Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-29, 10:53
  #409
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beach2021-TOPPform
Ja kanske det, men jag tänker på atombomben tillexempel eller smarta generaler som "krigar". Det är totalt efterblivet men ett komplicerat spel de uppenbarligen "hanterar" och finner stimulerande.
Du kan leva på din gård och bruka jorden och ha ett ganska så magiskt liv... kräver inte supermycket IQ. Eller du kunde vara en dräng på den gården kanske om du har jättelågt IQ på gränsen till efterbliven. Dessutom verkar ju de flesta "genier" ofta vara missanpassade inte sällan deprimerade individer, man kan inte förhålla sig till det som att hög IQ=bra , låg IQ=dåligt, tycker inte jag.
Kanske finns någon sweetspot nånstans i mitten... men skulle tvivla på det faktiskt, handlar nog mest om andra grejjer om man pratar livskvalitet.

Alltså hög IQ är ju inte heller=dåligt... men det är väl inte det viktigaste egentligen. IQ är inte så himla viktigt imo.

Okej lågIQ individer kan inte få "toppkobb", tjäna bra och "klättra i statushirearkin"... fast det är liksom en lite weird diskussion också om man tänker på tex enron, eller andra knäppa företag uppe på toppen
Hur ser självmordsstatistiken ut, jag vet inte... men jag tror inte att retards är överrepresenterade. Kan ha fel iof, värt att kolla upp.
Tror det finns nåt som passar lågIQfolks också egentligen om väl samhället är lite mer typ organiskt och mindre stelbent.

Jag tycker du skriver väldigt intressant.

Ett bra liv kräver nog i grunden inte hög iq, bara att man har en livsstil som tillfredsställer ens viktigaste behov. För en man kanske en hustru, några barn, en gård där han kan försörja familjen, några vänner han kan ha roligt med och utvecklas med. Typ ett Amish liv. Antagligen ganska bra livsstil.

Genier är ofta socialt misslyckade, som Tesla och Newton. Det är nog plågsamt mentalt att vara väldigt rationell i ett inte särskilt rationellt samhälle eller kultur....

IQ är nog främst bra för gruppen, inte för individen. Tesla och Newton led psykologiskt och hade varken kvinnor eller barn, men har givit värdefulla bidrag till mänskligheten som överträffar praktiskt taget alla andra.....
Citera
2023-08-29, 11:02
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fattighjonas
Vilka aktiviteter och hobbyer anser ni vara tecken på låg intelligens?
Enligt mig är det en rund, gladlynt socialt trevlig och snäll man som kör taxi, buss eller lastbil alternativt är rörmokare eller kock/köksmästare. Dålig handstil och stavar som en kråka. Kan inte engelska. Fetlagd slentriansosse med knegarmentalitet och ointresserad av politik, djupare samtal och diskussioner. På fritiden dricker han öl med grabbgänget och håller på AIK eller Giffarna Sundsvall.
Är det en kvinna är hon tatuerad med något stort och fult och har silikonbröst. Förekommande i Lexbase under avsnitten bidragsbrott och hets mot folkgrupp.
Hur tänker ni er en typisk människa med lågt IQ? Vilka aktiviteter, personlighetsdrag och hobbies anser ni vara liktydiga med låg intelligens? Hur ser han ut?

För det första så finns det väl egentligen ingen med låg intelligens? E=MC² vilket betyder att Energi = Massa i kvadrat och du har en massa i kvadrat mellan dina öronsnibbar, precis som alla andra, hur skulle du kunna få ut mer energi ur din massa i kvadrat mellan dina öronsnibbar än vad någon annan kan? Enligt fysikens lagar så kan du inte det. Så bara där fallerar din åsikt om låg intelligens.

Vi kan ju däremot se en viss skillnad människor emellan. Så vad utgör denna skillnad? Ska vi kalla den för talang kanske? Som bekant så finns det ca 16 miljarder neuroner i hjärnan, en slags hub som sammankopplas med nervsceller där data kan flöda. Denna konstellation av nätverk utgör din formation av intelligens, beroende på konstellationens utformning så har du olika talanger. En fallenhet för matematik kanske? En fallenhet för musik? En fallenhet för motorik?

Vad dessa människor som du refererar till har för konstellation vet jag inte men någon form av konstellation har dom som vi kanske inte har upptäckt än. Men tittar du på fysikens lagar så finns det ingen dum människa. Och naturen skulle inte göra den ena människan så avgrundsdjupt mycket smartare än någon annan. Det där är bara ett nazistiskt önsketänkande om att du tillhör en gruppering av speciella människor. Vi kan dra en slutsats om att du har stora behov av tillhörighet och att få vara lite speciell. Kanske på grund av avsaknad ögonkontakt ifrån din mor när hon ammade dig, om du nu ens vart ammad?
Citera
2023-12-02, 17:01
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Sladda runt på en parkering med bilen. Dåligt matchande kläder, tatueringar och piercingar och rosafärgat hår (om tjej).

Ja, men det stämmer inte. Har stött på en sådan tjej, hon är väldigt snabbtänkt, klarar av alla dessa IQ-tester med höga resultat. Sen vet jag en snubbe som är med i Mensa. Men han är knarkare och verkar gå på en del psykmediciner.

Vad är då låg intelligens kan man fråga sig? Många kostymmänniskor har mycketkomplex och de snackar gärna om IQ mycket. Men det är mediokra nollor egentligen intelligensmässigt, även om de tjänar pengar.
Citera
2023-12-02, 17:19
  #412
Medlem
Behovet av att skryta om sin intelligens indikerar på en låg intelligens i mina ögon. Ointelligenta människor är medvetna om allt dom kan, medan intelligenta människor är medvetna om allt dom inte kan. Det i sig utgör en drivkraft för ytterligare lärande.
Citera
2023-12-11, 20:56
  #413
Medlem
Vad som kännetecknar låg IQ, de verkar besatta utav statussymboler : Senaste mobiltelefonen, "fräckaste" högtalaren, fränaste märket på jeansen, osv.

Oförmåga att delta i djupa diskussioner, de har heller inget intresse av att göra det.
Ofta arbetslösa, bidragsberoende och använder inte sällan droger/alkohol. Vad gör man annars utan arbete?
Skulle nog vilja påstå att 90% av alla hemlösa pundare har en IQ bra långt under medel, typ alla som går på amfetamin dagligen.

De saknar förmågan att tänka långsiktigt och så fort pengar kommer in på kontot så bränns dessa direkt, på resor, droger, alkohol eller dyl.
Citera
2023-12-12, 12:32
  #414
Medlem
Miys avatar
Nuförtiden kan man smidigt nog enkelt se det på vissa (oftast kvinnor) via hårfärgen.

Blått, rosa eller grönt hår är en indikation på att personen med 99% sannolikhet är spritt språngande galen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback