2022-07-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Man brukar väl sällan döma en 18åring till livstid?

Stämmer men ska bli intressant att se nu efter 2022 lagändring av ungdomsrabbaten, lagen ska inte tillämpas på personer 18 år och över på denna typen av brott.
Citera
2022-07-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scubahero
Tror inte att det blir livstid. Verkar inte ha funnits någon större planering eller uppsåt. Frågan är om han kan dömas till vård? Verkar haft oerhört svårt att hantera sina egna känslor och olika sociala sammanhang. Oerhört tragiskt. Känner så med familjerna till Victoria och Sara, vilken skräck och lidande de måste ha upplevt, så onödigt och meningslöst alltihop.

Vård är reserverat till de som är väldigt tokiga. Jag ser inga tecken på att gärningsmannen ens har varit lite tokig. Han är fullt medveten om vad han har gjort och ångrar sig i princip inte. Direkt efter han blir gripen ska han ha yttrat:
"Jag har väldigt svårt att sätta ord på mina känslor. Men jag ångrar ingenting."
Senare i förhör kommer han efter lite resonerande fram till att han kanske ändå ångrar sig. Inte så övertygande i min mening.

Hur menar du att det inte finns någon planering och uppsåt? Han har förberett sig i flera dagar, så det var knappast något infall och jag vet inte hur man kan ha mer uppsåt än att medvetet utföra något sånt här. Motiv kan man däremot diskutera om det fanns något.
Citera
2022-07-07, 15:31
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Vård är reserverat till de som är väldigt tokiga. Jag ser inga tecken på att gärningsmannen ens har varit lite tokig. Han är fullt medveten om vad han har gjort och ångrar sig i princip inte. Direkt efter han blir gripen ska han ha yttrat:
"Jag har väldigt svårt att sätta ord på mina känslor. Men jag ångrar ingenting."
Senare i förhör kommer han efter lite resonerande fram till att han kanske ändå ångrar sig. Inte så övertygande i min mening.

Hur menar du att det inte finns någon planering och uppsåt? Han har förberett sig i flera dagar, så det var knappast något infall och jag vet inte hur man kan ha mer uppsåt än att medvetet utföra något sånt här. Motiv kan man däremot diskutera om det fanns något.

Psykopat?
Citera
2022-07-07, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Psykopat?

Som sagt, jag tror inte han är tokig i lagens mening. Får heller inga psykopat känningar från vad jag läst.
Citera
2022-07-07, 17:32
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Tycker det är intressant i det här fallet. Alltså det verkar som han inte har gjort en stor rättspsykiatrisk utredning under perioden.

Men i ett annat fall J*ck Lindbl*m som yxmördade sin klasskompis fick redan göra en stor rättspsykiatrisk utredning innan åtalet väcktes. Vad beror det på?

Ni som vet och har följt ett annat fall tidigare.
Jacks fall handlar solklart om att man inte vill ta i problematiken. Killen har solklar autism och visste vad han gjorde, men rättväsendet vill inte hantera det.
Sexmånadsprövningarna av Jack är lika luddiga.

Finns många liknande fall. Mannen som försvarade tex sin grabb i rödby mot ungdomar skickades till psykiatrin enbart för man vågade inte ta i "nödvärnsrätten".
Citera
2022-07-07, 17:46
Medlem
skulle va väldigt märkligt om han inte får livstid.
Citera
2022-07-07, 17:49
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Läste en liten bit... fyfan

Att ingen personal hade möjlighet att känna igen de mördade på grund av att de skadats så mycket.
Horribelt att de identifierade ena genom att se efternamnet från barnen som ringde sin mamma då de förmodligen hade hört om det på nyheterna
Citera
2022-07-07, 20:45
Medlem
Citat:

Håller med dig till 100%
Citera
2022-07-07, 20:50
Medlem
''Fabian berättar att han hade funderingar av att ta livet av sig inne på toaletten. Han hade
övervägt att ta med ett rep för att hänga sig alternativt sticka en kniv i halsen på sig själv.
Fabian berättar att han väljer att låta bli på grund av att chansen för att han skulle vara död
innan polisen anträffar honom skulle vara minimal och då skulle han behöva leva med svåra
skador.''

Låter inte som en sjuk människa när han kan tänka flera steg framåt.
Citera
2022-07-07, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Läste en liten bit... fyfan

Att ingen personal hade möjlighet att känna igen de mördade på grund av att de skadats så mycket.
Horribelt att de identifierade ena genom att se efternamnet från barnen som ringde sin mamma då de förmodligen hade hört om det på nyheterna

Förstår ditt tänk men på en akut som tex i Malmö har man sett det mesta - bilolyckor, skottskador. Minns du kvinnan som blev brutalt misshandlad med en bräda vid en busshållplats i Malmö? Det är vanligt att man inte kan identifiera patienter. Man tar till alla hjälpmedel man kan.
Citera
2022-07-07, 21:42
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Förstår ditt tänk men på en akut som tex i Malmö har man sett det mesta - bilolyckor, skottskador. Minns du kvinnan som blev brutalt misshandlad med en bräda vid en busshållplats i Malmö? Det är vanligt att man inte kan identifiera patienter. Man tar till alla hjälpmedel man kan.

Jo förstås, men syftade mer på att en av sätten de identifierade var genom att hennes barn ringde. Menar mer att barnet måste varit så orolig, helt ovetandes om att mamman var död
Citera
2022-07-07, 21:55
Medlem
Läste det mesta och kuratorn skickade en remiss till Bup, en förfrågan om att utreda eventuell autism, som FC: s pappa godkänt. Men Bup avvisade och nekade FC en undersökning. Oklart på vilka grunder. Bra jobbat Bup!

Södra Latin satsade allra mest på värdegrundsarbete, men det verkar inte hjälpt Fabian nämnvärt. Hans förhör är ju gigantiska textmassor pladder, eller slurr. Han vet ju inte själv varför han gjorde det. Lite av varje:

Körkortet följde inte Fabbes tidsplan
Han visste inte varför militären tackade nej efter mönstringen och psykologitestet. Han fick ingen förklaring. Men vi fattar.
Hans examensarbete blev underkänt

Så han överfaller vem som helst, rätt ologisk och skev tankebana. Snacka om bristande självinsikt och reflektion. Autister, tänker annorlunda, det står klart. Alla hans lärare på skolan har varnat och signalerat från dag 1 att allt inte stod rätt till. Alla hans lärare fattade att han hade autism, fastän han var outredd.

Fattade jag också direkt när jag hörde om mordet, och många fler, fastän vi inte ens träffat killen. Bristande analysförmåga. Han dödar en lärare som han gillade. Borde bäst för autister och gå i träningsklass där de kan få stöd, och hjälp att hantera sin egen ångest och inre stress. Den vanliga skolan är inte anpassad efter annat än neurotypiska elever, de avvikande kan inte hävda sig socialt och hantera stresspåslaget när det inte blir förväntat resultat.
Senast redigerad av Mirandamirage 2022-07-07 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in