2022-04-08, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
Så gott som varje gång jag dricker så lagar jag mat. Det är något visst som gör mig kreativ och får mig att bli harmonisk och lugn när jag rör ihop något i köket efter 4 glas vin.

Jag tror att många känner som jag, jag kan inte tala för andra - men för mig personligen så är det som en tryckventil. Det är nästan ett behov jag har att när jag börjar bli lagom rund under fötterna så måste jag ut i köket och svänga ihop nån gryta eller köttfärssås eller något annat. Det är som ett underliggande behov som pockar på just när jag dricker alkohol och har fått i mig en del, då ska det lagas mat!

Det har gått så långt att när jag vet att jag ska dricka så ser jag till att jag har ingredienser hemma för kulinarisk excess. Standard är nötfärs vilket går att variera nästintill i oändlighet. Vill jag göra köttfärssås eller hamburgare eller pannbiff eller cevapcici eller whatever, - så fungerar det. Jag ser till så att det finns olika lökar jag kan hacka, och olika kryddor och såser jag kan spetsa med. Känner jag mig vågad så köper jag hem något exotiskt kött eller kycklingfilé som jag kan hacka och göra gryta på. Men själva grejen är att när jag dricker har jag en fabless för att laga mat - det gör mig rofylld på något sätt.

Det måste finnas fler som jag som får inspiration på fyllan - dela med er av era erfarenheter och bästa recept, erfrenheter och tips.
Håller med helt.
Det är en konst att t ex hacka lök och få i den vid rätt tidpunkt när man bryner köttfärs.

Att vara måttfull och bara blanda i 2-4 vitlöksklyftor när receptet säger 1-2.
Jag har skapat otroliga mästerverk och någon enstaka gång en katastrof. 😂

Enda problemet jag ser här att det blir svårt att minnas hur man skapade mästerverket dagen efter när man höftat och improviserat till någon favoritlåt och liksom puffar i någon krydda här och där... Men kul är det, och jävligt gott!
Citera
2022-04-08, 00:13
Medlem
hippilis avatar
Laga mat på fyllan nej inte en gång till. Stekte hamburgare direkt på plattorna på högsta värme och även stekt ägg på hamburgargarna det blev inget bra, såg ut som något exploderat på spisen och ketchup överallt var inte roligt att se detta dagen efter och börja städa så nu för tiden blir det tråkiga smörgåsar i stället.
Citera
2022-04-08, 00:15
Medlem
CarpeDajms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Laga mat på fyllan nej inte en gång till. Stekte hamburgare direkt på plattorna på högsta värme och även stekt ägg på hamburgargarna det blev inget bra, såg ut som något exploderat på spisen och ketchup överallt var inte roligt att se detta dagen efter och börja städa så nu för tiden blir det tråkiga smörgåsar i stället.
Åt du upp eländet också?
Citera
2022-04-08, 00:19
Medlem
Milton.Millss avatar
Ja jag minns när jag slängde in en ugnsform med kycklingklubbor (såna man köper färdiga i frysdisken i aluminiumform) på fyllan. Somnade så klart. Vaknade upp efter några timmar och då var kycklingklubborna helt förmultnade och det luktade fan i hela köket. Fick rengöra ugnen grundligt och efter kanske två månader var stanken borta.

Sensmoralen - använd aldrig ugnen på fyllan.
Citera
2022-04-08, 00:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpeDajm
Åt du upp eländet också?
Det som gick såg det ut som dagen efter. Kan inte smakat bra och det var brända bitar på plattorna, aldrig mer.
Citera
2022-04-08, 00:27
Medlem
MasterBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Håller med helt.
Det är en konst att t ex hacka lök och få i den vid rätt tidpunkt när man bryner köttfärs.

Att vara måttfull och bara blanda i 2-4 vitlöksklyftor när receptet säger 1-2.
Jag har skapat otroliga mästerverk och någon enstaka gång en katastrof. 😂

Enda problemet jag ser här att det blir svårt att minnas hur man skapade mästerverket dagen efter när man höftat och improviserat till någon favoritlåt och liksom puffar i någon krydda här och där... Men kul är det, och jävligt gott!
Det är absolut en känsla att svänga ihop en något när man är som mest kreativ. Matlagningen blir så mycket roligare och godare efter några stänkare, det har jag alltid tyckt. Förr vet jag att folk hade matlagningssällskap då man samlades flera människor en gång i veckan och drack hejvillt. Det var en del av grejen.

Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av detta, men skulle tillfället uppenbara sig så hade jag inte bangat. Vad kan bli bättre än ett gäng grabbar halvsliriga på fyllan i köket med samma inställning - nu ska vi laga något gott. Samtidigt som man skålar i gott sällskap?

