Citat:
Ursprungligen postat av
MasterBob
..kan någon reda ut hur det fungerar när man handlar med värdepapper. Har det något med utdelningar att göra och/eller att jag återinvesterar denna i nya värdepapper. Spelar det någon roll om jag återinvesterar i samma bolag utdelningen kom i från eller gäller det återinvestering generellt? Spelar det någon roll om jag flyttar pengarna från isk eller fungerar det bara om jag handlar nya värdepapper direkt med utdelningspengarna?
Du kan tjäna pengar på 2 sätt när det gäller aktier
1. Börskursen dvs aktiepriset stiger
2. Du får utdelning
Sedan kan bolag välja att ge ut utdelning eller inte, och ifall de inte ger ut utdelning så återinvesterar de i företaget och detta resulterar oftast i ett högre börskurs dvs aktiepriset stiger när företag gör detta och då tjänar du pengar ifall du säljer kursen eller det leder också till högre utdelningar i framtiden.
Ibland så är det så att styrelsen säger eller föreslår jaha, nu ska vi ge 2% av omsättningen som utdelning och detta röstas på bolagsstämman.
Men du som aktieägare kan välja att ta dig ur din position ifall de väljer att inte ge ut utdelning.
Att folk väljer att göra detta är för att de kan investera sina pengar bättre än vad företaget gör så när utdelningen inte ges så tar de sina pengar(säljer sina aktier i företaget) och börjar spekulera eller investera själva dessa pengar på marknaden.
Ränta på ränta grejen förutsätter att du återinvesterar alla dina pengar du får, dvs säljer aldrig dina aktier och håller dem kvar väldigt länge. Möjligtvis kan du få utdelning och använda dem. Eller så ser du börskursen bara stiga och stiga och stiga och stiga.
Förr i tiden så investerade folk i aktier endast pga utdelning men idag ger majoriteten av bolagen ingen utdelning eller väldigt liten utdelning så va fan får du för pengarna jo du ser börskursen stiga och på det sätter får du valuta för pengarna. Medans bolagen använder dina pengar som du ger dem via köp av aktier. Därför är det väldigt viktigt att förstå till vem man ger sina cash.
Du bör investera i undervärderade aktier då de kan gå upp i pris samt brukar de oftast ge högre utdelning. Men då måste deras fundamentals va bra.