2022-05-07, 17:25
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag hade ett tillfälligt jobb på Arlanda under ett par månader 2017, och fick göra en liknande kontroll som den som beskrivs i denna tråd. Skulle säga att de allra flesta människor klarar den typen av test. Lever man ett liv utan brottslighet och liknande, och inte umgås med brottsliga personer, så klarar man testet. Min chef betraktade det närmast som en formalitet, tog för givet att jag skulle klara det, utan att ens känna mig. Vilket jag också gjorde, precis som den stora majoriteten.

Jo, jag kan det där in och utan, och Arlanda mm, men jag vet och kan också baksidan av det hela!
Vill inte avslöja mig mer…
Själva säkerhetskontrollen/intervjun var amatörmässig i sig! Och det finns anledningar till att man desperat söker efter personal, jag vet! Notera att regeringsledamöterna är säkerhetsklassade klass 1! Så ” Annika, hur har du det med betalningsanmärkningarna?”, Maggan, ingen svart hemhjälp va?” Och detta är säkerhetsklass 3?
Citera
2022-05-07, 17:34
Medlem
longlakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag hade ett tillfälligt jobb på Arlanda under ett par månader 2017, och fick göra en liknande kontroll som den som beskrivs i denna tråd. Skulle säga att de allra flesta människor klarar den typen av test. Lever man ett liv utan brottslighet och liknande, och inte umgås med brottsliga personer, så klarar man testet. Min chef betraktade det närmast som en formalitet, tog för givet att jag skulle klara det, utan att ens känna mig. Vilket jag också gjorde, precis som den stora majoriteten.
Såg det nu… Ny lag 2019, väsentlig skillnad emot 2017!
Citera
2022-06-21, 16:22
Medlem
longlakes avatar
Vore intressant om någon, som varit med, hade synpunkter på denna säkerhetsprövning, och då efter Lagen om Registerkontroll som kom 2019. Om rekryteringens oproffesionalism… Ta redovisningen om vad man gjort fem år tillbaks, man begär redovisning av vilka uppdragsgivare man haft om man exempelvis varit hantverkare. Säg att man varit egen företagare typ elektriker, då kan man ju haft 100-tals kunder, och dessa skall redovisas?
Citera
2022-08-04, 05:10
Medlem
longlakes avatar
Här kan man se de olika säkerhetsklasserna och kriterierna som skall uppfyllas. Flygplatskontrollant är normalt säkerhetsklass 3:
https://www.sakerhetspolisen.se/download/18.310a187117da376c6601d36/1636446528214/Vagledning-Personalsakerhet.pdf
Citera
2023-04-16, 07:42
Medlem
longlakes avatar
Detta är ett mycket knepigt förhållande, onödigtvis krånglade man till det med återanställningarna efter uppsägningarna i samband med pandemin, så att det uppstod ”en propp” vid SÄPO. Lagen om
registerkontroll tillkom år 2019, sedan beslutades det att redan anställd personal får till 2024 att genomgå samma säkerhetsprövning! Dvs det kan inte anses vara särskilt angeläget ur säkerhetssynpunkt! Märkligt också när det gäller andra yrkeskategorier, som kriminalvårdspersonal, där säkerhetsprövningen skulle ske ”skyndsamt”!
Menar att mycket av strulet med köbildningen hade kunnat undvikits om allt gjorts smidigare. Varför behöva genomgå en säkerhetsprövning vid ex sex månaders frånvaro då icke uppsagda har till år 2024 att genomgå densamma? Att det medgavs ”en dispens” på hela fem år ”luktar Arlandakorruption”, ett välkänt begrepp. De uppsagda utlovades fö en behovsanställning vilken ingen vet om det ens blev av?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in