2022-04-30, 17:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErisFnord
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Har du någon förståelse för att du retar upp en del folk väldigt mycket?
Citera
2022-04-30, 17:45
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Jag är med i Extinction Rebellion, fråga mig vad ni vill.

När du försöker tänka, surrar det i huvudet eller är det helt tyst?
Citera
2022-04-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Nej, ledsen. Jag har läst det här inlägget flera gånger, men jag lyckas inte begripa vad du försöker säga.

Är en tidigare snarare än senare undergång att föredra eftersom då slipper framtida generationer (existera) och uppleva undergången?

Ja, jag tycker det spelar ingen roll direkt om jorden går under om 1000 år eller en miljon år. Slutresultatet är ju samma sak. Är ju bara att njuta av nuet.
Citera
2022-04-30, 17:56
Medlem
Neroxxs avatar
Intressant tråd.

Är det frustrerande att inte ha det stöd från allmänheten som ni skulle vilja ha? - Min spontana känsla är att det allmäna stödet är rätt litet.

Anser ni att man bör satsa på mer klimatanpassade energitillgångar, tex kärnkraft som teoretiskt skulle kunna vara up and running inom 2-6 år (svensk byrokrati är seg) med rätt incitament och subjventioner likt annan "grön energi"? - Detta var kanske två frågor i ett , men hoppas att du kan svara ändå.

Har ni tankar på att ta till våld ifall era aktioner fortsatt inte lyckas? - Med lyckas menar jag inte enskilda event utan den allmäna kampen.

Inte läst hela tråden så ursäktar mig på förhand ifall dessa frågor redan besvarats.
Senast redigerad av Neroxx 2022-04-30 kl. 18:48.
Citera
2022-04-30, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jo jag vet detta. Och just därför skall det satsats mer på kärnkraft och forskning. Gen4 kärnkraft ger hundratalet gånger mer energiutbyte jämfört med traditionell kärnkraft med möjlighet att utnyttja dagens uttjänta kärnbränsle. Om du på riktigt är bekymrad över dagens kärnbränsle så borde detta vara av intresse.

För övrigt så är det ett stort problem med vindkraftsblad som inte heller går att återvinna, bara för att ta ett exempel

Att göra återvinningsbara vindkraftsplanerna finns redan teknik för, så det är inte ett problem, bara kostnadsfråga.

Visst kan man bygga kärnkraftverk som producerar mindre avfall och det är till stor del återvinningsbar, så kan det vara en idé. Men jag har inte hört att den tekniken redan finns, och frågan är, hur många år/decennier tar det att få fram några sånna kärnkraftverk?
Citera
2022-04-30, 17:59
Varför ljuger du om vilka länder/regioner som släpper ut mest? https://www.worldometers.info/co2-em...ns-by-country/
Citera
2022-04-30, 18:08
Medlem
Medicate mes avatar
Citat:
Har skummat lite av inläggen här på flashback och sett att man har ganska dålig koll på vad XR sysslar med. Varför vi gör det vi gör och hur. Speciellt eftersom vi kommer synas fler gånger under detta år.

Jag är ganska insatt och svarar gärna på era frågor.

Jag har väl kanske en liten agenda att lyfta några perspektiv. Men ska försöka hålla mig till att svara på era förhoppningsvis seriösa frågor.

Alla de här auktionerna där ni limmar fast er osv, är det någon form av PR-kampanj för er?
Gör ni något konstruktivt som tex lagändringsförslag eller upprop mot/för saker också?
Citera
2022-04-30, 18:10
Medlem
Citat:
Tills vad? Att begränsa ökningen med 2C innan 2100? Det verkar vi knappast klara som det ser ut idag. Snarare kommer ökningen att bli mycket större än bara två grader.

FNs klimatpanel är som alltid optimistiska och säger att det fortfarande finns en chans, men den verkar mycket osannolik då den kräver utsläppssänkningar som grundar sig i idealiserade och orealistiska beteenden hos makthavare.

Eller menar du att något särskilt ska hända, som att något en stor explosion ska äga rum, något som kan definieras som ett före och ett efter? Och tänker du att just nu är allting bra, men i framtiden säger "miljömupparna" att det kan bli dåligt?

I så fall kommer jag med dåliga nyheter för dig. Klimatförändringarna kännetecknas av kontinuerlig (man skulle kunna säga gradvis) ökning, och effekterna på oss och vår civilisation är redan här och de kommer bara bli förvärras.

Det handlar om något i stil med den kokta grodans effekt. Vi kommer att få vänja oss med allt vanligare och värre extremväder.

År 2100 kommer alltså ha ett dramatiskt annorlunda (läs: värre) klimat än idag, precis som dagens klimat är annorlunda det före den industriella revolutionen.

Vilket extrem väder tänker du på? När hade vi en riktigt storm sist i Sverige? 2005 om jag minns rätt.

Du vet att klimatet var annorlunda även på 1600-talet, och så helt annat på medeltiden, osv osv.

Det vi dock bör göra är att förbereda för den gigantiska vattenhöjning på 1m om hundra år som de förutspått (dock har det inte hänt någon nämnvärd ökning de senaste decennierna, öggrupper som skulle ligga under havsytan är lika stora idag, och satsar på turism för pengarna de fick att evakuera för)

Klimatförändringar är som du skriver en kontinuerligt pågående process, det finns inget som är ett konstant normalvärde. Att medeltemperaturen 1850 skulle vara något riktmärke är ju bara trams någon hittat på, vi kan lika gärna fastställa att medeltemperaturen vid Jesus födelse är riktvärdet.

Dessutom är vi fortfarande på återhämtning ifrån den senaste köldtoppen i den nuvarande istiden vi lever i.
Citera
2022-04-30, 18:14
Medlem
Citat:
Det stämmer visst, såtillvida man pratar om den totala mängden CO2 som finns i atmosfären (och inte bara den som släpps ut på årsbasis). Väst har producerat merparten av denna koldioxid.

Numera har vi sedan några decennier minskat utsläppen, men vi har också förlagt en mycket stor del av vår produktion i andra länder, och på så vis gjort att våra utsläpp blir någon annans utsläpp. Vi kan gratulera oss själva över hur duktiga vi är på att släppa ut, men utan utsläpp i Kina skulle vi behöva producera våra egna grejer, med egna utsläpp som konsekvens.

Du vet om att merparten av all koldioxid i atmosfären finns där helt naturligt...
Citera
2022-04-30, 18:17
Medlem
covf33fs avatar
Hur många bilar har ni i din familj?
Citera
2022-04-30, 18:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covf33f
Hur många bilar har ni i din familj?
de har inga egna bilar. De har annonserat på Telegram efter förare med körkort och bil. Helt otroligt att dessa skojare ens fått ihop 20 personer.
Citera
2022-04-30, 18:31
Medlem
covf33fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
de har inga egna bilar. De har annonserat på Telegram efter förare med körkort och bil. Helt otroligt att dessa skojare ens fått ihop 20 personer.
Det är många av dessa hycklare som har 3-4 fordon registrerade på sig ;D Alla lever inte som de lär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in