2022-03-22, 12:48
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag säger det inte ofta men här måste jag faktiskt påpeka att detta är en ovanligt klarsynt analys presenterad på ett klart och lättfattligt sett. Flashback kan vara stolt över att ha skribenter som dig.

Tack ska du ha.

Det sorgliga med hela problembilden är att man alls måste lämna en sådan analys. Polariseringen är så stor och hatet mellan grupperingarna så brännhett, att någon rimlig diskussion synes vara nästintill omöjlig.
Citera
2022-03-22, 12:51
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Tack ska du ha.

Det sorgliga med hela problembilden är att man alls måste lämna en sådan analys. Polariseringen är så stor och hatet mellan grupperingarna så brännhett, att någon rimlig diskussion synes vara nästintill omöjlig.

Hur tror du denna konflikt kommer at sluta? Mellan Ryssland och Ukraina alltså?
Citera
2022-03-22, 13:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Hur tror du denna konflikt kommer at sluta? Mellan Ryssland och Ukraina alltså?

Det är oerhört svårt att sia om. Den bild som så sakteliga blivit känd visar ju, tvivelsutan, att det går avsevärt sämre för Ryssland på marken än någon något sånär militärtekniskt, strategiskt och taktiskt insatt bedömare hade trott. Avancerar de? Ja, det gör de, men till en förlustprocent i manskap och materiel som närmast för tankarna till våra världskrig i omfattning.

Som jag tidigare poängterat, då jag tror att de ukrainska förlustsiffrorna för ryska förband är starkt överdrivna, så är förlusterna ett jätteproblem för Ryssland om de så bara är 50, eller 25% av vad Ukraina påstår. Ta stridsvagnar, exempelvis. Det påstås att ryssarna hittills förlorat runt 500 stridsvagnar. Det tror jag är överdrivet, men säg att de förlorat 250-300 stk, så är det fortfarande fler stridsvagnar än Sverige och Norge har tillsammans i det lägre fallet, och fler än Sverige, Norge och Danmark har tillsammans i det högre fallet.

Jag menar att det är perspektiven som saknas, där folk stirrar sig blinda på siffror och träter och dividerar om det rör sig om 500 vagnar eller 600, 1500 lastbilar eller 1400. Det är, oavsett siffra som stämmer, förluster i en omfattning som inget land sett maken till sedan 1945.

Det kan gå lite som det vill i Ukraina, det jag dock tror är att Ryssland kommer att gå starkt lidande ur den här konflikten, såväl försvarsmässigt som ekonomiskt och politiskt.
Citera
2022-03-22, 13:27
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Det är oerhört svårt att sia om. Den bild som så sakteliga blivit känd visar ju, tvivelsutan, att det går avsevärt sämre för Ryssland på marken än någon något sånär militärtekniskt, strategiskt och taktiskt insatt bedömare hade trott. Avancerar de? Ja, det gör de, men till en förlustprocent i manskap och materiel som närmast för tankarna till våra världskrig i omfattning.

Som jag tidigare poängterat, då jag tror att de ukrainska förlustsiffrorna för ryska förband är starkt överdrivna, så är förlusterna ett jätteproblem för Ryssland om de så bara är 50, eller 25% av vad Ukraina påstår. Ta stridsvagnar, exempelvis. Det påstås att ryssarna hittills förlorat runt 500 stridsvagnar. Det tror jag är överdrivet, men säg att de förlorat 250-300 stk, så är det fortfarande fler stridsvagnar än Sverige och Norge har tillsammans i det lägre fallet, och fler än Sverige, Norge och Danmark har tillsammans i det högre fallet.

Jag menar att det är perspektiven som saknas, där folk stirrar sig blinda på siffror och träter och dividerar om det rör sig om 500 vagnar eller 600, 1500 lastbilar eller 1400. Det är, oavsett siffra som stämmer, förluster i en omfattning som inget land sett maken till sedan 1945.

Det kan gå lite som det vill i Ukraina, det jag dock tror är att Ryssland kommer att gå starkt lidande ur den här konflikten, såväl försvarsmässigt som ekonomiskt och politiskt.

