2023-08-01, 16:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Så är det! Hoppet står till linux..
Är ju inte heller det bästa för spel även om vissa spel har stöd för Linux.
Citera
2023-08-01, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är ju inte heller det bästa för spel även om vissa spel har stöd för Linux.

Det är väl anpassningfråga. Med tanke på Playstationen och Nitendo kör på FreeBSD.
Citera
2023-08-01, 17:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det är väl anpassningfråga. Med tanke på Playstationen och Nitendo kör på FreeBSD.
Fast dom flesta PC-spel är utvecklade för Windows. Vilken plattform Nintendo använder har inte mycket betydelse då jag skall välja operativsystem för PC-spel.
Citera
2023-08-01, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast dom flesta PC-spel är utvecklade för Windows. Vilken plattform Nintendo använder har inte mycket betydelse då jag skall välja operativsystem för PC-spel.

Dom har lyckas få till Windows emulering Wine som klara många spel.
Citera
2023-09-11, 23:57
Bannlyst
Windows 12 kommer vara mäktigare än vad ni tror, snyggare design också.

Bild på hur den ser ut idag:

https://cdn.neowin.com/news/images/uploaded/2023/01/1673548073_snag-0006.jpg

Den kommer heta Windows vNext eller Windows 12.
Citera
2023-09-12, 10:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightLion

Bilden du länkar är ju på Windows Server 2022?
Citera
2023-09-12, 21:54
Medlem
Citat:

Ser närmast identiskt ut. De enda funktionerna jag bryr mig om är säkerhetsfunktioner relaterade till virtuella maskiner. Vet vi om några förbättringar till Windows Sandbox är att vänta, t.ex?
Citera
2023-09-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Ser närmast identiskt ut. De enda funktionerna jag bryr mig om är säkerhetsfunktioner relaterade till virtuella maskiner. Vet vi om några förbättringar till Windows Sandbox är att vänta, t.ex?

Jag vet inte vad du menar med dålig säkerhet i Windows Sandbox ?
Skulle det vara några allvarligare problem med dem/den ?

Klart att man som programmerare kan kringgå Sandboxens försvar med att tex ha samma filer
öppna både i den virtuella maskinen och dess värd.

Dvs normalinställningen för "Delade filer och mappar".

Eller skicka skadlig kod via tex sockets som står öppna i både VM och värden.
Det går aldrig att "sandboxa" bort nämligen.

Eller det går det ju visst, fast då blir ju vitsen med att ha öppna sockets på bägge sidorna
helt borta.
Så hur man än vänder sig så har man ändan bak, typ

Att ha öppna sockets på bägge sidorna är alternativ till att ha öppna filer på bägge sidorna, och då fungerar socketsen som pipes ungefär.
Enkel programmering i vart fall.

Men man tar risken att skadlig kod kan skickas det hållet,
eller det andra hållet....
Så jag vet inte ?
Vad skulle man kunna göra för att "täta en sandbox" ännu bättre ?
Risken blir ju att den blir rätt oanvändbar, eller hur ?

Ett annat alternativ än sandbox vore ju cloudcomputing men då i en slags
TOR-liknande miljö där slices av koden exekveras i dessa Onion-slices, typ...
Bara för att röra till begreppen ytterligare...

Så jag vet inte vad du menar med att Sandboxarna är otäta ?

Största säkerhetsrisken brukar alltid vara den som sitter vid tangentbordet,
för att nu uttrycka sig cyniskt och ironiskt

Är dåligt insatt i detta eftersom jag inte uppdaterat mig än på ett bra tag om vad som skett inom detta område.

Fanns en hel del värdefulla tips och förklaringar gällande tex Virtual Box om möjliga "säkerhetshål",
men jag vet ej om de finns kvar eller har flyttats ?
Senast redigerad av BabianBlatten 2023-09-13 kl. 01:47.
Citera
2023-09-13, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Jag vet inte vad du menar med dålig säkerhet i Windows Sandbox ?
Var påstod jag detta? Allt jag sa var att jag ville se förbättringar. Jag syftade mestadels på prestandan som inte alls är lika bra som på Qubes, samt att MDAG är en börda att köra Edge i.

Maskinen i sig är definitivt härdad men operativsystemet i den lämnar en hel del att önska. Köra med administrativa rättigheter till exempel.

När det gäller resten av ditt inlägg: det går definitivt att köra en molnlösning. Network chuck browser till exempel. Även där är prestandan skit. Jag vill ha nästan native hastigheter för mina virtuella maskiner. Uppenbarligen finns möjligheten där då Qubes är så mycket snabbare medan YouTube laggar i WS oavsett inställningar.

Jag drömmer om dagen där MDAG eller liknande körs med en hastighet där det inte ens märks att det är en VM. Och den dagen verkar inte Microsoft vilja ge mig.
Citera
2023-09-13, 19:00
Medlem
Citat:
Var påstod jag detta? Allt jag sa var att jag ville se förbättringar. Jag syftade mestadels på prestandan som inte alls är lika bra som på Qubes, samt att MDAG är en börda att köra Edge i.

