2022-03-13, 05:07
Medlem
Är det någon här som har koll på jobbmöjligheterna när man läst till civilingenjör inom kemiteknik?

Skulle gärna vilja välja en sådan utbildning, men det jag funderar över är jobbmöjligheterna. Hört att det kan vara svårt att få jobb om man inte vill sluta som gymnasielärare i kemi eller liknande. Det vill jag förstås inte utan är ute efter att arbeta med antingen livsmedel eller hållbara material. Om det är så att konkurrensen på arbetsmarknaden är stor kommer jag nog att tänka om. Vill inte slösa fem år på något som inte leder till jobb. Någon som har någorlunda koll?
Citera
2022-03-13, 08:01
Medlem
Funderar du på utbildningen vid Uppsala universitet?
Citera
2022-03-13, 09:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xemprz
Är det någon här som har koll på jobbmöjligheterna när man läst till civilingenjör inom kemiteknik?

Skulle gärna vilja välja en sådan utbildning, men det jag funderar över är jobbmöjligheterna. Hört att det kan vara svårt att få jobb om man inte vill sluta som gymnasielärare i kemi eller liknande. Det vill jag förstås inte utan är ute efter att arbeta med antingen livsmedel eller hållbara material. Om det är så att konkurrensen på arbetsmarknaden är stor kommer jag nog att tänka om. Vill inte slösa fem år på något som inte leder till jobb. Någon som har någorlunda koll?

Det är skapligt god arbetsmarknad, inte minst då miljöfrågor har allt större fokus idag inom i princip alla industrier, varför miljösmarta lösningar för t.ex. utsläpp, materialbearbetning, avfallshantering, etc. efterfrågas.

Att få in en fot redan under studietiden för någon form av relevant erfarenhet är förstås alltid bra.
Citera
2022-03-13, 11:18
Medlem
Batterier teknik är väl kemi som behövs? Det är högt relevant och en starkt växande bransh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in