2026-06-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giornale
DH

Ja, då är det samma person som jag tänker på, dvs "Andreas". Såvitt jag vet var han inte i Näsåker vid tidpunkten för försvinnandet men naturligtvis kan det finnas omständigheter bortom min vetskap. Vi får hoppas att polisen har utrett det spåret ordentligt.
Citera
2026-06-06, 21:15
Medlem
Min teori är att polisen redan vet att Jonathan lever och att de också vet var han befinner sig, eller åtminstone har fått sådan information att saken är klar för dem.

Jonathan skrev själv till exfrun att han skulle gå under jorden. ”Josef” och andra har berättat att Jonathan i samband med försvinnandet pratade om att leva off-grid och att “göra en Buddha”. Det har dessutom nämnts att han registrerades som utvandrad 2023.

Polisen har lagt ner ärendet och agerar inte vidare. För mig är det inte ett tecken på att de saknar information, utan tvärtom på att de har den information de behöver. Därav att polisen är så undvikande och flyktig i kommunikation med anhöriga och media.

Om polisen vet att Jonathan lever och frivilligt valt att lämna sitt tidigare liv bakom sig agerar de helt korrekt. En vuxen människa har rätt att försvinna, flytta utomlands, bryta kontakten med familj, barn och myndigheter och leva under radarn om man vill. Det är inte ett brott. I en sådan situation har polisen heller ingen rätt att lämna ut var personen befinner sig om personen inte vill det.

Om min teori däremot inte stämmer blir polisens agerande betydligt svårare att förstå. Då har en person varit försvunnen i flera år utan att någon kropp hittats, utan att något brott klarlagts och utan att ärendet drivs vidare. Då framstår polisens passivitet som betydligt mer problematisk.

För mig är därför den mest logiska förklaringen att polisen inte är passiva för att de vet för lite, utan för att de redan vet att Jonathan lever och att han frivilligt valt att försvinna.
Det är min teori.
Om den inte stämmer har polisen inte gjort sitt jobb. Om den stämmer agerar polisen enligt skolboken.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in