2023-07-25, 19:17
Medlem
Finns flertalet personer som gått på AA och NA möten eller liknande som hållit sig nyktra under en lång stund som skulle hålla med om att en stor del av anledningen är på grund av att dom hade likasinnade människor i sin omgivning. Absolut kan det vara bra med en drogterapeut också, men av personliga erfarenheter av människor jag själv träffat på 12 stegsbehandlingar och återfallspreventions möten och NA möten så är det definitivt en STOR fördel att träffa likasinnade personer som förstår vad man går igenom för att de själva gått igenom det och inte för att de läst om ämnet i en skolbok i 3 år
Citera
2023-08-15, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deprimeraddeluxe
Hej,

Läs, tänk, svara..

Jag är en man, 30år med jobb inom byggbranschen.
Bor i en hyffsat nyproducerad lgh i ett okej område i Stockholm. Brukat alkohol och droger sen tidig ålder.. Mitt liv har kantats av våld, idiotiska situationer, ångest och knas och jag har haft problem så länge jag kan minnas (från ca 12års ålder). Har legat på sluten psykvård efter självmordsförsök 3ggr, tagen under LOB över 50ggr, arresten över 30ggr, dömd för olika brott 10ggr men klarat mig sjukt nog med övervakning, samhällstjänst och böter trots grova anklagelser och fängelsetid som trolig påföljd.
Jag har pendlat mellan svåra missbruk och total nykterhet i flera år och varit så nära att komma till den punkt att livet börjar kännas okej men faller alltid, ALLTID tillbaka till mörkret.
Mycket har att göra med min djupa depression som grundar sig i vad vet vem..
Jag har inte ork eller tid att skriva om allt då det är 30år av ett totalt upp och nervänt liv.
Jag har okej kontakt med min familj (utom min biologiska far för han är en fitta), har en handfull nära vänner jag kan lita fullt ut på, jag har ett okej jobb med ansvar över flertalet underhuggare och min ekonomi är katastrof men räkningarna betalas.
Men jag kan fucking inte sluta ta ladd! Jag har gått hos beroendemottagning 2 vändor, nu senast med piss/blodprov i 1år men efter 10månader började jag köra och lyckades undgå provsvar på lite olika sätt tills jag blev utskriven 2mån efter. Nu är jag fast igen, inte så samma nivå men slajfvar varje helg, nån vardag, super ner mig totalt för att glömma jobbveckan.. men jag orkar fan inte mer. Vill bli fri från skiten men känner mig helt vilsen. HUR KAN FOLK SLUTA MED LADD?! Snälla ge mig alternativ utom NA/CA osv då jag får gåshud av 12 stegsprogram med böner och gud osv.. skriv dm om det går eller svara här. Haft flashkonto i 10år men aldrig skrivit, nu nytt konto dock.. ge en broder tips/hjälp annars ser jag bara pendeltåget som utväg.
Kärlek, fuck u / F

31 år med massa knas vuxit upp mellan norge och sverige fram och tilbaks mina pæron er doktor.

12 skolor. lærde mig fort att knaska tabletter hemma och vad dom gjorde før familjen och extended familj. 14-15 år børja det med opioder fram till 24 dog næstan av fentanyl, fikk barn droppade allt levde relativt stilla i 8 år men nu har KOLAN tagit mig också, jag vet inte vad jag ska gøra
Citera
2025-09-30, 02:44
Medlem
Hur gick det med dig sen? Har du fått bukt på ditt beroende och isåfall hur? Sitter inte riktigt i samma sits men jag känner att jag är påväg ut ifrån verkligheten och det vill jag absolut inte då jag bara är 29 bast med 2 barn och fru.
Några tips?
Citera
2025-11-10, 13:31
Medlem
dooeys avatar
Jag kör Smart Recovery möten och läser deras bok istället för den kristna sekten CA.
Smart är baserat på ren vetenskap. I deras bok får man t.ex. stapla upp fördelar samt nackdelar med sitt ladd bruk. Fördelarna är rätt så mycket större att inte ladda alls: du kan sova, äta, träna, få saker gjorda och vara stolt över dig själv samt spara pengar.

Fördelen med ladd är att må bra en kort stund för att sedan må rätt så pissigt. Och den slutstationen går bara inte att undvika hur mycket ladd du än skulle ha tillgång till. Ju mer du kör desto värre slutstation.

Förutom Smart Recovery så har jag även börjat gymma fredag lördag (återfalls risk dagar) samt sysselsätter mig med saker. Man måste anstränga sig för att ha roligt, och med ladd så fuskar man sig till det roliga, och det kommer alltid i slutändan bli ledsamt. Satsa på beständig lycka istället för fejkad kort sådan.
Citera
2025-11-10, 14:31
Medlem
dooeys avatar
Känner för övrigt igen mig mycket i det där att ändå trilla dit efter ett år eller så. Nu har jag inte laddat på ca 2 månader så jag ska väl inte vara allt för kaxig här egentligen.

