2022-10-07, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindelmannen2
Hallonskogen1 >> fick du någon uppgift på hur många sidor det rör sig om?

Nej, jag frågade inte.
Citera
2022-10-12, 13:35
Medlem
Flurps avatar
Den här D.S är han adopterad/mörkhyad? Söker man på namnet får man upp nån hurtbulle som föreläser och sedan ett äldre YT konto med festbilder ifrån Nässjö så jag gissar på den först nämnda?
Citera
2022-10-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp
Den här D.S är han adopterad/mörkhyad? Söker man på namnet får man upp nån hurtbulle som föreläser och sedan ett äldre YT konto med festbilder ifrån Nässjö så jag gissar på den först nämnda?

Mörkhyad, adopterad.
Citera
2022-10-12, 16:35
Medlem
BengtDennizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flurp

D@n!els Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/FlipDeLuxe
Citera
2022-10-12, 18:36
Medlem
Flurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtDenniz
D@n!els Youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/FlipDeLuxe

Jag precis det var den jag hittade med.
Citera
2022-10-12, 19:00
Medlem
Nu finns det en artikel på smålands dagblad om rättegången.
Citera
2022-10-12, 21:52
Medlem
mosesjrs avatar
Rättegången inledd

https://sverigesradio.se/artikel/tog-flera-miljoner-atalas-for-att-ha-tomt-foraldrarnas-sparkonto
Senast redigerad av mosesjr 2022-10-12 kl. 21:59.
Citera
2022-10-14, 12:59
Medlem
BengtDennizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonskogen1
Nu finns det en artikel på smålands dagblad om rättegången.

https://www.smalandsdagblad.se/2022-10-12/foraldrarnas-miljoner-ar-borta--sonen-fortsatter-neka-i-tingsratten

Mamman:
Citat:
– Jag har sagt till honom att om han vill erkänna så kan han göra det. Men han har inte sagt något alls till mig om detta. Därför kan jag inte säga att det är han som har gjort det heller.

Citat:
Sonens advokat överraskade sedan mamman genom att använda hennes fortsatta generositet mot sonen emot henne. Han visade skärmdumpar av sonens swish-konto där mamman gjort ett tiotal swish-överföringar till sin son – trots bedrägerimisstanken – bara under september och oktober.

Beloppen var visserligen bara på några hundralappar per gång numera, men visade ändå på ett mönster, hävdade advokat Attesjö.

Han nämnde också hur föräldrarna historiskt ska ha bekostat bil, bröllop och Las Vegas-resor åt sonen.
Citera
2022-10-18, 22:54
Medlem
Någon som hört hur det gått med rättegången?
Citera
2022-10-20, 21:00
Medlem
BengtDennizs avatar
Citat:
Någon som hört hur det gått med rättegången?

Domen har inte kommit än. Brukar ta ca 2 veckor.
Citera
2022-10-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtDenniz
Domen har inte kommit än. Brukar ta ca 2 veckor.

Vad tror ni han får för straff om det blir fängelse eller om han är oskyldig?
Citera
2022-10-23, 17:27
Medlem
Citat:
Vad tror ni han får för straff om det blir fängelse eller om han är oskyldig?

Straffskalan har som lägst 6 månader och högst 6 år. Sen finns det givetvis andra saker som kan bidra till både sänkt och ökat straff, beroende på om personen i fråga blir dömd eller ej. Förmodar att även en personutredning mot mannen gjorts från frivården. De kan ha en betydande del för utgången.

Jag är bekant med åklagaren sen flera år tillbaka och har fått höra att även den åtalades fru varit högintressant i utredningen.

Enligt honom var även kvinnan åtalad, med åtalet ogillades. Under utredningens gång har det dock uppstått nya misstankar mot kvinnan och det kan komma leda till nytt åtal mot henne. Enligt åklagaren kan det inte uteslutas att den åtalade kan haft en medhjälpare eller att han helt enkelt är oskyldig och det är någon annan som kan misstänkas för de brott som står i åtalet.

Vi får se vad som sker när domen fallit, men enligt mina källor så finns det en betydande risk att åtalet mot kvinnan kommer tas upp och hon kommer kallas till huvudförhandling i tingsrätten.

Den förra åklagaren som under polisens utredning byttes ut av nån konstig anledning hävdar nämligen att kvinnan haft en stor del i det åtal som hennes man nu stått åtalad för. Han menar vidare på att kvinnan avfärdades alldeles för snabbt. Detta kan i praktiken betyda att kvinnan som fick sitt åtal ogillat kan vända och ett åtal mot henne kan bli aktuellt. Dock lär det bli så att kvinnan kommer kallas till nya förhör.

Enligt åtalet så har hon gjort sig skyldig till grov penningtvätt. Jag tror att hon har stor risk att bli åtalat på nytt och denna gången kommer det leda till huvudförhandlingar i tingsrätten.

Jag vet även att den nya åklagaren (ej min bekant) som kopplats in är en riktig gestapo som är känd för just sina hårda, men rättvisa metoder.

Det kan alltså med andra ord bli en hel omvändning i detta ärende där även kvinnan blir åtalad på nytt, denna gången styrkt från tingsrätten sida och där hon tvingas inställa sig till huvudförhandling.

Skall tilläggas att jag även läst hela förundersökningen på plats vid Eksjö Tingsrätt och är väl insatt i ärendet. Enligt min samlade bedömning så är det nått som inte stämmer. Det är för många bitar som inte stämmer överens med det som åklagaren lagt fram.

Då förhandlingen pågick under 2-3 dagar så förmodar jag att domen kommer inom några veckor. 2-3 veckor är praxis vid denna typen av förhandlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in