2022-10-06, 13:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Det borde inte vara lönsamt för Ukraina heller med tiotusentals döda trupper och flera tusen döda civila.
För att inte tala om alla skadade psykiskt och fysiskt. En samhällsekonomi i fritt fall osv.
Klart som helvete att det inte är lönsamt för ett land att bli invaderat.

Citat:
Därför borde fredsavtal (ungefär det som Elon Musk föreslog vilket liknar Minskavtalet) ha fixats innan invasionen eller åtminstone hade man en stor chans i mars i Istanbul. Men Zelensky vägrade, ivrigt påhejad av Boris Johnson. USA ville fortsätta kriget och utlovade massivt stöd i utbyte, annars hade det varit omöjligt för Ukraina att driva det vidare.
Nu har konflikten eskalerat bortom räddning.
Hoppas du är nöjd. Det finns fortfarande en massa ukrainare kvar att döda.
Vad pratar du om? Kraven som Ryssland har kommit med som ett ultimatum för fred går inte att acceptera för Ukraina. Det är slutet för deras land.

Nu vinner de också terräng. Finns inget skäl för Ukraina att acceptera något för att blidka Ryssland. Ryssland står ju för fan på knä. De ska givetvis gå förlorande ur detta.
Citera
2022-10-06, 14:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Klart som helvete att det inte är lönsamt för ett land att bli invaderat.

Vad pratar du om? Kraven som Ryssland har kommit med som ett ultimatum för fred går inte att acceptera för Ukraina. Det är slutet för deras land.

Nu vinner de också terräng. Finns inget skäl för Ukraina att acceptera något för att blidka Ryssland. Ryssland står ju för fan på knä. De ska givetvis gå förlorande ur detta.

Det hade väl inte varit slutet för deras land att följa Minskavtalet?
Nu har det gått för långt redan, det hade de väl kunnat förutse?
En korrupt ledare som Zelensky går med på att driva USAs krig mot Ryssland, om de har tur (stor tur) kan de krossa ryska armén utan vidare efterräkningar, men har de otur så riskerar de nu att ha förlorat landområden för alltid till Ryssland + att deras armé i slutändan blir krossad och annat värre som jag helst inte ens vill tänka på.
Kriget är långtifrån över bara för att Kiev har avancerat en smula på sistone (vilket sannerligen var på tiden med tanke på de resurser de har till förfogande). Det borde även du förstå.
Citera
2022-10-06, 14:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det hade väl inte varit slutet för deras land att följa Minskavtalet?
Minskaavtalet bröts av båda sidor. Hur kan du tro att inte Ryssland är delaktiga i det?

Det var inte Rysslands ultimatum inledningsvis av invasionen. Det vet du mycket väl om. Det var att avmilitärisera Ukraina och och krävde också Krim som helt ryskt tillsammans med Donbass. Någonting som Ryssland inte hade från början och aldrig har varit deras. En ren och skär ockupation och annektering.
https://thehill.com/policy/international/596551-russia-demanding-that-ukraine-demilitarize/

Varför ska Ukraina gå med på detta? De blir ju skrämda till underkastelse.

Vi ser ju nu också eftersom Ryssland tvingat fram val i sina ockuperade områden att de ville ha mer land än vad de inledningsvis erkände. Ett jävla ljugeri rakt igenom.

Citat:
Nu har det gått för långt redan, det hade de väl kunnat förutse?
Det har gått för långt för att Ryssland har tagit mer land än vad de "lovade".

Citat:
En korrupt ledare som Zelensky går med på att driva USAs krig mot Ryssland, om de har tur (stor tur) kan de krossa ryska armén utan vidare efterräkningar, men har de otur så riskerar de nu att ha förlorat landområden för alltid till Ryssland + att deras armé i slutändan blir krossad och annat värre som jag helst inte ens vill tänka på.
Bryr du dig inte om alla Ryssar som dör i invasionen och bara blir liggande i något dike?

Citat:
Kriget är långtifrån över bara för att Kiev har avancerat en smula på sistone (vilket sannerligen var på tiden med tanke på de resurser de har till förfogande). Det borde även du förstå.
För någon månad sen var Ukraina krossade när Ryssland avancerade någon meter om dagen i Donbass. Jag tror du var med i kören som skrev att Ryssland har 10ggr mer artilleri än Ukraina och det är lika bra att de ger upp. Sedan kom 16(!) HIMARS och helt plötsligt har Ukraina mer resurser till förfogande.

Nu mer eller mindre kör Ukraina över Ryssland. De överger Kherson nu verkar det som.
https://twitter.com/CasualArtyFan/status/1577416214191943681
Senast redigerad av Conception 2022-10-06 kl. 14:26.
Citera
2022-10-06, 14:31
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du blandar ihop tillfällig brist med avsaknad av kapacitet. Man stänger av produktion helt när den inte är lönsam. Det betyder inte att man inte kan starta upp dem igen. När det gäller kärnkraftverk är det svårt att starta upp ett som är avstängt men när det gäller många andra typer är det en fråga om veckor eller dagar.

