2022-04-05, 10:53
Medlem
Jag undrar närmat det Franska valsystemet?
Citera
2022-04-05, 20:31
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Macron "slår" Le Pen i andra omgången igen, precis som för fem år sedan.

Jag tror som sagt också att Macron kniper vinsten till slut men de senaste dagarna har tendensen varit tydlig: Macron backar och Le Pen stiger.

En liten fördel som Le Pen har, är att hon har lärt sig av sin far vilka fallgropar franska politiker måste undvika om de ska bredda sin dragningskraft: bluffarna, felsägningarna och de sneda uttalandena som för alltid förföljer kandidaterna och förvisar dem till utkanten.

Som om det inte vore nog har Zemmour också fått hennes politik att verka vettig, nu kallas hon t.ex. inte längre för extremhöger av kommentariatet utan "nationalpopulist".

Slutligen bör det antydas att hon varit mycket tyst sedan invasionen i Ukraina, för att nu helt plötsligt lägga in löften om bidrag och straffbeskattningar av giriga bolag som höjer priserna för en kollapsande levnadsstandard bland hennes väljare.

Precis som många andra franska presidentkandidater är Le Pen en ful fisk och frågar du mig är det franska presidentvalet inget annat än en cirkusföreställning.
Senast redigerad av Styrkelyftare 2022-04-05 kl. 20:36.
Citera
2022-04-07, 03:16
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Jag tror som sagt också att Macron kniper vinsten till slut men de senaste dagarna har tendensen varit tydlig: Macron backar och Le Pen stiger.

En liten fördel som Le Pen har, är att hon har lärt sig av sin far vilka fallgropar franska politiker måste undvika om de ska bredda sin dragningskraft: bluffarna, felsägningarna och de sneda uttalandena som för alltid förföljer kandidaterna och förvisar dem till utkanten.

Som om det inte vore nog har Zemmour också fått hennes politik att verka vettig, nu kallas hon t.ex. inte längre för extremhöger av kommentariatet utan "nationalpopulist".

Slutligen bör det antydas att hon varit mycket tyst sedan invasionen i Ukraina, för att nu helt plötsligt lägga in löften om bidrag och straffbeskattningar av giriga bolag som höjer priserna för en kollapsande levnadsstandard bland hennes väljare.

Precis som många andra franska presidentkandidater är Le Pen en ful fisk och frågar du mig är det franska presidentvalet inget annat än en cirkusföreställning.

Ett klokt inlägg av dig. Jag håller med i det mesta. Men jag tror skriverierna den senaste tiden att Le Pen knappar in inte är mer än kosmetiskt samt att göra valdagarna och kvällarna mer intressanta. Så givetvis är detta en cirkusföreställning, precis som i stort sett alla president- och kammarval. Jag tror inte heller många val går rättvist till och speciellt inte rösträkning. Det skilde ca 1,6% mellan Macron och Le Pen i första rundan. Sedan fick Macron 4 av 5 röster fler i den andra. Luktar unket lång väg. Cirkus, ja.
Citera
2022-04-08, 00:03
Medlem
Tyvärr är Frankrikes valsystem gjort så att man uppmanas rösta mot istället för ”för” kandidater.

Men inbördeskriget i Frankrike kommer allt närmare. Och detta är enligt generaler i Frankrike och inte några konspirationsteorier.

Frågan är hur Macron som gick efter sin egen befolkning och mobbade folk som inte vaccinerat sig som nu visade sig vara helt onödigt för de utanför riskgrupperna, bensinskatten och utförsäljning av Franska företag.

Borde inte Le Pen som är en kvinna vinna kvinnornas röster? Frågan är varför inte MSM dregglar över le pen som de brukar göra med kvinnor i politiken?

Kanske har ”fel” åsikter?
Citera
2022-04-08, 20:24
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Ja, du har rätt. Macron har stärkt sin ställning i opinionen, och leder nu stort; 23-26 procent före Putins krig, 30-34 procent nu.

Tvåa är Le Pen med 17-18 procent – i stort sett oförändrat av kriget. Hennes faiblesse för Putin har inte lett till ett ras i opinionen. Däremot hade hon redan tidigare förlorat sympatisörer till främst Éric Zemmour. Hon låg under hösten i nivå med presidenten.

Vi svenskar kan alltså konstatera: Allt talar för att Macron kommer att spela en ledande roll i formandet av det framtida EU under de kommande fem åren.

No no no. Macron har 1 proc. ledning idag. Le penn knappar in snabbt. Hon vinner. Går hon till andra omgången så vinner hon. Många fransmän avskyr Macron. De visade på TV nu. Gula västarna t.ex sa att de blr tvungna att rösta på Lepenn i den avgörande. Hon kommer få majoritet.
Senast redigerad av Sockerhals 2022-04-08 kl. 20:28.
Citera
2022-04-08, 20:29
Avslutad
När vet man vem som vinner och hur kollar man det för en som annars inte är särskilt politiskt intresserad?
Citera
2022-04-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
När vet man vem som vinner och hur kollar man det för en som annars inte är särskilt politiskt intresserad?