Tanken är att man roterar, så den här veckan är vi hos dig nästa vecka är vi hos mig osv.
Citera
2022-04-08, 00:35
Medlem
Brukar alltid göra en ”blackout chili” när jag druckit för mycket. Jag gillar inte chiligrytor. Att laga matlådor efter en flaska är mycket tacksamt dock
Citera
2022-04-08, 00:47
Medlem
Vad roligt att höra !
Absolut matlagningsvin eller whiskey, känner väl igen detta.. nerverna stillas och belöningssystemet får sitt, samtidigt släpps den goda kreativiteten lös ur sina hämningar,,
Ja för den som nu tål alkohol och har karaktär, samtidigt vet o behärskar var den tunna linjen går mot simpel fylla med tveklöst kaos i köket som följd.
(Även taskig eventuell relation sambo kärring etc som måste städa upp skiten)

Allt detta också förutsatt att har lite innanför pannbenet och erfarenhet av matlagning.
Det är ju bara detta faktum som sätter begränsningarna!
Har man desdutom någon att dela detta med och som uppskattar det hela,
Ja då är lyckan total!

Skribenten / TS verkar dock behärska detta till fullo och absolut inget fyllo!
Skål
Citera
2022-04-08, 01:02
Medlem
MasterBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
😂

Du hade den rätta feelingen. Ingen kan klandra dig för att du inte försökte + du platsar in i tråden över oss som gillar att laga mat på fyllan. Sen att det blev katastrof är mest en happy little accident, nästa gång lagar du burgarna i stekpannan eller på grillen och voilá! Du kommer vara så stolt över dig själv och det kommer smaka som gudarnas egen nektar spritsats i din mun.

Du får återkomma när du har lite mer erfarenhet och lagat lite mer på fyllan så du kan delge oss mer visdom.
Citera
2022-04-08, 01:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBob
😂

Du hade den rätta feelingen. Ingen kan klandra dig för att du inte försökte + du platsar in i tråden över oss som gillar att laga mat på fyllan. Sen att det blev katastrof är mest en happy little accident, nästa gång lagar du burgarna i stekpannan eller på grillen och voilá! Du kommer vara så srolt över dig själv och det kommer smaka som gudarnas nektar i munnen.

Du får återkomma när du har lite mer erfarenhet och lagat lite mer på fyllan så du kan delge oss mer visdom.
Jo vet inte varför det här skulle göras så, var både för suddig och rejält slirig men bra blev det inte. Borde haft roligt i alla fall med tanke på hur det såg ut på spisen. Skrattar åt det nu
Citera
2022-04-08, 01:17
Medlem
Bara lagat mat på fyllan 1 gång, efter det fick det bli kallt eller köpt.
Alldeles för stör brandrisk
Citera
2022-04-08, 02:02
Medlem
BrainDisorders avatar
Jag brukade få feeling, mestadels för att ölen förmodligen dämpade hungern ett tag men sedan trängde den igenom på senkvällen. Att köra långkok i ugnen osv är givetvis livsfarligt när klockan är 03 på natten men har goda minnen av att ha slevat ihop fake-carbonara, löksoppa med en jävla massa ost, tacos med diverse okristna tillbehör. Har även grillat hamburgare/tjockkorv på elgrill på balkong sent om nätterna med starka senaper och ketchupar hit och dit, det mesta går ner när man är hungrig och full.

Jag brukade även från snabbmatskioskerna beställa en kebabtallrik med mos, extra lök och bea.

EDIT: Brukar även göra gudomliga toasts med ost & skinka på senkvällen, dock har jag svårt att kalla det för matlagning då det handlar om formfranska stekt i ordentligt med smör i en panna med skinka, riven ost och kryddor (vitlök, svartpeppar, salt etc). Har du sen tidigare en vitlöksdipp färdig så är det lätt 10/10 på en sådan rätt.

Något som annars är sjukt enkelt att laga var en svampmacka, i höstas plockade man korgarna fyllda utav kantareller, trattisar och taggsvamp. Stek upp en lagom mängd och sedan sänk värmen, i med grädde, tryffelolja och diverse kryddor som salt, peppar, vitpeppar och få ihop en liten krämigare kärna. Lägg upp på smörstekta brödskivor och toppa med riven ost (gärna t.ex västerbotten eller gruyère) och kör i ugnen på högsta (eller väldigt hög) grader tills osten är ordentligt gratinerad.
Oerhört svårslaget rent smakmässigt kontra mängd och tillagningstid. Och så jävla gott, verkligen längtar till hösten endast så att jag kan få mer trattkantareller.
Senast redigerad av BrainDisorder 2022-04-08 kl. 02:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in