2022-04-20, 00:21
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Om man söker på webben om huruvida en full hårddisk väger mer än en tom så är svaret ja. En hårddisk fylld med data väger faktiskt mer än en tom dito.

Hur skulle det gå till? En gammaldags magnethårddisk har en fast mängd materia i sig. Att du modifierar magnetfälten på skivorna påverkar inte massan.

I övrigt hänvisar jag till https://www.youtube.com/watch?v=iDbyYGrswtg och https://www.youtube.com/watch?v=Vywf48Dhyns som svar på din fråga.
Senast redigerad av bergsturk 2022-04-20 kl. 00:25.
Citera
2022-04-20, 01:21
Medlem
Ett annat försök till "Fermiuppskattning": min laptop är märkt 20 V, 2 A, vilket ger en effekt på 40 W. Antag att jag är uppkopplad 12 h/dygn, detta ger en förbrukad energi om 480 J/dygn. Antag vidare att jag är någorlunda representativ för mänskligheten i dess helhet, således skall denna siffra multipliceras med 8 miljarder, vilket ger 3,84E12 J/dygn. Enligt Einsteins E=m*c^2 skulle detta motsvara ungefär 40 μg/dygn, vilket alltså är "massan" av ett dygns internet.

Jag tror denna beräkning är principiellt riktig: "nätet" är ett dynamiskt fenomen, inte ett statiskt, och att fråga efter dess massa/energi i ett visst ögonblick är meningslöst!

(Edit: såg jag missat omvandla timmar till sekunder! Nåja, sånt händer. Nå'n annan kan rätta till det!)
Senast redigerad av Nakkvarr 2022-04-20 kl. 01:23.
Citera
2022-04-20, 01:24
Medlem
Citat:
Om man söker på webben om huruvida en full hårddisk väger mer än en tom så är svaret ja. En hårddisk fylld med data väger faktiskt mer än en tom dito. Exakt hur mycket mer en full hårddisk väger, eller med andra ord vikten på datat på hårddisken, varierar så mycket i de olika källorna att det är meningslöst att nämna i denna post.

Nu vet vi dock att Flashback har de smartaste fysikerna på jorden som medlemmar, så det är antagligen en lättknäckt nöt att räkna ut hur mycket alla data på internet väger. Vet vi den exakta vikten per kilobyte och hur mycket data internet innehåller så är det en smal sak att räkna ut.

Eftersom Flashback också har de säregnaste människorna på jorden så räknar jag med att någon redan gjort dessa beräkningar och sitter och smyghåller på resultatet. Nu är det dags att ta fram beräkningarna och publicera resultatet i tråden.

Alltså, hur mycket väger internet?

Men är det verkligen så man ska väga Internet? Om all nätverksutrustning i hela världen stängdes av imorgon, skulle inte Internet existera längre. Men datat på hårddiskarna skulle finnas kvar.

Jag betraktar snarare Internet som all nätverksutrustning som kablar och routers. Om inte lagringsmedia var uppfunnet kanske vi ändå hade haft något slags realtime Internet, med kommunikationsmöjligheter, men utan all data.
Citera
2022-04-20, 01:25
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Om man söker på webben om huruvida en full hårddisk väger mer än en tom så är svaret ja. En hårddisk fylld med data väger faktiskt mer än en tom dito. Exakt hur mycket mer en full hårddisk väger, eller med andra ord vikten på datat på hårddisken, varierar så mycket i de olika källorna att det är meningslöst att nämna i denna post.

Hur är det öht möjligt? Datat är ju flippade bitar? Tänk på det som symbolerna + och × för 1 och 0. Så länge du inte aktivt skriver över en hel disk eller ssd med endera så är det ju bara en omarrangering av två möjliga tillstånd på någon form av lagringsmedia. Magnetiskt eller elektroniskt, inte att man fyller på med en vätska eller gas.

Inte alls meningslöst för denna tråd utan högst relevant och intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Hur skulle det gå till? En gammaldags magnethårddisk har en fast mängd materia i sig. Att du modifierar magnetfälten på skivorna påverkar inte massan.

Jag menar ju det!

