in i NATO. Böja sig för turken eller inte. Annars blir det inget NATO och inget som USA kan göra heller.
Citera
2022-11-03, 22:30
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Du tro inte att de kan använda "Rikets säkerhet" som förevändning att köra över HD?

Jag ser det i alla fall inte som helt osannolikt.

Och dessutom tror jag knappast att någon skulle protestera.
Men snälla någon, var i lagen finns det utrymme för en regering att köra över domstolars beslut i utlämningsärenden med hänvisning till rikets säkerhet eller ens överhuvudtaget? Jag har ställt den frågan nu flera gånger och du fortsätter med ditt konspiratoriska trams. Jag förstår inte varför du ens ställer de frågorna till mig när du tydligen var så säker på att regeringen skulle kunna göra det "för att". Är det inte bättre att vara säker på sin sak innan du ens insinuerar att regeringen kan köra över domstolsbeslut i utlämningsärenden?

Utlänningslagen är inte så omfattande. Orientera dig kring kapitlen och försök hitta en paragraf som ger regeringen behörighet att köra över domstolbeslut i utlänningsfall.
Citera
2022-11-03, 22:37
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Men snälla någon, var i lagen finns det utrymme för en regering att köra över domstolars beslut i utlämningsärenden med hänvisning till rikets säkerhet eller ens överhuvudtaget? Jag har ställt den frågan nu flera gånger och du fortsätter med ditt konspiratoriska trams. Jag förstår inte varför du ens ställer de frågorna till mig när du tydligen var så säker på att regeringen skulle kunna göra det "för att". Är det inte bättre att vara säker på sin sak innan du ens insinuerar att regeringen kan köra över domstolsbeslut i utlämningsärenden?

Utlänningslagen är inte så omfattande. Orientera dig kring kapitlen och försök hitta en paragraf som ger regeringen behörighet att köra över domstolbeslut i utlänningsfall.

Grejen är ju den att jag hoppas innerligt att du har rätt i att regeringen inte kan/vill/ska köra över HD. För då kommer vi aldrig någonsin att bli NATO-medlemmar oavsett.

Jag tror dock på att det finns krafter som skiter fullkomligt på allt vad rättsstat och rättssäkerhet heter för att de vill få oss in i NATO.
Citera
2022-11-04, 01:11
Medlem
Får hoppas att turkiet står på sig och ökar kraven så sverige inte kan gå med i nato.
Citera
2022-11-04, 01:13
Medlem
Citat:

Nu vill jag iofs inte att sverige ska gå med i nato, men utlänningslagen är väl ändå skriven av makthavarna och inte gud, så då kan makthavarna också ändra på den lagen. Så skylla på utlänningslagen funkar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in