Ok, jag tror som du att siffrorna är starkt överdrivna ifrån Ukrainskt håll angående Rysslands förluster, och starkt underdrivna över deras egna förluster, som de är väldigt försiktiga med att nämna för den delen. Detta är helt naturligt för att hålla moralen uppe hos de egna.

Efter att ha läst storys av det här slaget så är jag dock övertygad om att det går mycket sämre för Ukraina än de vill ge sken av (FB) Redditorer blir slaktade som spädgrisar av 1:a SS Leibstandarte Vladimir Putin

Det stämmer dessutom med vad många andra oberoende rapportörer inifrån Ukraina rapporterat, även om man bortser ifrån vad översten säger, som säger ungefär samma saker.

Ju mer info man har desto lättare blir det att göra analysen att Ryssland vinner detta ganska snart. Det tar dock tid på grund av deras ovilja att riskera civila dödsoffer i onödan. Jag tippar på inom 3 veckor om inte Zelenski har hissat den vita flaggan innan dess, så är han död eller tillfångatagen. Tror du jag är för optimistisk?
Citera
2022-03-22, 13:35
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Därför att de vill att det ska vara sant.

Det moderna informationsflödet har gjort att människor i västländer med relativt hög levnadsstandard och sociala skyddsnät är så fjärmade från verkligheten att de går tillbaka till underliga politiska parenteser (Marxism, Marxism-Leninism, Maoism o.s.v.) och rena fantasiscenarion (som att Rysslands invasion av Ukraina går bra, och är positiv), eftersom de aldrig behöver möta några bekymmer om de har fel. De kan, per definition, ha fel hela sina liv och ändå leva bra liv. Det kunde man inte förr. Om man hade fel, eller röstade fram fel person, eller stödde den förlorande sidan i en konflikt, så betydde det allt som oftast att konsekvenserna av de här valen direkt påverkade ens eget liv, och/eller liv och hälsa till den aktuella personens närstående. Detta för att världen var mindre och de eller det du stödde hade direkt inverkan på ditt liv.

I det moderna informationssamhälles öken kan vilken fringe-grupp tokstollar som helst framstå som om de sitter på den enda klart lysande sanningen, eftersom de aldrig möter några konsekvenser av att de har fel. Det är, ska vi säga, en internetversion av skadade människor som går från den ena sekten till den andra, eller från det ena destruktiva förhållandet till det andra, utan att någonsin bli ställd inför något ultimatum. De kan fortsätta att mata sitt skadade psyke med mer dumheter år efter år, därför att konsekvensbild saknas. I år stödjer de Putin för att de hatar västvärldens utveckling, nästa år står de på Kinas sida i någon obskyr konflikt i Asien och året efter är det något annat de kan "stå för" utan att egentligen stå för något alls.

De som stöder Putin här inne är ofta rena tramspellar och troll, de vet att de har fel och skriver som de gör för att jävlas och härja. Men det finns en inte obetydlig del av ovanstående typer.

Det som, sorgligt nog (och mest p.g.a. ovanstående typers härjningar och trams i varenda tråd), saknas i stort är objektiva diskussioner, där man inte börjar bete sig som en amfetaminist som inte fått sova på 3 dygn direkt, utan faktiskt diskuterar den propaganda och de bekymmer som finns på båda sidor, på ett objektivt sätt.