Hur skulle detta kunna bidra till ökad vikt eller massa?
Citera
2022-04-20, 07:28
Medlem
yz44s avatar
Eftersom både data och det som inte är data består av ettor och nollor ser jag ingen orsak till att hårddisken skulle väga mer med data än utan.
Citera
2022-04-20, 07:52
Medlem
Till att börja med är det lämpligt att TS tar reda på vad internet är för något. Jag förmodar dock att hen egentligen vill diskutera hur mycket data som lagrats på diverse servrar och datorer anslutna till internet. Eller hur mycket det data som vid en viss specifik tidpunkt överförs via internet väger.
Senast redigerad av kaReri182 2022-04-20 kl. 08:02.
Citera
2022-04-20, 08:01
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Nu vet vi dock att Flashback har de smartaste fysikerna på jorden som medlemmar, så det är antagligen en lättknäckt nöt att räkna ut hur mycket alla data på internet väger. Vet vi den exakta vikten per kilobyte och hur mycket data internet innehåller så är det en smal sak att räkna ut.

Eftersom Flashback också har de säregnaste människorna på jorden så räknar jag med att någon redan gjort dessa beräkningar och sitter och smyghåller på resultatet. Nu är det dags att ta fram beräkningarna och publicera resultatet i tråden.

Flashback har även en av nätets smartaste sökmotorer på de egna sidorna..

.. vilken ger

(FB) Internet väger som en jordgubbe
Citera
2022-04-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Ny Tekniks vikt gäller själva hårdvaran:
"De 'vetenskapliga' beräkningarna bygger på uppskattningar av hur många datorer, servrar, mobiler och andra prylar det finns som bygger upp nätet. Exempelvis finns det omkring en halv miljard datorer med internetanslutning och 15 000 kilometer kabel som förbinder USA med Europa."
Det låter som en normal nyteknik siffra. Dvs okunnigt översatt från en amerikansk till europeisk enhet.

Med tanke på alla osäkerhetsfaktorer och att det hela tiden är dynamiskt vore en rimligare siffra, givet att den är korrekt från början, vara typ 5 * 10E11 kg samt att den gällde ett visst datum.
Citera
2022-04-20, 09:03
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Inte alls meningslöst för denna tråd utan högst relevant och intressant.
Alltså, jag vet inte om det här med att internets datainnehåll har en vikt eller ej bara är ett teoretiskt tankeexperiment. Anledningen till att det är meningslöst att hänvisa till olika källor är för att beräkningarna, resultaten och kritiken mot dessa skiljer sig så mycket.

Vi får vänta på att Flashens smartaste fysiker vaknar och presenterar de sanna resultaten.
Citera
2022-04-20, 09:04
Medlem
Citat:

Hur mycket väger det mänskliga medvetandet i snitt? Och hur mycket väger alla människors medvetande kombinerat i snitt? Jämfört med internet.

Sedan hur ska uträkningen genomföras? Det finns en öppen webb och en stängd webb, både räknas som internet. Deep web, alltså det stängda internet beräknas ju vara hundratals gånger större än det öppna internet, men ingen vet ju exakt.
Senast redigerad av carlydeveloper 2022-04-20 kl. 09:08.
Citera
2022-04-20, 09:06
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Flashback har även en av nätets smartaste sökmotorer på de egna sidorna..

.. vilken ger

(FB) Internet väger som en jordgubbe
Trådstart:
Citat:
Kan detta verkligen stämma? I artikeln sägs att ett batteri väger mer efter uppladdning. Batteriet väger väl lika mycket? Man bara flyttar laddningen ju.
Vad har batterier med internet att göra?

Ditt inlägg är anmält till moderator för hets mot folkgrupp.
Citera
2022-04-20, 09:09
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Hur mycket väger det mänskliga medvetandet i snitt? Och hur mycket väger alla människors medvetande kombinerat i snitt? Jämfört med internet
Det är också en intressant fråga som kompliceras av att hjärnan och nervsystemet växer i takt med att vi använder det. Om alla människor lät sig passiviseras av Netflix och annan subversiv judemedia så att IQ:n sjönk ner mot 70 så skulle jordskorpans påfrestningar av mänsklighetens vikt minska och antalet jordbävningar reduceras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in