2022-12-19, 19:34
Medlem
LeBronThurmans avatar
Det känns så oerhört bra att min på sensommaren uttalade förhoppning infriades, och att HR dömer Fabian Cederholm till livstids fängelse för det planerade, utstuderade och fruktansvärt smärtfyllda dubbelmordet på de två lärarna, vilket beskådades utav en sannolikt svårt traumatiserad elev.

Det känns så oerhört rättvist att detta fall blir det första där en 18-åring ges livstids fängelse istf tidigare maxstraff 9 år och 8 mån (2/3 av 14 år).
Vardera utav de två morden uppfyller en straffmätning på livstids fängelse.

Självfallet skänker detta ingen tröst för de anhöriga, men det är ett bevis på att samhället har gjort det som minst måste genomföras i ett modernt rättssamhälle.

Än en gång V.I.F. 🕯🕯 ni saknade lärare.🌹❣

Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Fabian Cederholm är första person att dömas till livstid med den nya möjligheten till denna straffpåföljd ifrån 18 års ålder på en GP.

Det känns extra bra med detta utfall i en TR dom för ett så fruktansvärt vidrigt begånget brott.
Försvaret kommer att överklaga domen till HR, bl.a. med argumentet om FC autism.

Min förhoppning är att HR fastställer TR dom, och mina tankar går givetvis till de båda offrens anhöriga och vänner.⚘
V.I.F. 🕯🕯
Citera
2022-12-19, 20:03
Medlem
Vad lär han få sitta? Åtminstone 20 år va?
Citera
2022-12-19, 20:07
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Dubbelmördaren hade mycket att förlora som han tydligen inte insåg - han förlorade sin frihet.

Hans beslut fick stora konsekvenser för honom. FC kommer att spendera alla sina unga år bakom galler. Kanske kommer han att bli fri när han är runt ca 40 år? Han kommer då att komma ut till ett nytt samhälle som han inte känner med en grådaskig fängelsehy. Han har ingen framtid. Denne unge man har redan framtiden bakom sig.

Och den då 40-åriga Fabian kommer veta vad psykisk ohälsa verkligen innebär. Aj aj aj så trasig han då är. Men han kommer aldrig mer klara att göra nån illa vid det laget, så slutet gott allting gott! (Förutom för anhöriga till hans offer tyvärr)
Citera
2022-12-19, 20:25
Medlem
Lika bra Fabian UFO Cederholm får dra sig tillbaka till ensamheten och begrunda sina livsval.

Kommer säkert ägna de 20 kommande åren åt gaming istället, och får förhoppningsvis tillbringa ytterligare 20 år inlåst.
Citera
2022-12-19, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fabian - det framtida lallande vraket.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Och den då 40-åriga Fabian kommer veta vad psykisk ohälsa verkligen innebär. Aj aj aj så trasig han då är. Men han kommer aldrig mer klara att göra nån illa vid det laget, så slutet gott allting gott! (Förutom för anhöriga till hans offer tyvärr)

Ja Fabian kommer då att vara ett förtidspensionerat lallande vrak som kommer att behöva gå som patient i den öppna psykiatrin.

Han har nog då fullt upp med alla sina egna problem så orken/intresset lär knappast finnas kvar att ta livet av människor längre. Han kommer säkerligen att få en hel del psykofarmaka inne på kåken vilket är mycket bra. Kanske kommer han också att börja knarka? Hoppas också att Fabian blir "väl omhändertagen" inne på stillot av sina nya kompisar.
Citera
2022-12-19, 22:46
Medlem
Väl inne på anstalten kommer han säkerligen att bli en riktig plåga för personalen.
Ständiga sjuklappar med krav på att "ha samma rätt till vård som på utsidan"...joråsatte...kostar oss skattebetalare miljoner.
Citera
2022-12-19, 22:51
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Så lite så.
Tanken på vad som väntar honom gör mig varm inombords.

En rolig grej med fupen var när han beskrev hur han innan dådet trodde sig inte ha något att förlora, men att han nu efteråt insett att han faktiskt har det, och att det inte är för sent. Att han skulle kunna ha en framtid efter vad han har gjort är så verklighetsfrånvänt att man nästan vill klappa honom på huvudet.
Ja herregud. Kommer troligtvis behöva leva skyddat, hemligt och utanför samhället om han någonsin blir släppt.
Citera
2022-12-19, 23:04
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad lär han få sitta? Åtminstone 20 år va?

Det absolut lägsta tidsbestämda straffet domstolen får omvandla livstid till är 18 år. Sen villkorlig frigivning efter 2/3 dvs. han kommer sitta i fängelse minst 12 år. Har dock mycket svårt att tro att han får sitta så kort tid. Skulle jag få gissa skulle jag tro att han så småningom får straffet tidsbestämt till minst 40 år och därför får sitta 25 år eller så förutsatt att han sköter sig i finkan någorlunda.

För jämförelse fick en av malexandermördarna sin livstidsdom tidsbestämd till 35 år och blev VF.ad relativt nyligen.
Senast redigerad av Evil_Santa 2022-12-19 kl. 23:15.
Citera
2022-12-20, 06:24
Medlem
Polis2010s avatar
Är det Fabian Cederholm som är släkt med de andra Cederholms. Alltså de som gjort ont i samhället och Jan Guillou höll på med. Isåfall tycker jag väldigt synd om pojken. Han har haft en otrevlig start på livet.
Citera
2022-12-20, 06:55
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Är det Fabian Cederholm som är släkt med de andra Cederholms. Alltså de som gjort ont i samhället och Jan Guillou höll på med. Isåfall tycker jag väldigt synd om pojken. Han har haft en otrevlig start på livet.

Detta har varit uppe i tråden flera gånger.
Tveksamt samband.
Se sidorna 62 och 63.
(FB) Två lärare mördade av elev på Latinskolan i Malmö 2022-03-21

I övrigt finns en bra sammanfattning på första sidan om Fabians bakgrund.
Senast redigerad av Lilett 2022-12-20 kl. 06:58.
Citera
2022-12-20, 10:41
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Det absolut lägsta tidsbestämda straffet domstolen får omvandla livstid till är 18 år. Sen villkorlig frigivning efter 2/3 dvs. han kommer sitta i fängelse minst 12 år. Har dock mycket svårt att tro att han får sitta så kort tid. Skulle jag få gissa skulle jag tro att han så småningom får straffet tidsbestämt till minst 40 år och därför får sitta 25 år eller så förutsatt att han sköter sig i finkan någorlunda.

För jämförelse fick en av malexandermördarna sin livstidsdom tidsbestämd till 35 år och blev VF.ad relativt nyligen.
Jackie Arklöv som skjöt dom dödande skotten har fortfarande inte fått tidsbestämmt och han mördade ju också 2 personer. Poliser var det ju men Fabian har också mördat 2st så han kommer nog få sitta länge.
Citera
2022-12-20, 12:56
Medlem
headkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilett
Detta har varit uppe i tråden flera gånger.
Tveksamt samband.
Se sidorna 62 och 63.
(FB) Två lärare mördade av elev på Latinskolan i Malmö 2022-03-21

I övrigt finns en bra sammanfattning på första sidan om Fabians bakgrund.

Drygt när samma frågor upprepar sig.
Ingen har som Lilett skriver källa på att det är samma Cederholms som varit i farten nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in