Citat:
Ursprungligen postat av
baboon1486
Hejsan,
Bor som inneboende i en hyresrätt.
Lägenheten just ovanför där jag bor gjorde något dumt när dom renoverade sin lägenhet som jag förstått det och det läckte vatten ner till den lägenhet jag bor, just ovanför det rum som jag hyr utav lägenhetsinnevaren. Detta hände för ca 10 veckor sedan. Förutom att det har runnit (köksavlopps)vatten direkt i min klädkammare vilket gett de kläder som hängde ner en väldigt unken lukt, så gjorde de en fuktmätning här igår där bedömningen var att vissa delar av väggarna och taket just intill mitt rum (alltså samma innerväggar) kommer behöva bytas omgående. Jag kommer alltså behöva fixa alternativ boende under den tiden som bytet pågår, vad det nu kan vara (6-12 veckor?) Är i Stockholm så är inte så himla lätt.
Vem kan jag vända mig mot för att ersätta mig för dessa merkostnader, samt ersätta mig för kläderna som jag fått kasta? Är det lägenhetsinnevaren vars renovering/hantverkare orsakade detta (måste ju bevisas såklart), min eller deras försäkring, hyresvärden etc?
Har tyvärr inte haft någon hemförsäkring. Funderar på skaffa nu men det hjälper ju väl föga.
Kolla om din hyresvärd har en hemförsäkring så kanske du kan omfattas av den. Normalt har man en hemförsäkring som täcker sånt, och så gör försäkringsbolaget som lägenhetsinnehavaren ovanför har upp med ditt försäkringsbolag. Men om du inte har nån försäkring så kan det nog bli svårare vad gäller dina prylar. Alternativt boende är nog ännu svårare. Det är ju just för sånt här som man har försäkring, så du får se det här som läropengar. Ett bolag som Hedvig tex, är billigt och det är definitivt värt pengen när nåt händer.