Första omgången nu på söndag 10/4 då vi får fram 2 kandidater

Andra omgången söndagen 24/4 då vi får vinnare
Citera
2022-04-08, 22:42
Medlem
fitz-humes avatar
Det vore absolut skrämmande om häxan och putinisten Le Pen skulle vinna. Då blir det bye bye EU och hello Russia.
Citera
2022-04-08, 23:25
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ett klokt inlägg av dig. Jag håller med i det mesta. Men jag tror skriverierna den senaste tiden att Le Pen knappar in inte är mer än kosmetiskt samt att göra valdagarna och kvällarna mer intressanta. Så givetvis är detta en cirkusföreställning, precis som i stort sett alla president- och kammarval. Jag tror inte heller många val går rättvist till och speciellt inte rösträkning. Det skilde ca 1,6% mellan Macron och Le Pen i första rundan. Sedan fick Macron 4 av 5 röster fler i den andra. Luktar unket lång väg. Cirkus, ja.
Inte så konstigt alls eftersom alla som röstade på andra partier än Macron eller Le pen i första valomgången samlades hos Macron för att rösta på den ur deras ögon mindre dåliga alternativet av dem båda. Så lägg ner med foliehatten.
Citera
2022-04-09, 00:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Haha jag är så säker man bara kan bli. Det går inte att vinna ett franskt presidentval som radikal nationalist eller konservativ. Kolla bara förra valet när Macron fick 10 miljoner fler röster än Le pen i sista omgången. Givetvis för att alla negrer, araber och vita franska storstadsbo från höger till vänster inte ville ha le pen vid makten.

"""Rothschildbankiren""" Macron kom från ingenstans och vann presidentvalet 3 månader senare. Säkert inget fuffens här inte. Har inte Frankrike Dominionmaskiner...?

Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Tyvärr är Frankrikes valsystem gjort så att man uppmanas rösta mot istället för ”för” kandidater.

Men inbördeskriget i Frankrike kommer allt närmare. Och detta är enligt generaler i Frankrike och inte några konspirationsteorier.

Frågan är hur Macron som gick efter sin egen befolkning och mobbade folk som inte vaccinerat sig som nu visade sig vara helt onödigt för de utanför riskgrupperna, bensinskatten och utförsäljning av Franska företag.

Borde inte Le Pen som är en kvinna vinna kvinnornas röster? Frågan är varför inte MSM dregglar över le pen som de brukar göra med kvinnor i politiken?

Jag tror man är en idiot om man underskattar det där.

Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Inte så konstigt alls eftersom alla som röstade på andra partier än Macron eller Le pen i första valomgången samlades hos Macron för att rösta på den ur deras ögon mindre dåliga alternativet av dem båda. Så lägg ner med foliehatten.

Du tror säkert också att senildemente Biden från sin källare fick 81 miljoner röster samtidigt som sittande presidenten Trump fyllde arena efter arena och ökade med över 10 miljoner till historiskt höga 74 miljoner röster, 5 miljoner mer än Obama fick när det gick som bäst för honom? Även Sverige hade valfusk 2018 men att den polisrapporten är hemligstämplad och journalister inte ställer frågor om det är inget annat än en gigantisk skandal med historiska mått mätt.

Bortsett från alla terrordåd så till och med människor som är lite PK förfasas över förfallet i Paris, Nice, Marseille osv osv.
Citera
2022-04-09, 11:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture

Precis som i Sverige så står negrer, araber och muslimer över vita kvinnor på PK-skalan och speciellt vita, nationalistiska kvinnor.

Det pratas dock om att Le Pen har blivit för liberal och att det är därför hon har tappat många sympatisörer till Zemmour. T.om hennes egen far och systerdotter har gått över till Zemmours sida. Är det någon som har några exempel på hur, utöver att hon bytte namn på partiet?

Vore intressant om fransmännen tvingas välja mellan Le Pen och Zemmour i andra omgången.
Senast redigerad av Ganonito 2022-04-09 kl. 11:22.
Citera
2022-04-09, 12:32
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Macron "slår" Le Pen i andra omgången igen, precis som för fem år sedan. Tyvärr. Då var det, "officiellt" 66,1% mot 33,9%. Så där lite nätt och fint fick skallkrossaren två tredjedelar i andra omgången.

Odds: 1,05.

Precis, och man kan "injecera" lite extra röster för att få önskat resultat. Vad som kommer att hända är att Macron kommer få mycket mera röster än vad opinionsundersökningarna visat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in