Det var självsäkert.
Statskuppen?
Folkmordet?
Kriget som redan pågick?
USAs och NATO-vapen som närmat sig gränsen sedan Sovjet och fortsatt efter att man nekat Ryssland medlemskap i NATO?
Rysk kärnvapenpolicy om att endast användas defensivt medans USA och NATO fortsatt ha policy som tillåter offensiv attack först, så som diskuterats i NATO, medans man fortsatt flytta annars kärnvapenbestyckade missiler till Polen?
Löftena sedan Berlinmuren om att inte expandera öst?
Fredsavtalen om att inte vara i konflikt med varandras försvar?
De tiotalet andra fredsavtalen från en handfull olika internationella sammarbeten som ingåtts de senare decennierna?
Folket som flydde till Ryssland dagarna innan de försvarade befolkningen i utbrytarstaterna av befolkningen som inte fick rösta, förföljs på olika sätt eller ligger i massgravar?
Den 2/3 hade Ryssland ca. 500 döda soldater medans Ukraina som enligt Wikipedia bedömdes underskatta sina dödstal för att höja moralen, som trots detta då hade, vem vet men säg 6-10 ggr fler dödade?
Rysslands evakuering av civila?
Affärer är öppna som vanligt och tåger går i tid, det har hittills inte dött 1000 civila sedan Ryssland gick in nu sist, säkert till större del av Ukrainska vapen då de använder mänskliga sköldar medans Rysslands eget uttalade syfte med hela grejen är att hjälpa befolkningen.
USAs många labb med biovapen?
Nazisterna?

Jag har fler skäl än så.

Vilka övertygande skäl har du att tro detta är fel?
Vilka övertygande skäl har du att tro det vore rätt att stötta Ukraina och kritisera Ryssland?

Jag har tamefan inte hört ett bra skäl från er sida varken för er sak eller mot era meningsmotståndare.
Jag har gjort mig besvär och lyssnat på folk som pratar för bägge sidor. Jag har fortsatt att fråga om andras skäl hela tiden. Ni bara skriker er tro med mer bestämda ord högre.

Folkmordsförsvararna som stödjer den nazistiska statskuppen och den mångårige förföljelsen av en del av befolkningen och kriget som pågått i åratal, som gärna bidrar med pansarbrytande vapen mot fredsbevarande styrkor när de går in för att försvara befolkningen och försöka förhandla fredsavtal, för att kunna ha ihjäl dessa, som aldrig i hela mitt liv har utgjort ett problem för oss, hur kan ni vara så förbannat säkra på att ni har rätt, när EU och Sverige också censurerar och bedriver propaganda?

Allt jag hör är tankeläsning och barnsliga sagor om den onda skurken. Ingen förstår Putin men alla vet att det är fel. Alla är så jävla övertygade och jag förstår inte varför det då skulle vara så svårt att få reda på ens något bra skäl alls.

Jag vill inte veta vad ni tror utan vilka goda skäl ni har att tro. Som om vi låtsades vara vuxna som pratade om allvar.

Jag vet inte så jag uppmanar inte till ageranden som går ut över andra. Jag vill göra mig säker på att jag förstått era bästa argument först också.
Citera
2022-03-22, 13:51
Medlem
dodcoviddods avatar
Citat:
Tack ska du ha.

Det enda sättet att lösa situationen är att alla har panik och lyssnar enbart på CNN. Vi kommer tvingas höja skatterna för att betala för bensin-rabatten och våra barn ska lära sig kulturmarxism. Då kan vi äntligen krossa det västerländska samhället och införa liva den eviga kulturmarxistiska utopin som ska vara i alla evighet, exakt som den gjorde i Sovjet.
Citera
2022-03-22, 14:44
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Nej jag kan inte se den otroliga skillnaden.
Berätta gärna för mig.

Har den militära taktiken ändrats mycket anser du? Eller tänker du på vapen?

I andra världskriget använde dom vapen som skjöt kulor, i Irakkriget använde dom också vapen som skjöt kulor. Exakt samma princip
Det är samma principer i krigföring då som nu
Tekniken har endast blivit lite förfinad.

Ja mycket förfinad. I andra världskriget eldade man upp hela städer typ Dresden, Tokyo, Nagasaki m.fl. och och räddade på så sätt många liv...
Citera
2022-03-22, 15:44
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodcoviddod
Det enda sättet att lösa situationen är att alla har panik och lyssnar enbart på CNN. Vi kommer tvingas höja skatterna för att betala för bensin-rabatten och våra barn ska lära sig kulturmarxism. Då kan vi äntligen krossa det västerländska samhället och införa liva den eviga kulturmarxistiska utopin som ska vara i alla evighet, exakt som den gjorde i Sovjet.