Men det är först nu jag börjar vara med i möten och snacka om det på riktigt, för den där skiten skrämmer mig.
Återfall börjar alltid i huvudet, sakta men säkert. Man tror sig alltid kunna klara av en enstaka gång, en "sista gång" osv. och efteråt är hjärnan desto mer hookad och intresserad av ännu en gång, osv osv.

Efter tillräcklig avhållsamhet börjar hjärnan försöka övertala sig själv, och då gäller det att vara nykter och ha sina motargument klara för sig.
Citera
2025-11-13, 22:01
Medlem
Höll på med kola i många år. Älskade ruset och gå ut på krogen och snacka med brudar.
Försökte hålla mig nykter men klarade ca 30 dagar som mest. Sedan återfall igen.
Det är verkligen inte lätt. Men det finns folk som lyckats ta sig ur det och lever ett vanligt liv.
Hitta dom och ta rygg på dom!
Det finns hjälp där ute!
Citera
2026-02-08, 18:04
Medlem
fix

En sak jag tänkte på skummade igenom tråden lite..Har ingen erfarenhet av ladd öht. Dock mkt erfarenhet av andra droger som Heroin o liknande. Är inte ladd en jävligt dryg drog att va torsk på? Tänker kort rus/dyrt och att det är en CS drog? Hoppar inte dem flesta som blir ladd torskar över på amfetamin förr elr senare? Känns rimligare billigare/sitter i längre. Det borde väll vara typ som säg att byta heroinet mot säg morfin. Dem e fortfarande lika i grunden...men heroinet har mkt hårdare punch. Är det inte vanligt att om vi säger att kranen har slut att man köper tjack istället? Eller är laddisar mer att dem måste ha ladd...och att den inte alls e lik tjack?
Senast redigerad av ImovaneKungen 2026-02-08 kl. 18:04. Anledning: fix
Citera
2026-03-04, 15:50
Medlem
Hej,
Vad bra att du ber om hjälp, jag har inte läst igenom tråden. Har du fått några tips som varit till hjälp?
Du har testat beroendemottagningen 2 gånger. Vad exakt är det för hjälp du fått därifrån? har det varit mer än bara prover? har du fått någon hjälp för ditt psykiska mående? Du behöver såklart inte svara men jag får så många tankar när jag läser ditt inlägg.
Citera
2026-04-15, 10:18
Medlem
Tycker dock att man i Sverige är ganska snabb att få stämpeln ”missbrukare” för att man brukar narkotika. Att det är en del av ens liv behöver inte betyda att man missbrukar eller är beroende
Citera
2026-04-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deprimeraddeluxe
Hej,

Läs, tänk, svara..

Jag är en man, 30år med jobb inom byggbranschen.
Bor i en hyffsat nyproducerad lgh i ett okej område i Stockholm. Brukat alkohol och droger sen tidig ålder.. Mitt liv har kantats av våld, idiotiska situationer, ångest och knas och jag har haft problem så länge jag kan minnas (från ca 12års ålder). Har legat på sluten psykvård efter självmordsförsök 3ggr, tagen under LOB över 50ggr, arresten över 30ggr, dömd för olika brott 10ggr men klarat mig sjukt nog med övervakning, samhällstjänst och böter trots grova anklagelser och fängelsetid som trolig påföljd.
Jag har pendlat mellan svåra missbruk och total nykterhet i flera år och varit så nära att komma till den punkt att livet börjar kännas okej men faller alltid, ALLTID tillbaka till mörkret.
Mycket har att göra med min djupa depression som grundar sig i vad vet vem..
Jag har inte ork eller tid att skriva om allt då det är 30år av ett totalt upp och nervänt liv.
Jag har okej kontakt med min familj (utom min biologiska far för han är en fitta), har en handfull nära vänner jag kan lita fullt ut på, jag har ett okej jobb med ansvar över flertalet underhuggare och min ekonomi är katastrof men räkningarna betalas.
Men jag kan fucking inte sluta ta ladd! Jag har gått hos beroendemottagning 2 vändor, nu senast med piss/blodprov i 1år men efter 10månader började jag köra och lyckades undgå provsvar på lite olika sätt tills jag blev utskriven 2mån efter. Nu är jag fast igen, inte så samma nivå men slajfvar varje helg, nån vardag, super ner mig totalt för att glömma jobbveckan.. men jag orkar fan inte mer. Vill bli fri från skiten men känner mig helt vilsen. HUR KAN FOLK SLUTA MED LADD?! Snälla ge mig alternativ utom NA/CA osv då jag får gåshud av 12 stegsprogram med böner och gud osv.. skriv dm om det går eller svara här. Haft flashkonto i 10år men aldrig skrivit, nu nytt konto dock.. ge en broder tips/hjälp annars ser jag bara pendeltåget som utväg.
Kärlek, fuck u / F

Fortsätt köra på tills du får psykos, när du väl har fått psykos så vill du inte ha det igen, Det var enda sättet för mig att sluta med laddet, psykos fuckade upp mitt huvud men det är nog enda orsaken till att jag inte knarkade ihjäl mig.

Jag får fortfarande flashbacks från psykoserna varje gång jag får sug och då vågar jag inte dra något.

Lycka till.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in