Ja i sverige kan man nog inom ett par veckor starta upp sina biokraftverk/oljekraftverk på ett par veckor. Kolkraftverk tar längre tid ute i Europa, beroende på om de har börjat fasats ut eller står i reserven.
Ute i europa startas dessa verk upp nu med olika starttider. 2010-12 någonting så startades de gammla kolkraftverken upp igen efter att de inte betalt gasen till ryssland och således stod utan ström.
Jag säger inte att det inte går. Men det kostar pengar, likväl som de enorma investeringar som europa redan gjort för att anpassa sig till den ryska gasen.
Citera
2022-10-06, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Col Macgregor, i en intervju för Tucker Carlsson för ett par dagar sedan, säger att Ryssland redan har vunnit och att Washington vet detta. Nu handlar det bara om att förlänga striderna och försöka rädda ansiktet så gott som möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=_CFL7IoJz4U

(Om YouTube tar bort klippet ovan finns diskussion i den här videon och intervjun med bättre kvalitet:
https://youtu.be/xeRezMTBK4Q )

Jo, det bör ju stämma. Ryssland fortsätter att ta områden utan något särskilt motstånd alls. Det finns inte heller några som helst rapporter om att de få vapen som lyckas komma fram till Ukraina skulle ha gjort någon som helst skillnad. Istället ger Ukrainska trupper upp lite här och var för att de saknar vapen och stöd.
https://www.washingtonpost.com/world/2022/05/26/ukraine-frontline-russia-military-severodonetsk/
https://www.adn.com/nation-world/2022/05/27/ukrainian-volunteer-fighters-in-the-east-feel-abandoned/

Så om det är sant är frågan bara hur länge Biden och Johnsson kommer att lyckas övertala Z att fortsätta med de menlösa charaderna.

... Så har Macgregor rätt? Och om du inte håller med, vilka reella motbevis finns?

Så det var på FOX? Då antar jag att motsatsen är sann, dvs att Putin snart blir avsatt eller dödad och att Ryssland blir upplöst.

Motbeviset är att kriget inte är över. Antar att rapporterna rörande att Ukraina återerövrar stora områden också verkar tala emot det.
Citera
2022-10-06, 14:35
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
De exporterar alltså 7% av sin gas mot tidigare, dessutom till rabatterat pris.

Det är inte så litet inkomstbortfall.

Europa PLANERAR att fasa ut 2/3 av den ryska gasen till årsskiftet. Dvs de har inte gjort det än och det återstår att se. Tillsvidare exporterar ryssland till europa. Och 1/3 kommer bli kvar. Det jag menar är att ryssland får ett temporärt exportbortfall men ökar istället till Asien. Det kommer kosta betydligt mer för europa att ställa om.
Citera
2022-10-06, 14:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Jag säger inte att det inte går. Men det kostar pengar, likväl som de enorma investeringar som europa redan gjort för att anpassa sig till den ryska gasen.

Klart att det kostar pengar, men det är inte samma sak som att säga att det inte går. Folk skriker som om det är apokalypsen. Vi har redan de tekniska lösningarna för att lösa t.o.m klimatkrisen, det är bara att vi inte vill spendera ett jävla skit på någonting.
Citera
2022-10-06, 14:38
Medlem
Tänkte först skriva att videon som länkades var 4 månader gammal, sedan såg jag att tråden också är det.

Svar nej. Ryssland har inte vunnit kriget. Klappskaftet som hävdade det för fyra månader sedan hade fel då, och ännu mer fel om han skulle hålla fast vid sin åsikt idag.

Inte ens eliten i Kreml hävdar att de har vunnit kriget. För det första har de inte ens startat något krig, och för det andra kan inte ens de vara så korkade att de menar att de vunnit.
Citera
2022-10-06, 14:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Minskaavtalet bröts av båda sidor. Hur kan du tro att inte Ryssland är delaktiga i det?

Det var inte Rysslands ultimatum inledningsvis av invasionen. Det vet du mycket väl om. Det var att avmilitärisera Ukraina och och krävde också Krim som helt ryskt tillsammans med Donbass. Någonting som Ryssland inte hade från början och aldrig har varit deras. En ren och skär ockupation och annektering.
https://thehill.com/policy/international/596551-russia-demanding-that-ukraine-demilitarize/

Varför ska Ukraina gå med på detta? De blir ju skrämda till underkastelse.

Vi ser ju nu också eftersom Ryssland tvingat fram val i sina ockuperade områden att de ville ha mer land än vad de inledningsvis erkände. Ett jävla ljugeri rakt igenom.

Det har gått för långt för att Ryssland har tagit mer land än vad de "lovade".

Bryr du dig inte om alla Ryssar som dör i invasionen och bara blir liggande i något dike?

