Citat:
Ursprungligen postat av
T-80U
Därför att de vill att det ska vara sant.
Det moderna informationsflödet har gjort att människor i västländer med relativt hög levnadsstandard och sociala skyddsnät är så fjärmade från verkligheten att de går tillbaka till underliga politiska parenteser (Marxism, Marxism-Leninism, Maoism o.s.v.) och rena fantasiscenarion (som att Rysslands invasion av Ukraina går bra, och är positiv), eftersom de aldrig behöver möta några bekymmer om de har fel. De kan, per definition, ha fel hela sina liv och ändå leva bra liv. Det kunde man inte förr. Om man hade fel, eller röstade fram fel person, eller stödde den förlorande sidan i en konflikt, så betydde det allt som oftast att konsekvenserna av de här valen direkt påverkade ens eget liv, och/eller liv och hälsa till den aktuella personens närstående. Detta för att världen var mindre och de eller det du stödde hade direkt inverkan på ditt liv.
I det moderna informationssamhälles öken kan vilken fringe-grupp tokstollar som helst framstå som om de sitter på den enda klart lysande sanningen, eftersom de aldrig möter några konsekvenser av att de har fel. Det är, ska vi säga, en internetversion av skadade människor som går från den ena sekten till den andra, eller från det ena destruktiva förhållandet till det andra, utan att någonsin bli ställd inför något ultimatum. De kan fortsätta att mata sitt skadade psyke med mer dumheter år efter år, därför att konsekvensbild saknas. I år stödjer de Putin för att de hatar västvärldens utveckling, nästa år står de på Kinas sida i någon obskyr konflikt i Asien och året efter är det något annat de kan "stå för" utan att egentligen stå för något alls.
De som stöder Putin här inne är ofta rena tramspellar och troll, de vet att de har fel och skriver som de gör för att jävlas och härja. Men det finns en inte obetydlig del av ovanstående typer.
Det som, sorgligt nog (och mest p.g.a. ovanstående typers härjningar och trams i varenda tråd), saknas i stort är objektiva diskussioner, där man inte börjar bete sig som en amfetaminist som inte fått sova på 3 dygn direkt, utan faktiskt diskuterar den propaganda och de bekymmer som finns på båda sidor, på ett objektivt sätt.
Det var självsäkert.
Statskuppen?
Folkmordet?
Kriget som redan pågick?
USAs och NATO-vapen som närmat sig gränsen sedan Sovjet och fortsatt efter att man nekat Ryssland medlemskap i NATO?
Rysk kärnvapenpolicy om att endast användas defensivt medans USA och NATO fortsatt ha policy som tillåter offensiv attack först, så som diskuterats i NATO, medans man fortsatt flytta annars kärnvapenbestyckade missiler till Polen?
Löftena sedan Berlinmuren om att inte expandera öst?
Fredsavtalen om att inte vara i konflikt med varandras försvar?
De tiotalet andra fredsavtalen från en handfull olika internationella sammarbeten som ingåtts de senare decennierna?
Folket som flydde till Ryssland dagarna innan de försvarade befolkningen i utbrytarstaterna av befolkningen som inte fick rösta, förföljs på olika sätt eller ligger i massgravar?
Den 2/3 hade Ryssland ca. 500 döda soldater medans Ukraina som enligt Wikipedia bedömdes underskatta sina dödstal för att höja moralen, som trots detta då hade, vem vet men säg 6-10 ggr fler dödade?
Rysslands evakuering av civila?
Affärer är öppna som vanligt och tåger går i tid, det har hittills inte dött 1000 civila sedan Ryssland gick in nu sist, säkert till större del av Ukrainska vapen då de använder mänskliga sköldar medans Rysslands eget uttalade syfte med hela grejen är att hjälpa befolkningen.
USAs många labb med biovapen?
Nazisterna?
Jag har fler skäl än så.
Vilka övertygande skäl har du att tro detta är fel?
Vilka övertygande skäl har du att tro det vore rätt att stötta Ukraina och kritisera Ryssland?
Jag har tamefan inte hört ett bra skäl från er sida varken för er sak eller mot era meningsmotståndare.
Jag har gjort mig besvär och lyssnat på folk som pratar för bägge sidor. Jag har fortsatt att fråga om andras skäl hela tiden. Ni bara skriker er tro med mer bestämda ord högre.
Folkmordsförsvararna som stödjer den nazistiska statskuppen och den mångårige förföljelsen av en del av befolkningen och kriget som pågått i åratal, som gärna bidrar med pansarbrytande vapen mot fredsbevarande styrkor när de går in för att försvara befolkningen och försöka förhandla fredsavtal, för att kunna ha ihjäl dessa, som aldrig i hela mitt liv har utgjort ett problem för oss, hur kan ni vara så förbannat säkra på att ni har rätt, när EU och Sverige också censurerar och bedriver propaganda?
Allt jag hör är tankeläsning och barnsliga sagor om den onda skurken. Ingen förstår Putin men alla vet att det är fel. Alla är så jävla övertygade och jag förstår inte varför det då skulle vara så svårt att få reda på ens något bra skäl alls.
Jag vill inte veta vad ni tror utan vilka goda skäl ni har att tro. Som om vi låtsades vara vuxna som pratade om allvar.
Jag vet inte så jag uppmanar inte till ageranden som går ut över andra. Jag vill göra mig säker på att jag förstått era bästa argument först också.