2022-04-21, 16:32
  #13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Vi slänger allt i samma påse, det ska ändå brännas av kommunen. Avfallsanläggningen har rökgasfilter som effektivt tar rätt på all skit så det känns onödigt att källsortera.
Samma här allt i samma påse förutom metall
Citera
2022-04-21, 16:46
  #14
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViolaRasmusson
Tycker du inte att vi ska underlätta för industrin genom att källsortera själva? Det är inte alls mycket arbete. Tråkigt att du inte anser det samma. Mina sopor kommer iallafall alltid att källsorteras.

Mvh Viola
Då kan du göra det. Industrin betalar för att det ska tas om hand men tar inte ansvar för sorteringen och du får göra jobbet åt dem. Om du går på det och vill jobba gratis för dem så är det upp till dig, jag gör det inte.
Mina sopor och även dina kan sorteras på tippen, vilket underlättar för både dig, mig och industrin så jag ser ingen anledning att göra det.
Citera
2022-04-21, 16:53
  #15
Medlem
Det är inte svårt att samla all plast i en påse, alla tidningar och pappersdokument i en påse, alla batterier i en påse, osv.

Det är inte jobbigt direkt.

Skaffa såna här om du tycker det är jättekomplicerat:

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/kallsortering-glas-papper-metall-plast.html?gclid=Cj0KCQjwgYSTBhDKARIsAB8KukvzQiO_1 zjWBFNLO0YYmgt3iJ moFO4I71CBsZjK4Gzr_IUMt4wvsDMaAnJXEALw_wcB
__________________
Senast redigerad av drysin 2022-04-21 kl. 16:58.
Citera
2022-04-21, 17:07
  #16
Moderator
Tystnads avatar
Jo det har gått för långt!

sorterar bara tidningar och glas och miljöfarliga ämnen, resten till förbränning.

Sedan jag har sett hur vissa kategorier av hyresgäster här (MENA folk) helt sonikt bär ut stora soffor, kläder, bilbatterier, bord, bildäck etc etc och dumpar skiten inne eller utanför sophuset och vad värre är att fastighetsskötarna som jobbar med soper , nästan ögonblickligen kommer och kör bort skiten gratis åt dom
Jag och grannar har flera gånger fotat och dessutom sett exakt vilka det är, vi åker bort till Hyresvärdens kundcenter och säger till dom och visar bilder och vem det är.

Det sjuka är att då säger hyresvärdens kundtjänst folk att dom kan inte göra något tex skicka räkning , brev om så får det inte gå till osv detta pga deras anställda redan hämtat skiten och kört till tippen , dom säger att först måste den som dumpat få möjlighet att själv ta bort skiten (skriftligt) innan dom kan göra något, någon juridisk regel tydligen.

Aldrig hört något dummare! Varför får deras sop hanterings personal då inte order om detta att inte röra skiten innan dom skickat brev.

Fick ingen förklaring där, men en granne antydde att dom på soporna var "sjuka" och går på lönebidrag och "förstår inte riktigt mentalt"

Ja så är det säkert , men blir ingen större sopsortering om det skall gå till på detta orättvisa viset och dom som sopsortera noga får betala dyrt likt förbenat (hyreshöjning)
__________________
Senast redigerad av Tystnad 2022-04-21 kl. 17:10.
Citera
2022-04-21, 17:13
  #17
Medlem
Sedan några år så har vi varit tvingade av kommunen att källsortera. Förr slängdes allt i samma påse.

Nu har vi två kärl, ett för kompost och ett för hushållsavfall.

Kompostpåsarna är i plast och levereras med sopbilen.

Sedan lägger vi pappförpackningar/glas/metall i en icapåse som vi tar med till en sortergård när vi har några påsar. Inte för att vi diggar att källsortera utan för att vi har den minsta tunnan men är 5 personer, så den hade blivit full och det hade blivit dyrare.

Ibland när vi har riktigt mycket skräp efter någon renovering tex så samlar vi ihop exakt all skräp vi har, om det så är en gräsklippare, möbler eller tomma toarullar. Lägger allt på kärran och kör till skrotfrag och dumpar precis allt i en och samma hög. Detta görs givetvis efter stängning 😄

Det ska tilläggas att vi i vår gröna soptunna så har vi inte flera kärl som många andra kommuner utan det är bara ett enda stort "fack".
Citera
2022-04-21, 17:18
  #18
Medlem
Adonis.s avatar
Äh, endast miljömuppar & hjärntvättade får sopsorterar. Jag slänger allt i samma påse. Bor i centrala sthlm, who cares liksom.

