Citat:
Ursprungligen postat av
Scubahero
Tror inte att det blir livstid. Verkar inte ha funnits någon större planering eller uppsåt. Frågan är om han kan dömas till vård? Verkar haft oerhört svårt att hantera sina egna känslor och olika sociala sammanhang. Oerhört tragiskt. Känner så med familjerna till Victoria och Sara, vilken skräck och lidande de måste ha upplevt, så onödigt och meningslöst alltihop.
Vård är reserverat till de som är väldigt tokiga. Jag ser inga tecken på att gärningsmannen ens har varit lite tokig. Han är fullt medveten om vad han har gjort och ångrar sig i princip inte. Direkt efter han blir gripen ska han ha yttrat:
"Jag har väldigt svårt att sätta ord på mina känslor. Men jag ångrar ingenting."
Senare i förhör kommer han efter lite resonerande fram till att han kanske ändå ångrar sig. Inte så övertygande i min mening.
Hur menar du att det inte finns någon planering och uppsåt? Han har förberett sig i flera dagar, så det var knappast något infall och jag vet inte hur man kan ha mer uppsåt än att medvetet utföra något sånt här. Motiv kan man däremot diskutera om det fanns något.