Maskinen i sig är definitivt härdad men operativsystemet i den lämnar en hel del att önska. Köra med administrativa rättigheter till exempel.

När det gäller resten av ditt inlägg: det går definitivt att köra en molnlösning. Network chuck browser till exempel. Även där är prestandan skit. Jag vill ha nästan native hastigheter för mina virtuella maskiner. Uppenbarligen finns möjligheten där då Qubes är så mycket snabbare medan YouTube laggar i WS oavsett inställningar.

Jag drömmer om dagen där MDAG eller liknande körs med en hastighet där det inte ens märks att det är en VM. Och den dagen verkar inte Microsoft vilja ge mig.

Hmm, fast MDAG körs i en Hyper-V Container och den har en egen kopia av Windows Kernel.
Den verkar knappast byggd för prestanda och snabbhet. Och det är väl tyvärr det man får leva med när man kör så pass begränsade virtuella maskiner.
Det är väl egentligen bara Microsoft som vet hur de skulle kunna bygga den snabbare ?
Tips är väl att byta ut alla vanliga hårddiskar mot de snabbaste SSDs som finns.
Och klämma in mera RAM och kärnor.

Flera utgåvor av VM till exempel VM Ware har många inställningar för att aktivera hårdvaruacceleration och Youtube-klipp ska snurra på hyfsat.

Men YT kan tex lagga även i Virtual Box som jämförelse.
Jag håller faktiskt med dig att MSoft har de resurserna att kunna tänka ut bättre lösningar.

Citat:
/.../
samt att MDAG är en börda att köra Edge i.

Inte så konstigt egentligen därför att Edge är en ganska resurskrävande browser.
Den verkar inte lika välbyggd som tex Brave är.

Men har inte provat att köra Brave i Hyper-V så jag har svårt att jämföra direkt så.

Tycker att Brave snurrar på hyfsat i Linux Ubuntu som VM/Virtual Box, Host är Win 10, 16 GB RAM, HP Elitebook. 1 TB SSD.
Jag tycker att både Google Chrome och Edge verkar käka minne i onödan,
och bägge kan bli riktigt tröga.
Tex så kan jag plocka ut minnena och sätta in 8 GB istället (2 stickor) men det händer att webbläsarna Chrome och Edge käkar upp nästan allt minne, om man lurar dem en del.
Edge verkar ha blivit något kraschsäkrare i de senaste buildsen.

Är dock dålig på att hålla reda på allt som händer inom VM-världen, men de som tänker i banorna av VMs verkar ju inbilla sig att det alltid finns obegränsat med RAM och kärnor så att det räcker.

Men när det inte gör det så blir det förstås rena huvudvärken.
Så jag vet inte vad för råd man ska ge i detta fallet ?

Det finns för övrigt väldigt många anledningar till YT kan lagga, så det har inte alltid med VM-lösningarna att göra, faktiskt....
Citera
2023-09-14, 02:33
Bannlyst
Windows har aldrig varit mäktigt. Har använt sedan Windows 3.11 . Redan på den tiden föredrog man OS/2 Warp eller Linux istället för Windows.

Citat:

Citera
2023-09-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Hmm, fast MDAG körs i en Hyper-V Container och den har en egen kopia av Windows Kernel.
Den verkar knappast byggd för prestanda och snabbhet. Och det är väl tyvärr det man får leva med när man kör så pass begränsade virtuella maskiner.
Det är väl egentligen bara Microsoft som vet hur de skulle kunna bygga den snabbare ?
Tips är väl att byta ut alla vanliga hårddiskar mot de snabbaste SSDs som finns.
Och klämma in mera RAM och kärnor.

Flera utgåvor av VM till exempel VM Ware har många inställningar för att aktivera hårdvaruacceleration och Youtube-klipp ska snurra på hyfsat.

Men YT kan tex lagga även i Virtual Box som jämförelse.
Jag håller faktiskt med dig att MSoft har de resurserna att kunna tänka ut bättre lösningar.
Som sagt, om Qubes OS kan fixa en webbläsare i en VM som inte laggar afrikansk bajshydda så kan Microsoft göra det med.

Citat:
Inte så konstigt egentligen därför att Edge är en ganska resurskrävande browser.
Den verkar inte lika välbyggd som tex Brave är.
Det är exakt samma skit. De är båda byggda på Chromium.

Citat:
Men har inte provat att köra Brave i Hyper-V så jag har svårt att jämföra direkt så.
Jag har. Brave och Mullvad Browser laggar båda nigerianska bananträd om de körs i Windows Sandbox. Kan vara min dator som börjar bli till åren, men om du kollar benchmarks för Xen och Hyper-V så är det en fight som Hyper-V inte vinner.
Citat:
Det finns för övrigt väldigt många anledningar till YT kan lagga, så det har inte alltid med VM-lösningarna att göra, faktiskt....
Laggar det i Windows Sandbox och inte på Qubes handlar det så klart om VM-lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in