Jag kastar tom batterier i samma påse. Vrf? Jo, för att jag vet att personligt ansvar doesen't matter at all liksom. PET flaskor kastar jag inte, dom sorterar jag. Sedan pantar jag dom efter ett tag. Inte för att jag behöver cash eller ngt utan mer för att det är kul att titta på allt utslaget folk som cirkulerar runt butikernas pantstationer. Hehe.

Men innebär detta att jag är miljövänlig så visst. En win-win situation liksom.
Citera
2022-04-21, 17:30
  #19
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adonis.
Äh, endast miljömuppar & hjärntvättade får sopsorterar. Jag slänger allt i samma påse. Bor i centrala sthlm, who cares liksom.

Jag kastar tom batterier i samma påse. Vrf? Jo, för att jag vet att personligt ansvar doesen't matter at all liksom. PET flaskor kastar jag inte, dom sorterar jag. Sedan pantar jag dom efter ett tag. Inte för att jag behöver cash eller ngt utan mer för att det är kul att titta på allt utslaget folk som cirkulerar runt butikernas pantstationer. Hehe.

Men innebär detta att jag är miljövänlig så visst. En win-win situation liksom.
Du gör helt rätt. Inte ditt ansvar att sortera företagens förpackningar.
Jag brukar emellanåt åka tillbaka till butiken där jag handlar och lämna dessa förpackningar då deras leverantörer och tillverkare som producenter av dessa förpackningar har producentansvar. Då får dom också sköta omhändertagandet av förpackningarna. Det är INTE mitt problem.
Panten - jag den spar jag ju så klart och pantar gör jag - det har ju JAG betalat för.
Citera
2022-04-21, 17:34
  #20
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Panten - jag den spar jag ju så klart och pantar gör jag - det har ju JAG betalat för.

Med andra ord börjar det vara dags att införa pant på konservburkar, ketchupflaskor, glasburkar med bostongurka och hela rasket. Rimligtvis ungefär 10 spänn per förpackning, så att folk blir tvungna att sköta sig.

Men det förundrar mig hur jävla lat man kan vara.
Citera
2022-04-21, 17:39
  #21
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Med andra ord börjar det vara dags att införa pant på konservburkar, ketchupflaskor, glasburkar med bostongurka och hela rasket. Rimligtvis ungefär 10 spänn per förpackning, så att folk blir tvungna att sköta sig.

Men det förundrar mig hur jävla lat man kan vara.
LAT? Bara för att ansvaret åligger industri och återförsäljare att enligt lag ta hand om mitt avfall? Det är inte ditt eller mitt ansvar som konsument.
Vilken värld lever du i?
Citera
2022-04-21, 17:40
  #22
Medlem
Ichwills avatar
Jag lägger allt i en påse, när den är full så slänger jag den i soptunnan. Vet att några utav grannarna sorterar allt, dom gnällde lite när jag kastade min påse, jag sa bara varsågod att sortera.
Blev mest en suck från deras sida, men jag bryr mig inte.
Citera
2022-04-21, 17:48
  #23
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Nuförtiden skall soporna sorteras i väldigt små papperspåsar, flera stycken uppdelat på lite allt möjligt. Det räcker inte längre med en stor soppåse av plast där man slänger allt skit, nu skall det köpas in ett helt dyrt system på Ikea för sopsortering. De små minipåsarna av papper skall delas upp och man måste varsam med dessa jävla påsar så de inte får hål i sig av eventuellt vattenspill, vilket är vanligt vid disken.

Alltså detta är en jävla pina. Är det någon som lever så här och följer reglerna? Hur löser ni dessa problem?

Skulle aldrig göra något sådant
Citera
2022-04-21, 17:59
  #24
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HandgnuggarOligark
Nuförtiden skall soporna sorteras i väldigt små papperspåsar, flera stycken uppdelat på lite allt möjligt. Det räcker inte längre med en stor soppåse av plast där man slänger allt skit, nu skall det köpas in ett helt dyrt system på Ikea för sopsortering. De små minipåsarna av papper skall delas upp och man måste varsam med dessa jävla påsar så de inte får hål i sig av eventuellt vattenspill, vilket är vanligt vid disken.

Alltså detta är en jävla pina. Är det någon som lever så här och följer reglerna? Hur löser ni dessa problem?
Jo fan, är det för jobbigt slänger man det i hushållssoporna. 80% av det man sorterar eldas ju ändå upp så varför bry sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in