Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Minskaavtalet bröts av båda sidor. Hur kan du tro att inte Ryssland är delaktiga i det?
Det var inte Rysslands ultimatum inledningsvis av invasionen. Det vet du mycket väl om. Det var att avmilitärisera Ukraina och och krävde också Krim som helt ryskt tillsammans med Donbass. Någonting som Ryssland inte hade från början och aldrig har varit deras. En ren och skär ockupation och annektering.
https://thehill.com/policy/international/596551-russia-demanding-that-ukraine-demilitarize/
Varför ska Ukraina gå med på detta? De blir ju skrämda till underkastelse.
Vi ser ju nu också eftersom Ryssland tvingat fram val i sina ockuperade områden att de ville ha mer land än vad de inledningsvis erkände. Ett jävla ljugeri rakt igenom.
Det har gått för långt för att Ryssland har tagit mer land än vad de "lovade".
Bryr du dig inte om alla Ryssar som dör i invasionen och bara blir liggande i något dike?

För någon månad sen var Ukraina krossade när Ryssland avancerade någon meter om dagen i Donbass. Jag tror du var med i kören som skrev att Ryssland har 10ggr mer artilleri än Ukraina och det är lika bra att de ger upp. Sedan kom 16(!) HIMARS och helt plötsligt har Ukraina mer resurser till förfogande.
Nu mer eller mindre kör Ukraina över Ryssland. De överger Kherson nu verkar det som.
Tja men det verkar knappast vara Himars det handlar om?
Det är nog något annat det beror på. Snarare beror det på brister hos de ryska trupperna tror jag.
Antagligen därför den ryska "mobiliseringen" på sistone.
Det var en överraskning för mig när det kom ut siffror på antalet trupper på båda sidor.
Jag trodde länge att ryska armén var numerärt överlägsna men det var tydligen precis tvärtom.
Då hjälper inget artilleri i världen om trupperna saknas.
Jag är inte militär expert så jag bara spekulerar om att detta krig långtifrån är över tyvärr!.
Kunde Kiev vända på steken efter flera månaders förluster så kan givetvis Kreml se till att vända det hela igen. Det är så krig funkar.
Eller också kanske inte Kreml/Putin anser att just Ukraina är så viktigt som de påstått?
Allting som snurrar runt Putin/Lavrov et al numera verkar handla om världshandel och allianser av alla slag. Att de är i färd med att bygga en ny världsordning. Kriget i Ukraina är mest en black om foten för Putin i världspolitiken.
Vilket är samma motiv som USA har i detta krig (fast för att behålla den gamla världsordningen).
Ukraina verkar mest vara en spelbricka i geopolitiken för såväl Moskva som Washington.
Om det är på det viset kanske vi kan hoppas på att Putin hittar på något argument för att dra sig ur skiten? Det vore det enklaste IMO.