2022-03-03, 14:53
Medlem
NATO är ingenting att se upp till, och förhoppningsvis kommer varken Finland eller Sverige ansöka om ett bög medlemskap i NATO. Alliansen som begick krigsbrott i bland annat Serbien, där de bröt mot Geneve konventionen genom att använda sig av cluster bomber och gammalt kärnavfall. Fler krigsbrott har begåtts i NATOs namn och jag visar inget stöd för terrorism.
Citera
2022-03-03, 15:17
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Nej det skall vi inte.

Det gör han inte.

Du är medveten att länder inte måste vara i allians innan för att hjälpa varandra i krig va?

Först och främst: Hur kan du vara så säker på att Ryssland inte kommer invadera Sverige?

Sedan stämmer det att man inte nödvändigtvis måste vara i allians med andra länder för att bli hjälpt i krig. Men vilket land hade du tänkt skulle hjälpa till att försvara Sverige i ett sådant skede?

NATO kommer i varje fall inte hjälpa Sverige. Troligen skulle de välja att slå tillbaka ett ryskt anfall mot Gotland, av strategiska skäl - för att skydda NATO-territorium i Baltikum.

Men Sverige skulle de inte offra sina soldaters liv för.
Citera
2022-03-03, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
NATO är ingenting att se upp till, och förhoppningsvis kommer varken Finland eller Sverige ansöka om ett bög medlemskap i NATO. Alliansen som begick krigsbrott i bland annat Serbien, där de bröt mot Geneve konventionen genom att använda sig av cluster bomber och gammalt kärnavfall. Fler krigsbrott har begåtts i NATOs namn och jag visar inget stöd för terrorism.
This, kan vi lika bra alliera oss med Dirlewanger...
Citera
2022-03-04, 09:36
Medlem
Sverige bör gå med i Nato NU

Det kan väl knappast finns värst många argument att vara "alliansfria" givet den utveckling vi nu ser? Om Putin bestämmer sig för att ge sig på fler länder är givetvis icke-Nato medlemmar betydligt enklare att ge sig på.

Jag fattar att vi inte står ensamma vid en eventuell rysk invasion (EU:s försvarsallians, USA lär skydda oss) men det torde vara avskräckande för Putin att angripa ett Nato-land - det kommer han med all sannolikhet aldrig att göra.

Samtidigt - om det blir världskrig så kommer Sverige behöva rycka in. Men det gör vi ju ändå (bistånd, pansarskott). Och INGEN kommer stå utanför vid ett eventuellt kärnvapenkrig - då är det kört i alla fall.

Jag har hört flera olika svar gällande hur lång tid det tar att bli medlem. Någon har sagt två år, någon annan sa att det i princip bara handlar om en signatur på ett papper då alla formaliteter redan är klara.
Citera
2022-03-04, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic8181
Det kan väl knappast finns värst många argument att vara "alliansfria" givet den utveckling vi nu ser? Om Putin bestämmer sig för att ge sig på fler länder är givetvis icke-Nato medlemmar betydligt enklare att ge sig på.

Jag fattar att vi inte står ensamma vid en eventuell rysk invasion (EU:s försvarsallians, USA lär skydda oss) men det torde vara avskräckande för Putin att angripa ett Nato-land - det kommer han med all sannolikhet aldrig att göra.

Samtidigt - om det blir världskrig så kommer Sverige behöva rycka in. Men det gör vi ju ändå (bistånd, pansarskott). Och INGEN kommer stå utanför vid ett eventuellt kärnvapenkrig - då är det kört i alla fall.

Jag har hört flera olika svar gällande hur lång tid det tar att bli medlem. Någon har sagt två år, någon annan sa att det i princip bara handlar om en signatur på ett papper då alla formaliteter redan är klara.
En signatur på ett papper. Allt är förberett mentalt och formellt.
Citera
2022-03-04, 10:09
Avslutad
tippar att om det blir något så kommer finland och sverige gå med samtidigt?

om sverige går med men inte finland så kanske finnarna får problem?
Citera
2022-03-04, 10:38
Medlem
En av NATO's grundlagar tyder att man inte få gå in i NATO när man är under direkt hot eller faktiskt i Krig. Det tar bort hela konceptet egentligen.

Så det kan bli svårt tyvärr.. Även om jag gärna hade önskat att Sverige gjorde det.
Citera
2022-03-04, 14:02
Medlem
Finns ingen anledning att gå med nu. Ryssen lär knacka på då.
Citera
2022-03-04, 14:12
Medlem
jararvs avatar
USAs militär har kanske minskat ner mot 30,000 amerikanska trupper i Tyskland jag tror i.

Sverige söker till Swexit än Nato om jag lyder rubriken.
Citera
2022-03-04, 15:14
Medlem
Ny.Deodorants avatar
SDs utrikespolitiske talesperson blir utfrågad i Ekots lördagsintervju (som går lyssna på redan idag) i 35 minuter.

https://sverigesradio.se/avsnitt/aron-emilsson-sd-utesluter-inte-svenskt-nato-medlemskap

Inte helt förvånande blir det mycket frågor om deras lite mer positiva inställning med att emot flyktingar från Ukraina tillskickande från 2015.

Där låter han som standard-sossen med att hänvisa till att Sverige nu har låg kapacitet att ta emot mer flyktingar.

Angående ev medlemskap i NATOså låter han nästa exakt som M och KD, så vid direkt fråga till riksdagen så verkar det bli ja numera.

Angående folkomröstning som många snabbt börjar ropa på så är de bara rådgivande.
V g se kärnkraften som skulle vara färdigavvecklad 2010 enligt Linje 2 som blev störst vid omröstningen 1980.
Citera
2022-03-04, 15:22
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyxelitisten
Vill du bli nukad av Putin eller? Sverige har en unik neutralitet och har inte varit i krig på århundraden. Det ska vi behålla.

Att skicka utrustning och vapen är inte att vara neutral. Tacka Maggan nu.
Citera
2022-03-04, 16:14
Medlem
lyxelitistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Att skicka utrustning och vapen är inte att vara neutral. Tacka Maggan nu.

Med neutral så menar jag att det inte skett en väpnad konflikt på svensk mark de senaste hundra åren.

Visst. Svenska politiker är korrupta och stöttade båda sidor av andra världskriget. Helt fel enligt mig. Men om inte jag får en bomb i huvudet så är jag neutral till situationen i Sverige.

Ärligt talat så vill jag bara ha fred över hela jorden så snabbt som möjligt. Det är det enda jag önskar. Världen har mycket att lära sig av Sverige i det avseendet.

Norra Europa är en fredad rymd och så måste det förbli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in