Citat:
Jag ser ett annat scenario faktiskt. Man vill hävda detta är en seger för NATO att Sverige och Finland sagt ja och lämnar in sina ansökningar om medlemskap. Nederlag för Putin särskilt som att han skulle vara mer eller mindre tvingad att agera. Gör han inte det blir det en ännu större förlust.Nästan samtidigt som Erdogan stoppar Sveriges NATO-ansökan så gav Putin sitt samtycke till att Sverige och Finland ingår i alliansen. Jag ser det som en stark signal att avbryta medlemsansökan.
Erdogan har rätt när han menar att Sverige har blivit ett tillhåll för terrorister och annat avskum. Inte konstigt att han försöker tillrättavisa oss. Sverige har ju länge lagt sig i Turkiets interna angelägenheter.
Erdogan har rätt när han menar att Sverige har blivit ett tillhåll för terrorister och annat avskum. Inte konstigt att han försöker tillrättavisa oss. Sverige har ju länge lagt sig i Turkiets interna angelägenheter.
Jag tror nog att Putin är ganska nöjd med händelserna som i allra högsta grad varit förutsägbara. Och det här är bara början. Det man ska fråga sig är varför det är så bråttom nu. Jag tror att det handlar om ett försök att forma nya säkerhetsmekanismer i världen och ta över UNSC:s roll. Någon menade att det är planen och på så sätt runda problemet med Rysslands och Kinas status som permanenta medlemmar i säkerhetsrådet.
Det är mycket möjligt att det är så och då tror jag att Macron vill ha ett ord med i laget. Det skulle försvaga Frankrikes roll och stärka det anglo-saxiska inflytande tillsammans med Washingtons knähundar Polen och Baltstaterna.
Det skulle därför inte komma som en överraskning om Macron lägger in ett veto om Erdogan avstår och säger ja.
Medan Putin kör popcorn-maskinerna för fullt borta i Kreml.
Lite kul att Erdogan förefaller att vara den enda vuxna rummet faktiskt!