Du har också genomskådat lögnerna märker jag. Skönt att se. Tragiskt att se så få moderatorer som gjort det. Finns det ens en enda? Jag såg någon röstningstråd och alla moderatorer som röstade höll på Ukraina. Jag tycker MacGregor gör det uppenbart hur det står till, det borde gälla vem som helst som faktakollar så långt det går, att han har rätt om allt som går att kolla upp.
Citera
2022-03-22, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag har fler skäl än så.

Ja, men du väntar på instruktioner från Moskva för att berätta vilka de är.
Citera
2022-03-22, 16:19
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ja, men du väntar på instruktioner från Moskva för att berätta vilka de är.

Flyttar du inte tillbaka till Ukraina frivilligt så slänger jag ut dig och allt det där...

Jag vill liksom veta om jag har fel så säg om ni har något att säga. Jag lyssnar.
Citera
2022-03-22, 16:53
Medlem
JustTheFactss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Flyttar du inte tillbaka till Ukraina frivilligt så slänger jag ut dig och allt det där...

Jag vill liksom veta om jag har fel så säg om ni har något att säga. Jag lyssnar.

Jag tycker din lista var ganska uttömande, imponerande om du drog allt det där ur huvudet. Allt stämmer och går att verifiera. Så naturligtvis har du rätt. Det är därför du får så dåliga svar. Dessa personer har ingen aning om något annat än de blivit matade med ifrån våra svenska medier, som mörkat allt sådant. De mörkar allt mer sanning för att inte undergräva sin egen agenda...
Citera
2022-03-22, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Överste Douglas MacGregor gästade "The Grayzone" med Max Blumenthal och Aaron Mate häromdagen där de ifrågasatte mediarapporteringen kring hur "dåligt det går för Ryssland." Han gjorde då uttalandet att väldigt lite av vad som rapporteras i media stämmer, tvärtom så har Ryssland redan besegrat Ukraina.

De få styrkor som kvarstår för Ukraina är inkapabla att göra något motstånd eftersom de är omringade och avskurna ifrån all support. Anledningen att det ser ut som Ryssland gör långsamma framsteg är helt enkelt för att de gör allt för att inte skada civila, där dessa styrkor gömmer sig.

Dödssiffrorna är kraftigt överdrivna påstår han, men att 2000 döda Ryssar verkar vara plausibelt, men antagligen betydligt högre siffror för den Ukrainska regimen. Ryssland har alltså bara förlorat 1% av de styrkor de skickat in (200 000 har skickats in, av 1,3 miljon tillgängliga). Dessutom nämner han att enligt senaste oberoende mätningarna har Putin 70% support trots kriget vilket är väldigt höga siffror för någon som står bakom ett sådant här anfallskrig.

Ryssarna försöker även att hålla sig borta ifrån vetefälten så de inte skadar grödorna.

Samtidigt så tillfångatar och lägger ryssarna beslag på stora kvantiteter av den utrustning som västmakterna skickat till Ukraina för att hjälpa Ukrainska armén.

Kortare klipp med det relevantaste:
https://www.youtube.com/watch?v=_Iw0m-Pc08Q&t=12s

MacGregor: -"So i think the problem at the moment is that in the west there is no truth, there is wishful thinking."

Detta stämmer överens med vad han sagt tidigare, och vad som rapporteras ifrån oberoende rapportörer inifrån Ukraina som t.ex Gonzalo Lira.

Kan detta stämma bättre med vad vi ser än vad våra ljugmedier vill ge sken av?

Här är länken till hela klippet https://www.youtube.com/watch?v=NFngc_8RiVc

http://cdn.statcdn.com/Infographic/images/normal/26694.jpeg
Om Ukraina hade samma mängd soldater, militära fordon, stridsflyg, osv som Ryssland, så hade Moskva varit omringad nu. Att ryssarna är dåliga på krig är inget nytt. Sovjet hade dubbelt så många förluster som Tyskland under andra världskriget.
Senast redigerad av Guy86 2022-03-22 kl. 17:21. Anledning: skrivfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in