För någon månad sen var Ukraina krossade när Ryssland avancerade någon meter om dagen i Donbass. Jag tror du var med i kören som skrev att Ryssland har 10ggr mer artilleri än Ukraina och det är lika bra att de ger upp. Sedan kom 16(!) HIMARS och helt plötsligt har Ukraina mer resurser till förfogande.

Nu mer eller mindre kör Ukraina över Ryssland. De överger Kherson nu verkar det som.

Tja men det verkar knappast vara Himars det handlar om?
Det är nog något annat det beror på. Snarare beror det på brister hos de ryska trupperna tror jag.
Antagligen därför den ryska "mobiliseringen" på sistone.
Det var en överraskning för mig när det kom ut siffror på antalet trupper på båda sidor.
Jag trodde länge att ryska armén var numerärt överlägsna men det var tydligen precis tvärtom.
Då hjälper inget artilleri i världen om trupperna saknas.
Jag är inte militär expert så jag bara spekulerar om att detta krig långtifrån är över tyvärr!.
Kunde Kiev vända på steken efter flera månaders förluster så kan givetvis Kreml se till att vända det hela igen. Det är så krig funkar.

Eller också kanske inte Kreml/Putin anser att just Ukraina är så viktigt som de påstått?
Allting som snurrar runt Putin/Lavrov et al numera verkar handla om världshandel och allianser av alla slag. Att de är i färd med att bygga en ny världsordning. Kriget i Ukraina är mest en black om foten för Putin i världspolitiken.
Vilket är samma motiv som USA har i detta krig (fast för att behålla den gamla världsordningen).
Ukraina verkar mest vara en spelbricka i geopolitiken för såväl Moskva som Washington.
Om det är på det viset kanske vi kan hoppas på att Putin hittar på något argument för att dra sig ur skiten? Det vore det enklaste IMO.
Citera
2022-10-06, 14:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Europa PLANERAR att fasa ut 2/3 av den ryska gasen till årsskiftet. Dvs de har inte gjort det än och det återstår att se. Tillsvidare exporterar ryssland till europa. Och 1/3 kommer bli kvar. Det jag menar är att ryssland får ett temporärt exportbortfall men ökar istället till Asien. Det kommer kosta betydligt mer för europa att ställa om.

De kan inte sälja mer än en liten bråkdel av gasen till Asien. De har inte LNG-faciliteter som motsvarar gasledningarna.
Citera
2022-10-06, 15:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Tja men det verkar knappast vara Himars det handlar om?
Det är nog något annat det beror på. Snarare beror det på brister hos de ryska trupperna tror jag.
Antagligen därför den ryska "mobiliseringen" på sistone.
Det var en överraskning för mig när det kom ut siffror på antalet trupper på båda sidor.
Jag trodde länge att ryska armén var numerärt överlägsna men det var tydligen precis tvärtom.
Då hjälper inget artilleri i världen om trupperna saknas.
Var någonstans har styrkeförhållandena presenterats? Länk?

Citat:
Jag är inte militär expert så jag bara spekulerar om att detta krig långtifrån är över tyvärr!.
Kunde Kiev vända på steken efter flera månaders förluster så kan givetvis Kreml se till att vända det hela igen. Det är så krig funkar.
Jag är en militär expert och jag ser att kriget är över för Ryssland. Man kan inte mobilisera fram stridande förband under en konflikt. Dessa måste tränas långt tidigare och speciellt den mentala inställningen. Hur tror du den mentala inställningen är hos de ryska rekryterna som kommer till fronten? Kämpar de för sin familj?

Citat:
Eller också kanske inte Kreml/Putin anser att just Ukraina är så viktigt som de påstått? Allting som snurrar runt Putin/Lavrov et al numera verkar handla om världshandel och allianser av alla slag. Att de är i färd med att bygga en ny världsordning. Kriget i Ukraina är mest en black om foten för Putin i världspolitiken.
Vilket är samma motiv som USA har i detta krig (fast för att behålla den gamla världsordningen).
Ukraina verkar mest vara en spelbricka i geopolitiken för såväl Moskva som Washington.
Om det är på det viset kanske vi kan hoppas på att Putin hittar på något argument för att dra sig ur skiten? Det vore det enklaste IMO.
Ryssland är en puttemakt nu utåt sett. Det kan såklart finna allianser i likasinnade land men dessa försvinner snabbt från jordklotet. USA kommer att behålla sin världsledande ställning med hjälp av deras sprudlande kultur. När alla vill studera i landet och när deras frihet lockar så blir det svårt för andra länder att göra något åt det. Det enda de kan göra är att stänga in sig. Det är ju så enkelt som att ställa sig själv frågan, var vill du helst leva någonstans? De länderna som hamnar högt på den listan kommer det att gå bra för.
Citera
2022-10-06, 15:19
Medlem
Citat:

Tveksam om det kommer att kosta mer på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in